פסיכולוגיה בחינוך 10125

תקציר העבודה

שאלה 1 :
א. הסבירו את דברי הכותבת על פי התיאוריה של מסלאו. התייחסו בדבריכם לשתיים מהנחות היסוד של התיאוריה ולשלושה שלבים לפחות אשר מתקשרים למצבה כפי שמתואר בקטע. נמקו דבריכם.
לפי התיאוריה של מסלאו ניתן להסביר את דברי הכותבת לפי 3 השלבים הבאים:
1. בטחון כלכלי –לפי דברי הכותבת, אין לה יכולת לקחת מורים פרטיים שכן מצבם הכלכלי של הוריה לא טוב. זה מתקשר לשלב השני בפירמידה אחרי צרכים פיזיולוגים. הצורך בביטחון כלכלי של הוריה וחוסר היכולת שלה לממן שיעורים מהווים עבורה מניעי חסר.
אהבה ושייכות + כבוד והערכה עצמית – בחרתי

ג. הסבירו מהו הקשר האפשרי בין שני המושגים שהצגתם בסעיף ב' לבין מצבה של הכותבת. נמקו דבריכם בהתבסס על שני ממצאים אמפיריים מתוך חומר הלימוד העוסק במושגים אלה (2 ממצאים בסך הכל – ממצא אחד לכל מושג).
רמת השאיפה של הכותבת ביחס ללימודים הפך להיות נמוך שכן בעבר היו לה הצלחות אך היא התחילה לצבור כישלונות ולכן איבדה את הביטחון לגבי היכולות שלה מכאן שאולי לא מאמינה/ מצפה מעצמה שתמשיך להצליח, דבר שעלול להוביל לחוסר אונים נלמד. כפי שמצא סליגמן על חוסר אונים נלמד בכלבים – אלו שכבר למדו שהבריחה לא תפסיק את השוק החשמלי הפסיקו לנסות לברוח ממנו ופיתחו אדישות לכך. (Seligman 1975,1994) . בהקשר ללימודי הרפואה ניתן לומר שלאור מצבה בלימודים רמת השאיפה להתקבל ללימודי רפואה הופכים להיות רמות שאיפה לא מציאותיות דבר שגם עלול להוביל להמשך ירידה בדימוי העצמי והגברת תחושת הכישלון.
ניתן לראות במצבה של הכותבת כי הדימוי העצמי שלה נמוך, היא מרגישה שהכישלונות שלה גורמים לה להיות פחות טובה מבחינת מצבה הלימודי והיא מבצעת השוואה חברתית