חוקתי

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1192
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

שאלה 1 –  תחילה בטרם אבדוק את חוקיותו של החוק הנ"ל יש ליחס חשיבות לצורתו ותוכנו של החוק שסותר את עקרון הרציונל שעומד מאחוריו כלומר התוכנית.לשון החוק אומר:מלווה מרצון , כאשר בעצם הוא מטיל חובה לתשלום.כלומר,אילו הייתה בחירה מרצון אזי משה היה יכול לסרב לשלם מאחר ומדובר ב"מלווה מרצון" אך מאחר ולא מדובר בהגדרה תקינה ניתן לומר שהוא נוגד את ח"י כבוד האדם וחירותו ולכן נוכל לבטלו כמובן אחרי שנפנה לערכאות המשפטיות שיטילו דופי בחוקיותו של החוק הזה.יש לבדוק את חוק מלווה מרצון לביטחון המדינה מול חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, חוק יסוד כבוד האדם וחירותו קובע שריון מהותי ושולל את כוחה של חקיקה רגילה,שאינה מקיימת את דרישות השריון,לפגוע בזכות אדם המוגנת המוגנת בח"י.
שלב מקדים-נבדוק כי חוק מלווה מרצון נחקק לאחר ח"י כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק מאחר ועברנו את השלב המקדים מאחר וחוק מלווה מרצון נחקק ב 01.01.05 נבדוק את חוקתיותו עפ"י המבחנים אותם קובע אותם קובע השופט ברק בפס"ד מזרחי,חשוב לציין שאילו חוק פוגע באחד המבחנים אין להמשיך בבדיקה יש לעבור ישר לשלב הסעדים.
שלב א' בדיקת קיומה של פגיעה-חוק מלווה מרצון לביטחון המדינה פוגע בזכות המוגנת שאותם מגן ומפרט ח"י כובד האדם וחירותו,במקרה של מה ישנה פגיעה בזכות הקניין המעוגנת בח"י כבוד האדם וחירותו סעיף 3 "אין פוגעים בקניינו של אדם"  פגיעה נוספת היא בעיקרון …