תזה+מחקר, הקשר בין דרגה, שביעות רצון בעבודה ומחויבות ארגונית לבין שעור היעדרות מן העבודה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 11649
מספר מקורות 40

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה ניסה להתמודד עם הבעיה העסקית בבנק הפועלים, אחד מקבוצות הבנקאות המובילה בארץ. בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת בהיעדרויות מן העבודה. עלייה זו מיוחסת  לירידה ניכרת בשביעות רצונם של העובדים ממקום העבודה, פגיעה במחויבות העובדים לארגון ולהקפאת הדרגות בארגון. הפגיעה בתפקוד העובדים פוגעת ברווחיות הבנק ובמוניטין שלו. הבעיה מיוחסת לאסטרטגיה ניהולית בה נוקט הבנק בשנים האחרונות, ובמיוחד, להקפאת דרגות העובדים מזה 3 שנים.
מחקר זה נועד לבחינת הקשרים בין דרגת העובד, שביעות רצון בעבודה ומחויבות ארגונית לשיעור היעדרויות בעבודה. במידה וימצאו קשרים בין דרגת העובד, שביעות רצון בעבודה ומחויבות ארגונית לשיעור היעדרויות בעבודה יומלץ על ביטול הקפאת הקידומים בדרגות, ועל צעדים לשיפור רמת שביעות הרצון בעבודה ורמת המחויבות הארגונית של העובדים.
קיים קשר שלילי בין דרגת העובד לשיעור היעדרות מעבודה. ( Dahlke (1996), Yousef (1998),  )Robie et al1998)(. כמו כן, קיים קשר שלילי בין שביעות רצון בעבודה לשיעור היעדרות מעבודה. ( Porter  (1993),  Porter & Steers (1995) Hellman (1997) ), בנוסף, קיים קשר שלילי בין מחויבות ארגונית לשיעור היעדרות מעבודה. ( Eby et al (1999) , Jernigan et al (2002), Bennett (2002) ).
לאחר קבלת אישור מששת מנהלי הסניפים שעליהם מתבצע המחקר, נשלחו השאלונים בדואר הבנק. הנשאלים נתבקשו להשיב על השאלון תוך 14 יום , ובסיום מילוי השאלון נתבקש כל נחקר לשלוח במעטפה המצורפת את השאלון לסניף בו עובדת החוקרת. שלב הפצת השאלונים ואיסופם ערך כשבועיים לשלושה, משך זמן זה נדרש כדי לתאם את חלוקת השאלונים עם סגני מנהלי הסניפים הנחקרים, ועקב היעדרויות בחלק זה של השנה (חופשת הקיץ) ואינו כולל את סקר הפיילוט שנערך עוד קודם לכן בסניף עבודתה של החוקרת. הנחקרים לא התבקשו לרשום את שמם על גבי השאלון  והובטח לנחקרים שהממצאים האישיים לא יובאו לידיעת הנהלת הבנק או כל גורם בארגון ושבעבודת המחקר הסופית יפורסמו רק ממצאים המתייחסים לכלל המשיבים (ממוצעים) וכי לאחר העלאת הנתונים על המחשב יושמדו אותם שאלונים.
המסקנות שנתקבלו מתוצאות המחקר הנן:
1.       קיים קשר שלילי בין דרגת העובד לשיעור היעדרות מעבודה.
2.       קיים קשר שלילי בין שביעות רצון בעבודה לשיעור היעדרות מעבודה.
3.       קיים קשר שלילי בין מחויבות ארגונית לשיעור היעדרות מעבודה.
4.       קיים קשר שלילי בין גיל העובד לשיעור היעדרות מעבודה.
5.       קיים קשר חיובי בין גיל העובד לשביעות רצון בעבודה ומחויבות ארגונית.
6.       קיים קשר חיובי בין דרגת העובד לשביעות רצון בעבודה ומחויבות ארגונית.
כתוצאה ממסקנות המחקר מומלץ למנהלי החברה:
1.       לבטל את הקפאת הקידומים בדרגות.
2.       לפעול לשיפור רמת שביעות הרצון בחברה.
3.       לפעול לשיפור המחויבות הארגונית בחברה.
4.       לפעול לזיהוי גורמים המשפיעים על שביעות רצון בעבודה ומחויבות ארגונית בקרב העובדים.
המלצות למחקרי המשך:
1.                   בדיקת גורמים לשביעות רצון בעבודה. מוצע לבדוק שביעות רצון מתגמולים, שביעות רצון מתנאי עבודה, שביעות רצון מתנאים חברתיים בארגון ותמיכה ארגונית, לחץ בעבודה, שחיקה, תרבות ארגונית, סגנון ניהול.
2.                   בדיקת גורמים למחויבות ארגונית. מוצע לבדוק שביעות רצון בעבודה, סגנון ניהול, תרבות ארגונית, תמיכה ארגונית נתפסת, אפליית שכר נתפסת.
3.                   על מנת לשפר את תוקפו החיצוני של המחקר מומלץ לחזור על המחקר בקרב דגימה רחבה יותר מעובדי הבנק, וממגזרים שונים בציבור הישראלי, וכן בקרב דגימות נוספות מארגונים שונים.
4.                   על מנת לשפר את תוקפו הפנימי של המחקר מומלץ לחזור על המחקר, תוך שימוש בנתוני היעדרות רשמיים של הבנק עבור העובדים הנבחנים.
5.                   מומלץ לבחון את רמת שביעות הרצון של לקוחות הבנק ואיכות השירות הנתפסת על ידי הלקוחות, וכן את השפעתם של גורמים אלו על נאמנות הלקוחות, לזיהוי תחומים נוספים העשויים לגרום לבעיה בארגון.
ברצוני להודות ל-
תוכן העניינים
1.         מבוא                                                                                        1
1 .1              תאור הארגון                                                                             1
1 .2              הבעיה בארגון                                                                            3
1 .3              שאלות המחקר                                                                          3
1 .4              מטרות המחקר וחשיבותן                                                           4
1 .4.1          מטרות המחקר – תיאורטיות                                                     4
1 .4.2          מטרות המחקר – יישומיות                                                         4
2 .                  סקירת הספרות                                                                        5
2 .1        שביעות רצון בעבודה.                                                                5
2 .1.1     גורמים ביצירת שביעות רצון בעבודה                                          5         
2 .2       מחויבות ארגונית                                                                       6
2 .2.1     גורמים בשיפור מחויבות ארגונית                                                            7
2 .3       היעדרויות מעבודה.                                                                   7
2 .3.1     גורמים להיעדרות מעבודה והתמודדות                                        8
2 .4       דרגה בעבודה                                                                            8
2 .5        הקשר בין דרגה להיעדרויות מעבודה.                                          9
2 .6        הקשר בין שביעות רצון בעבודה להיעדרויות מעבודה                   10
2 .7        הקשר בין מחויבות ארגונית להיעדרויות מעבודה                         10
2 .8        רציונל המחקר                                                                           11
2 .9        משתני המחקר                                                                           12
2 .10      השערות המחקר                                                                                    13
2 .11      מודל המחקר                                                                             14
3 .                  שיטת המחקר                                                                            15
3 .1        מתודולוגיה                                                                               15
3 .2        אוכלוסיית המחקר והמדגם                                                        15
3 .2.1     הגדרת אוכלוסיית המחקר                                                          15
3 .2.2     המדגם                                                                                      15
3 .3        כלי המחקר                                                                               17
3 .4        הליך המחקר                                                                             19
3 .5        שיטת הניתוח                                                                            20
3 .6        מגבלות המחקר                                                                         21
4 .                  ממצאי המחקר                                                                          22
5.                  דיון וניתוח                                                                                39
5.1        השערה מס' 1                                                                            39
5.2        השערה מס' 2                                                                            40 5.3        השערה מס' 3                                                                            42
6 .                  סיכום, מסקנות והמלצות                                                           44
6 .1        סיכום                                                                                      44
6 .2       מסקנות                                                                                     44
6 .3        המלצות                                                                                                45
7.                  ביבליוגרפיה                                                                              47
8 .                  נספח א' – שאלון המחקר                                                           52
רשימת הלוחות מס' שם הלוח מס' עמוד
1 התפלגות המדגם לפי מין ודרגה
2 3
2 התפלגות המדגם לפי מין והכנסה
2 4
3 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה מחויבות ארגונית  ומימדיו
2 5
4 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה – שביעות רצון וממדיו
2 6
5
סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה – היעדרויות
2 7
6 קשר בין דרגה לבין מידת שיעור היעדרויות מן העבודה
2 9
7
הקשר בין מידת שביעות רצון העובד לבין מידת היעדרותו מן העבודה
3 1
8 הקשר בין מידת מחויבות הארגונית של העובד לבין מידת היעדרותו מן העבודה
3 3
9
הקשרים בין המשתנים "גיל" , ו-"דרגה" למשתני המחקר
3 5
1 0 מבחן  tלמדגמים בלתי תלויים – לבדיקת הבדלים בין גברים לנשים במשתני המחקר :מחויבות ארגונית, שביעות רצון והיעדרות
3 7
1 1
מבחן שונות חד כיוונית Anova – לבדיקת הבדלים בין סטטוס משפחתי למשתני המחקר
3 8
1 2
תוכנית פעולה לפתרון הבעיה העסקית
4 5
רשימת התרשימים מס' שם התרשים מס' עמוד
1 התפלגות העובדים על פי דרגתם המקצועית
1 6
2 התפלגות העובדים על פי מין
1 7
3 הבדלים בממוצעי המשתנה מחויבות ארגונית
2 6
4 הבדלים בין ממדי המשתנה שביעות רצון
2 7
5
הקשר בין דרגה לרמת היעדרויות מהעבודה
3 0
6 הקשר בין שביעות רצון להיעדרות ממקום העבודה
3 2
7
הקשר בין מחויבות ארגונית  להיעדרות ממקום העבודה
3 4