מטלה מנחה 11- עם הערות המרצה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1382

תקציר העבודה

מטלה מנחה (ממ"ן)11
שאלה 1
א. שיטת המחקר הייחודית שהתפתחה בראשית המאה ה- 20 נקראת "עבודת שדה", שיטה זו מיושמת כאשר האנתרופולוג אוסף את הנתונים למחקר שלו בעצמו על ידי תצפיות, ראיונות, למידת השפה ושהייה ממושכת בקרב העמים שאותם הוא חוקר. שיטה זו שונה מהשיטה שקדמה לה, שבה החוקר מבסס את תוצאות המחקר על נתונים שנמסרו לו ממקורות שונים (שיתכן שנאספו בצורה לא שיטתית)-..
ב. שיטות מחקר נוספות שהתפתחו במשך הזמן, היה איסוף ראיונות וטקסטים שנכתבו על-..
שאלה 2
 לטענת בועז ורבים ממשיכיו, האנתרופולוגיה עוסקת בשוני בין תרבויות, אולם כמה גישות בתחום מדגישות דווקא את הדמיון ביניהן, ואחת מהן היא הגישה הסטרוקטוראלית שפיתח האנתרופולוג קלוד לוי- שטראוס.
א. במאמרו של לוי- שטראוס "יעילותם של סמלים" נערכת השוואה בין הפסיכולוג המודרני לבין השמאן הקוני. בסעיף זה אתאר את הדמיון בניהם.
·         שיטת הריפוי בדיבור- הן השמאן והן הפסיכולוג המודרני משתמשים בדיבור כדי "לרפא" או להקל על המטופל. השמאן משתמש בלחש/ שיר והפסיכולוג המודרני משתמש בשיחה עם המטופל. אין שימוש בריפוי ע"י מגע או תרופות.
העלאת מאבקים מודחקים אל התודעה- מטרת הטיפול היא להציג בפני המטופל את…
שאלה 3
א. בסעיף זה אציג את עמדת מלינובסקי באשר לייצוג תרבויות של ילידים, כפי שהיא באה לידי ביטוי בעבודתו על הקולה.
גישת מלינובסקי מכונה "ריאליזם תמים", לפיה מי שעורך עבודת שדה מקיפה, יסודית ושיטתית מקבל תמונה מלאה ומהימנה של התרבות הנחקרת ומוסמך לתארה בעבור קהל קוראיו.
מלינובסקי טען כי הנחקרים עצמם לא היו מוסמכים לכך, כיוון שלא ראו את המכלול החברתי- תרבותי.
מלינובסקי על אף שהכיר בחשיבות חקר תמונת העולם של הילידים, הוא כותב במאמרו על הקולה, "משימתו של האתנוגרף היא שילוב כל התצפיות ופרטיהן ויצירת סינתזה סוציולוגית של כל התסמינים השונים והרלוונטיים", ועל הילדים הוא כותב: "התמונה השלמה אינה…