שינה והפרעות שינה בילדות

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:

שאלה 1
קראו את תיאור המקרה הבא וענו על השאלות שמופיעות אחריו.
שירה היא פעוטה בת שלוש. הוריה פנו לטיפול בעקבות קשיים שהתעוררו במהלך השנה האחרונה סביב השינה. בפגישת ההכרות ההורים סיפרו כי כתינוקת, שירה ישנה טוב, והם ברכו על כך שזכו ל"ילדה קלה", בניגוד לאחיה הגדול שלאורך זמן "עשה צרות" בלילות. מגיל שנתיים שירה מסרבת ללכת לישון לבד. היא דורשת כי שני ההורים יהיו נוכחים בחדרה עד שהיא נרדמת, ותהליך ההירדמות נמשך כשעה ויותר. במהלך הלילה שירה מתעוררת, ועוברת לישון בעצמה במיטת הוריה. האב מנסה בדרך כלל להחזירה למיטתה, אך בכל פעם שהוא מחזיר אותה, היא מתנגדת ובוכה. האב סיפר כי הוא מתקשה לישון כך, והציע פעמים רבות לפנות לקבלת עזרה. במהלך הפגישה הוא האשים את אשתו בכך שהיא רכה מדי עם הילדים ולא מציבה להם גבולות. האֵם, לעומת זאת, חשה כי היא שיש סיבה טובה לכך ששירה מתעוררת ומחפשת את קרבתם. מבחינתה, הדרישה מביתה לחזור לחדרה נתפסת כחוסר היענות והרחקה, והיא חוששת להותיר אותה עם תחושת בדידות.
א.מהי בעיית השינה המתוארת? הסבירו קביעתכם. הציעו אבחנה מתאימה, תוך התייחסות לתת-הסוג (type) המתאים, ותארו בקצרה את מאפייניה מבחינת משך, סימפטומים, ואפיונים ייחודיים המתבטאים בתיאור המקרה שקראתם.
ב.נתחו את המקרה המתואר במונחי המודל הטרנזקציונלי שהציעו Sadeh ו- Anders (1993), המתואר במאמר של Sadeh ו – Tikotzky (2010). תארו את הגורמים המרכזיים במודל. על בסיס תיאור המקרה ציינו אילו חלקים בטקסט מתאימים לכל גורם ולמה.
ג.הציגו שיטת התערבות התנהגותית מתאימה לטיפול במקרה המתואר. תארו את עיקריה, וציינו יתרון אחד וחסרון של השיטה שתיארתם. בשאלה זו חשוב להסביר מדוע שיטת התערבות ההתנהגותית מתאימה לטיפול ולא רק לתת תיאור כללי של השיטה.
ד.מחקרו של Gradisar ועמיתיו (2016), שמוצג בהרצאתה של דר' ליאת טיקוצקי באתר הקורס, בדק יעילות של התערבות התנהגותית בשינה. תארו בקצרה את המחקר והסבירו את הממצאים בגרפים שלפניכם (המאמר המלא באתר הקורס). בתיאור המחקר יש לציין מה מטרת המחקר המרכזית, מה החידוש במחקר זה לעומת מחקרי עבר בתחום, ומה המשתנים שנמדדו ומתוארים בגרף מולכם.

שאלה 2:
א.1. לפי Mason (2007) אלו גורמים מסבירים את הופעתן של הפאראסומניות של הילדות (Disorder of arousal from NREM sleep)? עליכם לציין ולתאר בתשובתכם לפחות 4 גורמים שונים המסבירים הופעתן של פאראסומניות.
2. מהם המאפיינים העיקריים שלREM Sleep Behavior Disorder? תארו בקצרה. יש לתאר את ההפרעה באופן כללי, באיזה שלב בשינה היא מתרחשת ומה השכיחות שלה באוכלוסיה.
ב. עבודתה של Siskind מתארת תהליך התערבות בהפרעות שינה ותוצאותיו המדגים שילוב של מודל התנהגותי ודינאמי. כיצד המחברת מסבירה את הצלחת ההתערבות המתוארת במאמר? סכמו בקצרה. יש להתייחס למושגים העברה נגדית, המשגה מחדש וברית טיפולית- להסביר מה משמעות המושגים ולתאר כיצד השימוש בהם תרם להצלחת ההתערבות הטיפולית המוצגת במאמר.