MA בחינת נושא "בחירה בחינוך" על פי הגישה כלפי מעורבות הורים בנעשה בבתי הספר

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6436
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

בשנים האחרונות ניתן למצוא מספר גדול של מחקרים המציגים את מעורבות ההורים בביה"ס כתופעה חברתית הגוברת והולכת. מעורבות ההורים בביה"ס הנה עובדה קיימת, המתרחשת בדרגות שונות בבתי ספר והנה יעד מרכזי במערכת החינוך שילך ויתעצם עם השנים. בשנים האחרונות דרישת ההורים הנה להיות שותפים בגיבוש מדיניות ביה"ס, תחום שבו להורים כיום אין השפעה רבה. הפער הקיים בין רצון ההורים להיות שותפים בקביעת המדיניות מחד לבין המצב המצוי כיום מאידך, גורם לתחושת אי שביעות רצון. תחושה זו קיימת במערכת החינוך כתוצאה מהעמימות השוררת ביחסים בין ההורים לבין המורים ומהעדר מדיניות כוללת וברורה בנושא זכויות ההורים וחובותיהם במערכת החינוך. מצב זה של חוסר מדיניות ברורה עלול להביא למספר תוצאות אפשריות: העמקת הפער בין תפיסת ההורים את מקומם במדרג מקבלי ההחלטות לגבי הנעשה בביה"ס לבין תפיסת סגל ההוראה את מקומם. יצירת יחס של חוסר אמון מצד סגל ההוראה כלפי ההורים.
אי קיומו של דו-שיח משמעותי ומהותי בין הגורמים השונים במערכת וחסימת ערוצי תקשורת אפשריים. בית הספר, כמו ארגונים רבים אחרים, הוא מערכת פתוחה.
בהיותו כזה הוא פועל בתוך סביבה דינאמית ועליו להתאים את עצמו לסביבה שבה הוא פועל. כדי שארגון יהיה אפקטיבי הוא צריך להיות מערכת תמסורת הנוטלת מסביבתה תשומות והופכת אותן לתפוקות המשווקות אל הסביבה. בספרות המקצועית קיימת עמימות לגבי הגדרת המושג מעורבות ועולה הקושי בשימת הגבול הדק שבין מעורבות תומכת להתערבות הורסת. המחקרים המצדדים במעורבות הורים טוענים, שהיא מגבירה את יעילותה של העבודה החינוכית, מחזקת את ביה"ס, משפרת הישגים לימודיים, גורמת להעלאת הדימוי העצמי, מפחיתה בעיות משמעת ומעלה את שביעות רצון ההורים.
מאידך, מחקרים אחרים לא הגיעו לאותם ממצאים ומסקנות.
אלה, רואים את כניסת ההורים לביה"ס כהתערבות המפריעה לצוות החינוכי במילוי תפקידיו ופוגעת במיוחד במעמדו של המורה.