פסיכולוגיה - הנעה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2019
מספר מילים 300
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

א-1 הנעה פנימית –
הנעה פנימית (תכונת אופי )הוא צורך אינדיבידואלי של האדם הגורם לו לפועל בדרך מסוימת מתוך תחושת רצון ערך חשיבות ועניין ,זה רצון להשקיע זמן ומאמץ בפעילות מסוימת גם כשהדרך ככרוכה בקשיים, במחיר גבוה ואי הצלחות ,סוג של ישות פנימית ונפשית שדורשת מידת אוטונומיה " שארגיש כי הבחירה והאחריות היא על עצמי בלב " .(אני רוצה לעשות, הסביבה לא תשפיע על המוטיבציה שלי ).

א-2 הנעה חיצונית –
הנעה חיצונית נובעת מפעולת האדם לצורך ריצוי ,רצון להידמות לקבוצת השווים, כפיה ומניע שתלוי במתן חיזוקים, התייחסות הסביבה, בנוסף להנעה חיצונית השקעה מתוך פחד ,עונש ,תקווה לתגמול חומרי או זכויות יתר, בדרך כלל תהיה מלווה בתחושות של כפיה ,חוסר משמעות ,פחד, תקווה ואף כעס. (מושפעת מההורים מהסביבה ).

א-3 הנעה מעורבת – הנעה מעורבת ציפיות שמשלבות גורמים פנימיים וחיצוניים של הנעה .
ציפיות מבוסס על האופן שאנו מסבירים מקרים ודימוי עצמי – האופן בו האדם תופס את עצמו. תאוריית הייחוס- עוסקת בניתוח האופנים שבהם אנו מפרשים את הסיבות להצלחותינו ולכישלונותינו בהתאם לייחוסים שלנו למאורעות אנו מטפחים צפיות לגבי העתיד, צפיות שישפיעו גם על הנהגותינו. מיקום שליטה -אופן היחס שלנו להצלחות/כישלונות תחושה פנימית. מיקום שליטה פנימי-סבורים שמה שקורה להם הוא תוצאה של התנהגותם, אמונות אלה מושפעות גם מהתרבות.

ב-1 הנעה פנימית- זרימה התעמקות בעבודה שנובעת מהעניין ומההנאה שהאדם מפיק מביצוע עבודתו תחושה של התעמקות בעבודה מצביעה על זרימה המאפיינים העיקריים של זרימה:
1.התאמה בין יכולת אישית לבין מורכבות המשימה/הקושי. 2.תחושה שפועלים לעבר מטרה ברורה. 3. קבלת היזון חוזר מידי אדם רואה בכל שלב מה הוא עושה ומהם תוצאות מעשיו.
4. שליטה הידיעה שתוצאות פעילותיו ניתנות בידו. 5. ריכוז כל הקשב מופנה למשימה בעבודה זורמת כל הדאגות וכל הבעיות האחרות נשכחות, כאשר המשימה קלה מדי יחסית ליכולתו האישית נוצר שעמום וכאשר המשימה קשה מדי נוצרת חרדת זרימה נחשבת לגורמים התורמים לאושרו של אדם
דוגמא: אני מנהלת חשבונות סוג 1-3 מזה 15 שנה אני מאוד אוהבת את העבודה שלי העבודה גורמת לי הנאה סיפוק קיימת התאמה בין היכולת האישית לבין המשימה, אני בהחלט מרגישה שקיימת משימה ברורה, אני רוצה את השלבים ואת התוצאות לפי הסיום ביצוע המשימות שמוטלות עלו פידבקים מהמנהלים האישיים ,קיימת שליטה בעבודה ובביצועים ואני בהחלט מרגישה שהזמן עף לי בעבודה היום נגמר מהר מדי ושכחתי לאכול ולא דיברתי בטלפון עם הילדה וכו' 'לאחרונה בגלל שינויים במחלקה הועברתי לתפקיד אחר שבו הוא מאוד משעמם אותי זה אומר שהיכולת שלי היא גבוה יותר מהדרישות של המשימה לכן יש שעמום היום לא עובר לא נגמר מהר וזה גורם לשאננות ולחוסר רצון לקום בבוקר וללכת לעבודה תסכול וחוסר מימוש עצמי והפוטנציאל שלי . תחושת עניין ,הנאה ,סיפוק.

ב-2 הנעה חיצונית – רמת שאיפה הגורמים המשפיעים על רמת שאיפה 1. הצלחות וכישלונות קודמים השפעה גדולה ביותר (בתחום ספציפי מסוים ). 2.הפחד מכישלון. 3.גורמים חברתיים (לפעמים יש צורך שקבוצה כולה תגיע להצלחה ולכן היחיד צריך להתאים את רמת השאיפה לקבוצה )כמו בצבא ,כמו בעבודה שעובדים בצוות וצריך להגיע ליעדים המתבקשים במחלקה, כמו בתוכנית ראליטי הישרדות .ישנם תגמולים להצלחות או לכישלונות אם הסביבה מספקת לילד תגמול עפ"י התנהגות קבועה ,הילד ידע למה לצפות שיתנהג בצורה מסוימת (שיכין מערכת לבד כל יום לביה"ס ,שיכין לבד בגדים לביה"ס ,שיסדר לעצמו את החדר לבד)ולכן יוצרים רמת שאיפה קבועה אם זה לא יהיה קבוע הילד לא יוכל לצפות את ההשלכות וההתנהגות ולא יוכל לכוון את ההתנהגות שלו באופן יעיל למטרות שלהן השפעה ענקית על ההתפתחות.
דוגמא: נויה נמצאת בגן טרום חובה חבריה לגן הם כבר ילדים שכבר גמולים מחיתולים. היא מצפה מעצמה להיגמל מחיתולים אך מבחינת בשלוותה הרגשית היא לא תאמת את הצפייה שלה מעצמה. היא דורשת מההורים שלה להגיע לגן ללא חיתול אבל כל פעם לא מצליחה להגיע לשירותים נלחצת מאוד ומתלכלכת ,בנוסף כל ההתנהלות בגן בגלל זה נפגעת היא מעצמה שבורח לה ומתלכלכת ונמצאת בחוסר אונים לסיטואציה עצמה. נויה מגיעה למצב של חוסר אונים תסכול כללי מעצמה ומרמת האי ביצוע של עצמה רצף הכישלונות שלה מכניס אותה לתחושה כללית כישלון שמשפיע על שאר תחומי ההתנהגות בבית ובגן ופוגע ברמה התפקוד הכללית של נויה וזה דבר שגורם לפגיעה בדימוי העצמי שלה.

ב-3 הנעה מעורבת – דימוי עצמי אידיאלי – הוא מי שהאדם רוצה להיות הפרט יכול לתאר דמות אליה הוא רוצה להידמות הרחוקה מאוד מהדמות האישית שלו ,מכלול התכונות אותן רוצה הפרט ליחס לעצמו ,משמש כמטרה להתקרב לדמות אותה הפרט יוצר שהמטרה הסופית להפוך להיות כמוה או דומה לה מאוד. הדימוי העצמי האידיאלי מורכב משלושה מרכיבים.
שיקוף -מתייחס למסרים והשוואות שהפרט מקבל מהסביבה הקרובה אליו הורים, משפחה, סביבה ,תרבות .ההורים שמעבירים מסר לילד תוך השוואה לדמות אחרת ,לדוגמא "למה אתה לא יכול להיות כמו אח שלך?" ההשוואה יוצרת דמות אידיאלית המהווה דוגמא שהרעיון הוא ליצור מצב שהפרט יתאים את עצמו וישאף להתנהג בדיוק כמו הדמות אליה הוא משווה.
השוואה חברתית – השוואה שעורך הפרט בינו לבין הסביבה אליה הוא שייך והתוצאה של ההשוואה מביאה למסקנות לגבי הדימוי העצמת ההשוואה יכולה ישירה או תרבותית לדוגמא "אם אני ילך למכון כושר כל יום יהיה לי גוף של דוגמנית " הרצון להזדהות עם מודל שהחברה מייצרת תוך אמונה שלמה ומלאה שאם אני ילך לחדר הכושר אהיה דומה לדוגמנית ואני אהפוך למודל כמו שהחברה מצפה ממני. אמונה פנימית- משמעותה שהאדם מרגיש שהוא יכול להשתפר ולהצליח יותר ,יוצרת הנעה להגיע למודל שאותו אנו שמנו כמטרה.
דוגמא – אפרת תלמידה בכיתה נערה חייכנית ועדינה שהתחברה עם מורן תלמידה מהכיתה שהגיעה רק השנה .אפרת היא תלמידה מצטיינת הציונים שלה גבוהים בשיעורי מתמטיקה והנדסה ולכן היא עוזבת את הכיתה ועולה לכיתה יא' ללמוד עם התלמידים שם ,לעומתה מורן תלמידה עם ציונים בינוניים היא מתקשה מאוד במתמטיקה והנדסה . אפרת באה לבקר את מורן וסיפרה לאמא שלה שהיא לומדת מתמטיקה עם כיתות יא' ומאז אותו ביקור אמא של מורן לא מפסיקה להדהד את הצלחתה של אפרת באוזני מורן "תעשי יותר מאמץ אם תלמדי כמוה את גם תצליחי יותר " הבעיה היא שממשפטים כאלו התוצאה היא הפוכה התסכול עולה מיום ליום ,הקנאה בין החברות גוברת שיכולה לבסוף לגרות לנתק בין הבנות ,תחושות של שנאה, דחייה, ייאוש.
לסיכום השוואה חברתית יוצרת תסכול ,כל תלמיד שונה מהאחר ולכל אדם יש את החולשות שלו והחזקות שלו ,חוסר היכולת שלנו להידמות למישהי או משהו אחר פוגעת בילד/ה ועלול לגרום לדימוי עצמי נמוך שיביא לחוסר אמונה עצמית ולחוסר התקדמות בחיים בעתיד.