אומנות הנאום והשיח במחקרא שופטים טז שמשון ודלילה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2021
מספר מילים 9532
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא. 4
פרק א': סיפורי שמשון 5
1. רקע על האויב הפלישתי 5
1.1 מערכת היחסים בין ישראל לפלישתים 5
1.1.2 רקע תקופתי ודמוגרפי של הפלישתים 6
1.2 אפיונם המחזורי ומגמתיות סיפורי שמשון 7
1.2.1 ההבדלים בין סיפורי שמשון משאר סיפורי השופטים 8
1.2.2 חלוקת סיפורי שמשון לשני מחזורים 8
1.2.3 מאבקו של שמשון בין הלאומי לפרטי 10
2. נתוני רקע אודות שמשון 10
2.1 שמשון כמנהיג העם 11
2.1.1 האם יכול היה שמשון להיות מושיע? 11
2.2 נזירות שמשון 11
2.3 הופעתו החיצונית וכוחו של שמשון 12
פרק ב' :הנשים בחייו של שמשון 13
1. אשת מנוח 13
1.1 סיפור לידת שמשון (שופטים י"ג) 13
2. האישה התמנית (שופטים י"ד) 13
2.1 משתה הנישואין ותוצאותיו (שופטים י"ד, 10-19) 13
2.1.1 פיתוי שמשון על ידי התמנית 14
2.1.2 הפרת הנישואין ונקמת שמשון ( י"ד 20, ט"ו 1-19) 14
3. האישה העזתית (ט"ז, 1-3) 14
3.1 נקודת מפנה- תחילתה של נסיגת שמשון (ט"ז, 1) 14
3.2 מארב הפלישתים לשמשון (ט"ז, 2) 14
3.3 עקירת שערי העיר עזה (ט"ז, 3) 15
3.3.1 תואנה שלא התממשה- מדוע שמשון לא הורג את הפלישתים? 15
4. דלילה 15
4.1 נתוני רקע על דלילה 15
4.1.1 זיהוי לאומי 15
4.2 שמשון פוגש בדלילה- אקספוזיציה (ט"ז, פס' 4-5) 16
4.3 הצעת סרני פלישתים לדלילה (ט"ז, 5) 17
פרק ג': פיתוי שמשון על ידי דלילה והסרת כוחו (ט"ז 6-21) 17
1. שלושת ניסיונות דלילה לפיתוי שמשון וכישלונם 17
1.1 מודל שלושה וארבעה 17
1.2 ניסיון שכנוע ראשון (שופטים, ט"ז, 6-8) 17
1.2.1 ניסוח בקשת דלילה (ט"ז, 6) 17
1.2.2 מבנה תשובת שמשון מבנה חוזר (ט"ז, 7) 18
1.2.3 תוצאת הניסיון הראשון ט"ז, 8) 18
1.3 ניסיון שכנוע שני (שופטים, ט"ז, 9-12) 18
1.3.1 ניסוח שאלת דלילה בהשוואה לניסיון הראשון 18
1.3.2 תגובת שמשון- ניתוח לשוני 19
1.3.3 תפקיד המבנה הכיאסטי בפס' 9, 12 19
1.4 ניסיון שכנוע שלישי (שופטים, ט"ז, 13-15) 19
1.4.1 הגידה לי נא – מבקשה לדרישה (פס' 13) 19
1.4.2 תגובת שמשון- ניסוח שונה פרוטאסיס ללא אפודוסיס ורמז לבאות (פס' 13א) 19
1.4.3 קווי דמיון פס' 13-14 ושה"ש ז'-ח'. 20
2. ניסיון שכנוע רביעי והצלחתו (שופטים, ט"ז, 15-21) 20
2.1 דלילה משנה טכניקה- מדרישה לתלונה פס' 15 20
2.2 "וַיְהִי כִּי-הֵצִיקָה לּוֹ בִדְבָרֶיהָ, כָּל-הַיָּמִים–וַתְּאַלְצֵהוּ; וַתִּקְצַר נַפְשׁוֹ, לָמוּת"- עצירת מהלך הסיפור ברגע השיא והתערבותו של המספר. 21
2.2.1 שימוש חוזר במילה הציקה מסיפור האישה התמנית כרמז לנפילתו בפח של שמשון. 21
2.2.2 "כל הימים"- כמה זמן נמשך הניסיון? פירושים שונים 21
2.2.3 ותאלצהו- מילה יחידאית 21
2.3 תגובתו של שמשון ניתוח לשוני 22
2.3.1 מבנה כיאסטי לדברי דלילה 22
2.3.2 וַיַּגֶּד-לָהּ אֶת-כָּל-לִבּוֹ, וַיֹּאמֶר לָהּ מוֹרָה לֹא-עָלָה עַל-רֹאשִׁי–כִּי-נְזִיר אֱלֹהִים אֲנִי, מִבֶּטֶן אִמִּי- חזרה על דברי המלאך, התאמתם לזמן ולגוף המדבר ואזכור אלוהים. 22
2.3.3 אִם-גֻּלַּחְתִּי וְסָר מִמֶּנִּי כֹחִי, וְחָלִיתִי וְהָיִיתִי כְּכָל-הָאָדָם (ט"ז, 4)- שימוש בלשון עבר 22
2.4 "וַתֵּרֶא דְּלִילָה, כִּי-הִגִּיד לָהּ אֶת-כָּל-לִבּוֹ, וַתִּשְׁלַח וַתִּקְרָא לְסַרְנֵי פְלִשְׁתִּים לֵאמֹר עֲלוּ הַפַּעַם, כִּי-הִגִּיד לה (לִי) אֶת-כָּל-לִבּוֹ; וְעָלוּ אֵלֶיהָ סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים, וַיַּעֲלוּ הַכֶּסֶף בְּיָדָם". (ט"ז, 18) – כיצד ידעה דלילה שהפעם כי שמשון דובר אמת? 23
2.5 " וַתְּיַשְּׁנֵהוּ, עַל-בִּרְכֶּיהָ, וַתִּקְרָא לָאִישׁ, וַתְּגַלַּח אֶת-שֶׁבַע מַחְלְפוֹת רֹאשׁוֹ; וַתָּחֶל, לְעַנּוֹתוֹ, וַיָּסַר כֹּחוֹ, מֵעָלָיו". (ט"ז, 19) – דלילה בפעולה 23
2.5.1 מוטיב הרגליים בסיפורי הפיתוי 23
2.5.2 בין רגליה" (שופטים ה' ,27)- השוואה לסיפור יעל וסיסרא "בין רגליה" (שופטים ה 27). 23
2.6 תגובת שמשון (ט"ז, 20)- "כפעם בפעם" שימוש בלשון אמירה 24
2.7 לכידת שמשון בידי הפלישתים וניקור עיניו כנקמה (ט"ז, 21) 24
סיכום 24
רשימה ביבליוגרפית 26

מבוא
שמשון היה נצר למשפחת מנוח מצרעה, מתואר כדמות יוצאת דופן: לידתו הייתה פלא, שכן אימו הייתה עקרה (ע"פ חז"ל היה שמה הצללפוני). מלאך ה' נתגלה אליה ובישר לה כי תלד בן, אשר יושיע את עם ישראל, ועל כן הוקדש שמשון לנזירות (על נזירים נאסר לשתות יין ולגלח את שערם) עוד בהיותו בבטן אימו (שופטים, פרק י"ג). משנולד התגלה כי כוחו עצום. לפי הכתוב במקרא, שפט שמשון את ישראל במשך עשרים שנה. שלא כמו שופטים אחרים, לא היה שמשון מנהיג או מצביא ולא הוביל את עם ישראל נגד אויביהם הפלשתים אשר רדו בהם באותה עת. כול מלחמותיו עם הפלשתים נסבו סביב פרשיות אהבים שניהל עם נשים פלשתיות שונות, כאשר כול פגיעה בכבודו מנוצלת על-ידיו לצאת ולהכות בהם תוך שימוש בחוכמתו וכוחו הרב. הסיפורת המקראית גדושה בדיאלוגים ונאומים. עבודה זו בוחנת את המאפיינים הספרותיים והלשוניים של אמנות השיח בסיפורי שמשון. אסתמך בעיקר על הדיאלוגים אותם מנהל שמשון עם נשותיו בכלל ודלילה בפרט. אבדוק האם ניתן לראות מוטיבים חוזרים, סגנון לשוני תקופתי, רטוריקה מסוימת, חזרתיות ועוד. הפרק הראשון מציג את רקע תקופת השופטים, מאפייני האויב הפלישתי, אפיונם המחזורי ומגמתיות סיפורי שמשון. בנוסף, אנסה לעמוד על ההבדלים של שמשון משאר השופטים. הפרק השני דן בנתוני הרקע אודות שמשון, הנהגתו של העם, נזירותו שנגזרה עליו בלידתו, הופעתו החיצונית וכוחו הפיזי. הפרק השלישי יעסוק בנשים בחיי שמשון: אימו, האישה התמנית, האישה העזתית ודלילה. בפרק הרביעי אעמוד על ניסיונות הפיתוי של דלילה ואת השתכנעות שמשון עד לאפיסת כוחותיו ומותו. אתמקד בעיקר בדמותה של דלילה כאישה המפתה וניסוח דבריה לשכנוע שמשון. בנוסף, אשווה את דמותה של דלילה לדמותה המקראית של יעל אשר הוגדרו כנשים פתייניות הזוכות לדרגות שונות של ביקורת, חיובית או שלילית, אשר אינה תלויה, כפי שאנסה להראות, בעצם מעשה הפיתוי אלא במניעיו, וזאת בהתאם לראייה הסובייקטיבית של המספר המקראי.