סיכום למבוא לפסיכולוגיה - זיכרון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 8030

תקציר העבודה

זיכרון – memory ·   סקירה כללית – זיכרון מתייחס לתהליכים קוגניטיביים של קידוד, אכסון והחזרת אינפורמציה. זאת אומרת , אנחנו צריכים לרכוש מידע, לאכסן אותו, ואחרי זה אנו צריכים גישה אליו.כל אחד מאותם התהליכים הוא מופרד וייחודי.
אבל זיכרון הוא אחד מהנושאים הפסיכולוגים הקשים ביותר למחקר מפני שהוא לא אחיד – יש סוגים שונים של זיכרון.
·   מבוא – זיכרון הוא תהליך של קידוד (= מתייחס לתהליך פעיל של עיצוב מידע מתמריצים לצורה שניתנת לשימוש על ידי מערכת הזיכרון שלנו), אחסון (= מדבר על התהליך של שמירת מידע בזיכרון) והחזרה (= מדברת על תהליכים שונים של מיקום ושימוש במידע שמאוכסן בזיכרון) של אינפורמציה.
ישנן שתי גישות להבנת הזיכרון- מילולית – הזיכרון יכול לשקף את השינויים הפסיכולוגים שמתרחשים במוח כאשר האורגניזם לומד. מטפורית – הזיכרון מתקבל כמחסן או כתהליך מורכב משיטות ותת שיטות.
·   סוגים של זיכרון – המחקר אומר שיש לנו לפחות שלושה סוגים של זיכרון – זיכרון סנסורי – זיכרון שבו ייצוג של מאפיינים פיזיים של תמריץ, מאוכסנים לזמן קצר ביותר, אולי לשנייה או פחות. צורה זו של זיכרון היא קשה להבדלה מפעולה של תחושה. המידע הקיים בזיכרון הסנסורי מייצג את התמריץ המקורי בצורה די מדויקת וכולל את כל המידע שבדיוק הרגע חשנו אותו.(לדוגמא – תמונה קצרה של נוף שבדיוק ראינו, הד רופף של צליל שכרגע שמענו). בדרך כלל אנו לא מודעים לזיכרון סנסורי. התפקיד של הזיכרון הסנסורי הוא כנראה לשמור את האינפורמציה מספיק זמן עד שהיא תועבר לצורה הבאה של זיכרון – הזיכרון לטווח קצר.
זיכרון לטווח קצר  – זיכרון מיידי של תמריץ שהרגע הורגש. היכולת שלנו מוגבלת במונחים של מספר פריטים שהיא יכולה לאחסן ותקופת זמן האחסון.לזיכרון זה יש גבולות מוגדרים. אנחנו יכולים לשמור 7-9 פריטים. זיכרון לטווח ארוך – מדבר על המידע שמוצג על בסיס קבוע או כמעט קבוע. אין לו גבולות מוכרים. אם אנו מפסיקים לחשוב על מה שרק הרגע חשנו (זאת אומרת משהו שנמצא בזיכרון לטווח קצר) אנחנו לא נזכור את המידע מאוחר יותר, אבל מידע שנמצא בזיכרון לטווח ארוך לא דורש חזרה מתמדת. אנו מפסיקים לחשוב על כך עד ששוב פעם אנו זקוקים למידע. ·   זיכרון סנסורי – Sensory memory – ברוב המצבים אנו לא מודעים לזיכרון סנסורי. אינפורמציה שרק כעת קיבלנו נשארת בזיכרון סנסורי בדיוק מספיק זמן כדי לעבור לזיכרון לטווח קצר. על מנת …
ללא מקורות