סיכום במבוא לפסיכולוגיה - הילגארד גרסה 14 - פסיכולוגיה התפתחותית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5502

תקציר העבודה

פסיכולוגיה התפתחותית מתוך כל היונקים, בני האדם זקוקים לתקופת ההתבגרות והלמידה הארוכה ביותר לפני שהם הופכים לעצמאיים. ככלל, ככל שמערכת האורגניזם מורכבת יותר, כך לוקח לו יותר זמן להגיע לבגרות.
*טבע וחינוך – השאלה האם תורשה (טבע) או סביבה (חינוך) חשובים יותר לקביעת מסלול ההתפתחות האנושי הועלתה במשך דורות רבים. ג'ון לוק- פילוסוף בריטי, דחה את הדעה כי תינוקות הם מבוגרים זעירים המגיעים לעולם עם יכולות וידע ועליהם רק לגדול כדי לאפשר לתכונות מולדות אלה להופיע. בניגוד לכך, לוק האמין שמוחו של תינוק בן יומו הוא טבולה ראסה (=לוח ריק). מה שנכתב על לוח זה הם התנסויותיו של התינוק – מה שהוא רואה, שומע, טועם, מריח ומרגיש. לפי לוק, כל הידע מגיע אלינו דרך החושים שלנו.  הוא מסופק דרך הניסיון, אין ידע שמובנה בתוכנו.
רוב הפסיכולוגים כיום מסכימים לא רק לכך שטבע וסביבה מהווים גורמים חשובים אלא שהם משפיעים זה על זה כל הזמן ליצירת ההתפתחות.
מרגע ההתבגרות, מספר רב של תכונות אישיות כבר נקבע על ידי המבנה הגנטי של הביצית המופרית. הגנים שלנו מתכנתים את תאינו הגדלים, כך שנתפתח לאדם ולא לדג או לשימפנזה. הם שקובעים את מיננו, צבע עורנו, עינינו, שיערנו, מידות גופנו ועוד דברים אחרים. מאפיינים אלה שנקבעים גנטית מתבטאים בתהליך בשילה – רצף קבוע מראש ומולד, של צמיחה ושינוי, שבאופן יחסי לא תלוי באירועים חיצוניים. התפתחות המוטורית אחרי הלידה גם היא מדגימה את האינטראקציה בין הבשלה שנקבעת גנטית להשפעות סביבתיות. בסופו של דבר, כל הילדים עוברים אותו רצף של התנהגויות מוטוריות ובאותו סדר (להתהפך, להתיישב ללא תמיכה, לעמוד תוך כדי הישענות ברהיטים, זחילה ואז הליכה), אבל הם עוברים רצף זה בקצב שונה, ופסיכולוגים התפתחותיים כבר מזמן תהו האם למידה וניסיון מהווים גורם חשוב בהבדלים אלו. למרות שמחקרים מוקדמים הציעו תשובה שלילית לשאלה זו, הרי שמחקרים אחרונים מצביעים על כך שאימון או סימולציה עשויים להאיץ את הופעת ההתנהגות המוטורית בהיקף כלשהו (למשל, לתינוקות שרק נולדו יש אפקט דריכה, אם הם מוחזקים המאונך כשרגליהם נוגעות במשטח מוצק, אז רגליהם ידמו תנועות דריכה, כאילו הם צועדים).
שלבים בהתפתחות – רעיון השלבים – התנהגויות בשלב נתון מאורגנות סביב נושא מרכזי או סביב סט מאפיינים עקבי, התנהגויות בשלב אחד הן שונות באיכותן מהתנהגויות בשלבים מאוחרים יותר או מוקדמים יותר וכל הילדים עוברים דרך אותם שלבים באותו הסדר. גורמים סביבתיים עשויים להאיץ או להאט התפתחות, אבל סדר השלבים לא ישתנה. ילד לא יכול לקפוץ לשלב הבא מבלי שהוא עבר לשלב הקודם לו. רעיון קרוב לתפיסת השלבים הוא האפשרות שיש תקופות קריטיות בהתפתחות האנושית – מקטעי זמן קריטיים בחיי האדם שבמהלכם אירועים ספציפיים מתרחשים כדי שההתפתחות תתנהל באופן נורמאלי. יש תקופות רגישות – תקופות שהן אופטימאליות להתפתחות מסוג מסוים. אם התנהגות מסוימת לא מבוססת היטב במהלך תקופה רגישה כזו, היא עלולה שלא …
ללא מקורות