סוגיות בחינוך מיוחד
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 14 |
מקצוע | חינוך |
קורס | סוגיות בחינוך מיוחד |
מילות מפתח | אבחון אוטיזם, אוטיזם, ממ"ן 14 סוגיות בחינוך מיוחד בציון 100 |
ציון | 100 |
שנת הגשה | 2020 |
מספר מילים | 1390 |
מספר מקורות | 1 |
תקציר העבודה
א. כיצד ניתן לאבחן אוטיזם ?
ב. פרטו את המאפיינים והגורמים האפשריים לאוטיזם עליהם למדתם בפרק. ציינו, תוך
הנמקה שני מאפיינים המופיעים בכתבה.
ג. הציעו )תוך הנמקה( לרועי גישה טיפולית מתוך הגישות הטיפוליות שנלמדו ביחידה 9 ?
תארו אותה תוך ציון יתרונותיה וחסרונותיה.
ד. הציגו את השלבים שבהתמודדות הורים לאחר קבלת תוצאות האבחון. איזה שלב נתן
לזהות בכתבה? נמקו תשובתכם.
ה. אילו עקרונות בייעוץ וטיפול מקצועי )פרק 7.10 )יכולים להיות מועילים עבור משפחתו של
רועי. ענו תוך הנמקה.
ו. אילו קשיים עלולים להתעורר בין ההורים לאנשי המקצוע המטפלים בילד.?
14
שאלה 2
קראו את ההיגדים הבאים וציינו נכון. לא נכון לגבי כל אחד מהם תוך הנמקה קצרה.
א. ידוע כיום בבירור מהו הגורם לאוטיזם
ב. סילוק חוויות ותחושות פנימיות מן ההכרה הוא המאפיין העיקרי של מנגנון ההגנה
שנקרא "השלכה".
ג. הגישה ההתפתחותית לטיפול באוטיזם כוללת בתוכה את המושג "זמן יחד".
ד. גן תקשורת הוא גן המיועד לילדים שאובחנו בספקטרום האוטיזם.
ה. השלב בו מחפשים ההורים פתרונות לבעיה ודרכים לקדם את הילד הוא השלב השני.
ו. הדגם האקולוגי להבנת חיי המשפחה רואה במשפחה יחידה דינאמית שמתקיימים בה
מערכות של יחסי גומלין
ז. אחים לילדים עם צרכים מיוחדים לעתים סובלים מפחד וחרדה
ח. "סדר לידה" )מקומו של הילד בין אחיו(, הינו בין הגורמים המשפיעים על התמודדות
ההורים.
שאלה 1
א. בעצם אבחון האוטיזם מסתמך על DSM וכולל ראיון עם ההורים ותצפית על התנהגות היל ד בהקשרים השונים. והכלים המסייעים לאבחון :-
מבחני סקירה:- כוללים שאולות על התנהגות הילד, (ראיון מקץ עם ההורים)
כלים להערכה תפקודית, ההתפתחותית והקוגניטיות.
הערכת התנהגות מסתגלת באמצעות שאלונים.
ובסוף, מפגש סיכום עם ההורים , שבו מעברים להם את התוצאות.
וחשוב לציין שקיימים שני קרטריונים לאוטיזם:-
- 1. היעד הדדיות חברתית:- חוסר או לקות מתמשכת בתקשורת חברתית שאינם מוסברים על ידי איחוד התפתחותי כללי, ומתבטאים בכל 3 הקריטריונים : הדדיות חברתית רגשית , תקשורת לא מילולית , פיתוח ושמירה של יחסים .
- התנהגויות ותחומי עניין מצומצמים :- יבוא לידי ביטוי בשניים לפחות מהקריטריונים הבאים:- חוזרתיות: בדיבור , תנועות מוטוריות או שימוש בחפצים.
נטייה לרוטינות וטקסים או התנגדות משמעותי לשינויים.
תחומי עניין מצומצמים .
רגישות יתר: היפר-סנטסיביות או חוסר רגישות תחושתית.
ב. מאפיינים האוטיזם :-
- 1. בתחום היכולת החברתית:- חלק מהילדים עם אוטיזם אינם מחפשים קשר, הם נמצאים לבד ומעדיפים לעסוק בתחומי העניין שלהם,מת/שים לשתף אחרים במשחקים הדדיים. מתעלמים מניסיונות לקשר: קשה להסב את תשומת ליבם, גם בקריאה חוזרת בשמם. לא משתמשים בקשר עין, מחווה גופנית או קוליות כדי להסב את הקשב של אחרים אליהם. היעדר חיקוי של מבוגרים ילדים כחלק מתהליך הלימדה.
- 2. בתחום תבניות התנהגות נוקשות ותחומי עניין ייחודיים וחוזרים:- יש אצל ילדים עם אוטיזם מגוון רחב של התנהגויות שאינן רגילות אצל ילדים עם התפתחות תקינה. לילדים עם אוטיזם קושי גדול לקבל שינויים בשגרת היום יום ונטייה להתנהגויות חזרתיות ורוטינות שאינן פונקציונליות . התנהגויות כאלה מפריעות לילד ללמידה ול"חקר העולם", חלקן יפיעו רק לאחר גיל שלוש.
- מאפיינים נוספים:- בעיות נלוות: קשיים התנהגותיים, טווח קשב קצר, מיקוד יתר , אי שקט מוטרי, חרדה אגרסיביות או פגיעה עצמית. יכולת יחודיות מעבר לגילם בתחומים מסוימים :זיכרון יוצא דופן, יכולת מתמטית גבוהה. יכולת קוגניטיביות לעתים יגיעו להישגים גבוהים מעל לממוצע בחלק מהתחומים הקוגניטיביים.
גורמים לאוטיזים:- עדיין לא ידוע מה הגורמים לאוטיזם, אך קיימים כיווני מחקר:-
-גנטיקה: אוטיזם היא לקות נוירו-ביולוגית מורכבת בעלת קשר חזק לתורשה. שכיחות גבוהה בתאומים זהים לעומת תאומים שאינם זהים.
–מערכת החיסון: במספר מחקרים מצאו שכיחות גבוהה של מחלות של מערכת החיסון אצל האם אך לא אצל הילד.
-אירועים סביב הלידה: יש סברה כי משקל לידה נמוך, משך ההיריון ואירועים סביב הלידה יכולות להשפיע על הביטוי הקליני ועל מיומנויות ההסתגלות של הילד .
-גורמים אפי גנטיים: (שינויים סביבתיים המשפיעים על הגנטיקה:) נמצא כי גיל מתקדם של אחד ההורים, חשיפה
במהלך ההיריון לתרופות לאלכוהול או לזיהומים מסוימים קשורים לשכיחות גבוהה יותר של אוטיזם. גם סיבוכים בהריון, פגות, משקל לידה נמוך, הריונות צפופים והפריה חוץ גופית נמצאו כגורמי סיכון לאוטיזם.