פרקים בסוציולוגיה של החינוך כולל שאלות!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 98
שנת הגשה 2018
מספר מילים 2445

תקציר העבודה

שאלה 1

א.הציגו את עיקרי ארבע הפרדיגמות הסוציולוגיות שהובאו ביחידה.

1.הדגם הסטרוקטורלי-פונקציונלי (מבני-תפקודי):
נקודת המוצא של הדגם הסטרוקטורלי-פונקציונלי היא זיהוי גורמים התורמים ליציבות החברה ומוסדותיה. דגם תאורטי זה עורך אנלוגיה בין החברה לבין אורגניזם חי ומניח כי החברה היא מערכת שכל חלק בה קשור לחלקיה האחרים. קיומה והמשכיותה של החברה תלויים בפעולה מתואמת של החלקים.
הסוציולוג האמריקני טלקוט פרנסונס גיבש תפיסה מערכתית כוללנית שאומרת שלכל מערכת חברתית צרכים פונקציונליים, שעליה לדאוג למלאם כדי להבטיח את קיומה. צורכי החברה הם: הסתגלות לתנאים פיזיים (באמצעות המוסד הכלכלי), קביעת מטרות והשגתן (באמצעות המוסד הפוליטי),אינטגרציה ותיאום בין החברים (באמצעות המוסד המשפחתי והחינוכי), ואימוץ הערכים הבסיסיים של החברה (באמצעות המוסד התרבותי).מילוי צרכים אלה מחייב חלוקת תפקידים שבה כל חלק במערכת החברתית תורם את חלקו במילוי הצרכים של הכלל, כלומר מדובר על קונצנזוס רחב בנוגע לערכים וליעדים מרכזיים של החברה. החלק שאינו תורם מחבל בקיום החברה ולכן יוכחד. דגם תיאורטי זה הפך מרכזי בתיאוריה הסוציולוגית, אך בהחלט לא בלעדי.