שיח כיתתי, קשרים מבוססי כבוד והשפעתם על הישגי התלמידים - מבוא וסקירת ספרות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2021
מספר מילים 4122
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

בית הספר מהווה חלק משמעותי מאד בחיי התלמידים, ומוגדר בתור המרחב בו מתרחש עיקר תהליך הלמידה שלהם. אחד הגורמים המשפיעים באופן המשמעותי ביותר על הישגי התלמידים הוא איכות וישירות התקשורת עם מוריהם כמו גם אופי השיח ביניהם, במיוחד כאשר מתקיימת אינטראקציה מרובה ועל בסיס קבוע בין הצדדים.
העבודה הנוכחית בוחנת את מידת הכבוד שהמורים מפגינים כלפי תלמידיהם במסגרת תהליך ההוראה, ואת השפעתה על תהליך הלמידה. האם קשר המבוסס על כבוד בין המורה לתלמידים עשוי לתרום להישגים הלימודיים של התלמידים? אם כן, כיצד מקדמים המורים יחס של כבוד הדדי בכיתה באמצעות שיח?
הבנה עמוקה של סוגיה זו עשויה לספק בסיס להבנת הוראה איכותית ויעילה, אשר ביכולתה להוביל לשיפור האקלים הכיתתי ולכל היתרונות הכרוכים בכך – רכישת מיומנויות חברתיות וכן הישגים גבוהים יותר. לצורך כך אציג בעבודתי את חשיבות השיח הכיתתי, וארחיב על משמעות הכבוד במערכות יחסים תוך התמקדות בקשר שבין מורים לתלמידיהם בתוך המסגרת הכיתתית. בהמשך, אחקור את שאלת המחקר דרך נקודת מבטם של המורים על מנת להעמיק את הבנתי בנוגע לתהליך התפתחות השיח המכבד בכיתה.