תזה+מחקר, הקשר בין סגנון ניהול להנעת עובדים והשפעת השיוך המקצועי על הקשר בקרב עובדי חברת "אלביט"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 10576
מספר מקורות 34

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה עסק בבעיה העסקית בחברת "אלביט מערכות בע"מ", חברה עתירת ידע העוסקת בתחום השבחות ומוצרים לטנקים מטוסים ושליטה ובקרה. החברה נתקלה בבעיה של ירידה בשביעות רצונם של לקוחות החברה וירידה  בתפוקות החברה.
גורמים אלו פוגעים ברווחיות החברה. משוער כי יש לייחס את הפגיעה בשביעות רצון הלקוחות והירידה בתפוקות לירידה בהנעת העובדים הנובעת מן הסגנון הניהולי בחברה. מחקר זה נועד לבחינת הקשרים הקיימים בין סגנון ניהול לבין הנעת עובדים, וכן לבחינת השפעת השיוך המקצועי (עובדים מקצועיים לעומת עובדים לא מקצועיים) על הקשר בין סגנון הניהול להנעת עובדים. במידה ויימצא קשר בין המשתנים סגנון הניהול להנעה, יופק  דוח המלצות להנהלת החברה ולמשאבי אנוש לסיוע בבחירת מנהיג מתאים במסגרתו יפורט כיצד ניתן לבחור מנהל מתאים, אלו אפשרויות עומדות בפני החברה. מה התכונות הנדרשות למנהל מתאים, כיצד ניתן לטפח תכונות אלו: סדנאות, דוגמא אישית מדרג ההנהלה הבכיר ביותר, נהלי עבודה מתאימים ועוד. במידה ולא יימצא קשר בין המשתנים יומלצו שורה של מחקרי המשך נוספים, אשר יביאו לפתרונה של הבעיה העסקית. קיים קשר ישיר בין סגנון הניהול לבין רמת המוטיבציה של העובדים  Frey and Osterloh (2002). קיים קשר חיובי בין סגנון ניהול מתגמל להנעת עובדים, פופר (1989) , Wiley (1997). קיים קשר חיובי בין סגנון ניהול מעצב לבין הנעת עובדים, פופר (1989), Barnett and McCormick (2003) ו – Kelloway et al  (2003). קיימים הבדלים בין עובדים מקצועיים לעובדים בלתי מקצועיים, המשפיעים על הקשר בין סגנון הניהול להנעת עובדים Wiley (1997) , Powell (2002). השאלונים חולקו בבוקרו של יום עבודה. הנחקרים נתבקשו להשיב על השאלות באופן אנונימי ועצמאי ולהחזיר השאלון במעטפה סגורה לתיבת איסוף. לכל נדגם תוארה מטרת המחקר וחשיבותו וכמו כן הושם דגש מיוחד על סודיות הנתונים והיותם מיועדים  לעבודה מחקרית בלבד.
המסקנות שנתקבלו מתוצאות המחקר הנן:
1.                   קיים קשר בין סגנון הניהול לבין הנעת עובדים.
1.1   קיים קשר חיובי בין סגנון ניהול מתגמל להנעת עובדים.
1.2   קיים קשר חיובי בין סגנון ניהול מעצב להנעת עובדים.
2.                   שיוכו המקצועי של העובד (מקצועי או בלתי מקצועי) אינו משפיע על הקשר בין סגנון הניהול להנעת העובד.
כתוצאה ממסקנות המחקר מומלץ למנהלי החברה:
1.                   לפעול לשיפור רמת הגירוי האינטלקטואלי לעובדי החברה.
2.                   לערוך מחקרים נוספים לזיהוי הגורמים לבעיה בארגון.
המלצות למחקרי המשך:
1.                   בחינת גורמים אפשריים אחרים לבעיה בארגון, כגון: רמת שביעות רצונם של העובדים והשפעתה האפשרית על תפקודם בעבודה, הקשר בין הרעת תנאי העבודה וביטול ההטבות לבין שביעות רצונם של העובדים, רמות הלחץ, השחיקה, המחויבות, והנאמנות לארגון.
2.                   בחינת  משתנים מתערבים או ממתנים אשר לא נבדקו במחקר זה, כגון: גיל העובד, מינו, השכלה, וותק, מצב משפחתי ועוד.
3 .                   עריכת המחקר בקרב מדגם רחב יותר, מבין עובדי החברה ועובדים מחברות נוספות.
4.                   בחינת יעילותם היחסית של סגנונות הניהול זה למול זה. ברצוני להודות ל-
תוכן העניינים

1 .         מבוא                                                                                        1
1 .1              רקע
על הארגון                                                                          1
1 .2              הצגת הבעיה בארגון                                                                   1
1 .2.1    הבעיה העסקית                                                                          2
1 .3              שאלות המחקר                                                                          2
1 .4              מטרות המחקר וחשיבותן                                                           3
1 .4.1          המטרות האקדמיות                                                                  3
1 .4.2          המטרות היישומיות                                                                   3
2 .                  סקירת הספרות                                                                        4
2 .1        הנעת עובדים                                                                             4
2 .2        סגנון  ניהול                                                                               6
2 .2.1     מנהיגות מתגמלת                                                                       6
2 .2.2     מנהיגות מעצבת                                                                         7
2 .2.3     גורמים ביעילות סגנון הניהול                                                      8
2 .3        הקשר בין סגנון ניהול להנעת עובדים                                           10
2 .3.1     הבדלים בין עובדים מקצועיים לבלתי מקצועיים                          12
2 .4        רציונל המחקר                                                                           13
2 .5        השערות המחקר                                                                                    14
2 .6        המודל התיאורטי של המחקר                                                      14
3 .                  מתודולוגיה                                                                               15
3 .1        הגדרת משתני המחקר                                                                15
3 .2        מערך המחקר                                                                            16
3 .2.1     גישת המחקר                                                                             17
3 .2.2     שיקולים בבחירת גישת המחקר                                                  17
3 .3        המדגם                                                                                      17
3 .3.1     הגדרת אוכלוסיית המחקר                                                          17
3 .3.2     המדגם                                                                                      17
3 .3.3     שיטת הדגימה                                                                            18
3 .3.4     שיקולים בבחירת שיטת הדגימה                                                 18
3 .4        כלי המחקר                                                                               18
3 .4.1     השיקולים בבחירת כלי המחקר                                                  19
3 .5        הליך המחקר                                                                             19
3 .6        שיטת העיבוד וניתוח הממצאים                                                  19
3 .7        מגבלות המחקר                                                                         20
4 .                  ממצאי המחקר                                                                          21
4 .1       הגדרת האינדקסים ומהימנותם                                                   21
4 .2       סטטיסטיקה תיאורית                                                                22
4 .3       הסקה סטטיסטית                                                                      23
4 .4       מידול קשרים באמצעות רגרסיה                                                 27
5.                  דיון וניתוח                                                                                29
5.1        השערה מס' 1                                                                            29
5.1.1     השערה
1 .1                                                                                29
5.1.2     השערה
1 .2                                                                                30 5.2        השערה מס' 2                                                                            31 
6 .                  סיכום, מסקנות והמלצות                                                           32
6 .1        סיכום                                                                                      32
6 .2       מסקנות                                                                                     33
6 .3        המלצות                                                                                                33
7.                  ביבליוגרפיה                                                                              35
8 .                  נספחים – שאלון המחקר                                                                        38
רשימת הלוחות מס' הלוח שם הלוח עמוד
1 מדדים תיאוריים ראשוניים לאפיון הנחקרים על פי אינדקסי המחקר
2 2
2 מטריצת קורלציות לבחינת הקשר בין סגנון ניהול לבין  הנעת עובדים
2 3
3 מטריצת קורלציות לבחינת הקשר בין סגנון ניהול לבין  הנעת עובדים בהיות קטגוריית העובדים ממתן בקשר
2 6
4 רגרסיה מרובה לחיזוי הנעת עובדים
2 7
5
רגרסיה בצעדים לחיזוי הנעת עובדים בעבודתם
2 7
רשימת התרשימים מס' התרשים שם התרשים עמוד
1 עלויות החזרה של מוצרים
2
2 פיזור ציוני הנעת עובדים כפונקציה של ציוני סגנון ניהול מתגמל
2 4
3 פיזור ציוני הנעת עובדים כפונקציה של ציוני סגנון ניהול מעצב
2 5