ההומור בהוראה וביחסי עבודה בבית הספר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3302
מספר מקורות 48

תקציר העבודה

עבודה בנושא: מקום ההומור בהוראה וביחסי עבודה בבית הספר תוכן עניינים
מבוא
מתודולוגיה בחקר הומור בהוראה
1 .      יתרונות השימוש בהומור בשיעור עבור המורה יתרונות שילוב הומור בשיעור עבור התלמידים
2 .1  – שימוש בהומור עוזר לזיכרון
2 .2  – יצירת אווירה רגועה בכיתה
3 .      יתרונות לשימוש בהומור בעבודת צוות
4 .      תוצאות שליליות של השימוש בהומור
4 .1  הומור פוגע
4 .2  שיבוש הלמידה
4 .3  פגיעה בסמכות המורה מקורות מבוא
What do you call a person who continues talking even when no one is listening?
A teacher.
חקר ההומור בכלל, וההומור בהוראה בפרט, הנו תחום הנמצא בשלבי התפתחות. זיו (1995, עמ' 517) כותב שכאשר החל לחקור את נושא ההומור בשנות השבעים היו רק כחמישה פרסומים בנושא הומור בשנה, בעוד שב-1995 כבר היו יותר ממאה. מבין המחקרים בנושא הומור בתחום החינוך שנעשו בישראל חלק ניכר נעשו על ידי זיו עצמו (ניתן לראות זיו
1 995, 1988, 1985 ,1983 ,1981) או בהנחייתו (מודעי, 1998. בן-ארי, 1984, בהרב,
1 984. גורנשטיין, 1981) מתוך גישה פסיכולוגית ובשימוש בכלי מחקר הנהוגים בחקר הפסיכולוגיה. עניין רב הוקדש להתבוננות בהומור בתחום החינוך ברחבי העולם. רוב רובו של הספרות בנושא הומור מתמקד בשילובו בהוראה ודן באפקטיביות ובאופנים שבהם ניתן לשלב הומור בתחומי הוראה שונים. מקורות אלה כוללים שילוב הומור בלימודי הקריאה ובניית אוצר מילים (Bohning, & Radencich, (1989.
(Colwell & Wigle, 1984. Tyson & Lee, 1982.
Winer,1978) שימוש בהומור לפיתוח חשיבה ביקורתית (Whitmer,1986, 1984), שילוב הומור בהוראת שפות (Cormier,
1 991. Kamm, 1981. Simons, 1982. Selleck,
1 991), הומור בהוראת מחשבים (Dyrli, 1982. Snetsinger, & (Grabowski, 1993), הומור בהוראת תרבות (Guegan-Fisher,1975) הומור בהוראת מתמטיקה  (Moldavan,1993. Rosenthal,
1 981), הומור בהוראת כתיבה טכנית (Pieper,1987), פיתוח חוש הומור אצל תלמידים 1979)(Gleason,1991), (Whiteselהומור והתפתחות(Klein,
1 992) (McGhee, 1974)  והומור בהוראת מבוגרים (Warnock,1989).
ישנם דרכים רבות ומגוונות לשלב אספקטים של הומור בהוראה. אלה כוללים שילוב סיפורים משעשעים במהלך השיעור. (Powell, 1999), שילוב תמונות משעשעות כדי להדגים נושא, שימוש בדרמה – קולות או פרצופים מצחיקים או יוצאי דופן. שימוש בהגזמה.  הומור עצמי – מורה הצוחק על עצמו. (זיו, 1981) מורה המאפשר לתלמידים לייצר הומור בכיתה(Abbott & Lewis, 2004). שימוש באביזרים משעשעים (Antonelli, Kempe and Sidberry  2000), הומור נונסנס ואלים (Bryant, et.al 1980). (Pietropinto, 1974). מחקרים אלו בדקו אסטרטגיות שונות לשילוב היבטים הומוריסטיים בתהליך הלמידה. כך למשל ניתנה תשומת לב לחשיבות התדירות של שילוב הומור 2004)  ,(Abbott & Lewis (Gorham & Diane, 1990).