השפעת המחיר של מוצרים תחליפיים ומשלימים על הביקוש למוצר - עבודה בכלכלה לתואר ראשון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 1832
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

תוכן העניינים
מבוא – רקע
תיאורטי בנושא הביקוש . 3
מחקר מעשי – מוצרים משלימים ותחליפיים -. 8
השפעות הגומלין של מחירי המוצר למוצר המשלים — 10 המוצרים התחליפיים -…11
נספח 1 – דוגמאות מהשטח 12
ביבליוגרפיה -.13
מבוא
– רקע תיאורטי בנושא: הביקוש הביקוש הוא חלק ממערכת השווקים העסקיים הפועלים בסביבה תחרותית משוכללת. מערכת זו כוללת גם את ההיצע, שהוא סך המוצרים או השירותים שהיצרן מעוניין לספק לשוק בתנאים מסוימים. הביקוש – הינו סך המוצרים או השירותים שאותם מעוניין הצרכן לקנות וזאת בהתאם לתנאים מסוימים כפי שיפורטו בהמשך.
שיווי המשקל הנוצר בתנאי שוק תחרותי מהווה את הפתרון לבעיית חוסר ההתאמה בין רצון היצרנים למכור לבין רצון הצרכנים לקנות את המוצרים.
על מנת לסייע בהבנת נושא הביקוש, אפתח במעט רקע תיאורטי כללי:
המניע המניע הבסיסי לכלכלה הוא המחסור:
 "משגורשו אדם וחווה מגן העדן, החל מאבק הקיום שלהם.
זו הייתה ראשיתה של הכלכלה. הכלכלה כמקצוע או כמדע מתקיים רק בצלו של המחסור.
אלמלא המחסור אין צורך להיות יעילים בייצור, בצריכה, ובחלוקת המשאבים – כל הנושאים שהכלכלה עוסקת בהם" (תבור, כלכלה ועבודה, מט"ח-אינטרנט).
המשאבים החסרים לנו להשלמת המחסור נקראים גורמי יצור והם מחולקים לשלושה:
·        גורם הייצור הון  –  כולל את כל המכונות, הציוד וחומרי הגלם הלא-מעובדים. כל אלה משמשים בתהליך הייצור.
·        גורם הייצור עבודה – כולל את כל סוגי כוח העבודה, והכוונה היא לא רק לאנשים העובדים, אלא גם לידע המקצועי ולהכשרה שרכשו. אלו קרויים גם הון אנושי.
·        גורם הייצור קרקע – כולל את האדמה עצמה, המשמשת לגידולים חקלאיים, לבנייה, או להקמת מפעלים ומשרדים. אך במושג קרקע כלולים גם המחצבים שמתחת לפני הקרקע (כגון : נחושת, זהב, פחם) זכויות הדיג במים ואף זכויות הטיס באוויר.
זוהי החלוקה של גורמי הייצור לקבוצות,  הכוונה היא לא רק למוצרים הנראים לעין, אלא גם למוצרים שאינם נראים לעין – שירותים.
כיוון שהמשאבים העומדים לרשותנו הם מוגבלים אנו נאלצים לבצע וויתורים שונים ולקבל החלטות שוטפות בכל הקשור לכמויות המיוצרות על ידי היצרן בהתאם לגורמי היצור העומדים לרשותו (היצע היצרן), אך גם הצרכן נדרש לקבל החלטות שוטפות בהתאם למשאבים העומדים לרשותו (ביקוש הצרכן).
שיווי משקל בין ההיצע לביקוש יושג באמצעות המחיר במשק מודרני תחרותי הצרכן רוכש מוצרים או שירותים בכסף העומד לרשותו.
הנחות היסוד הן: ·        הצרכן הבודד אינו יכול להשפיע על מחירי המוצרים.
·        הוא מוציא את כל הכנסתו ברכישת המוצרים.
·        כמות והרכב המוצרים שהוא יצרוך יהיו נגזרת של הכנסתו הקבועה.
·        יש מספר רב של יצרנים וצרכנים.
·        המחירים של המוצרים ידועים היטב – קיים מידע מושלם על מצב השוק.
·        אין התערבות חיצונית סל המוצרים שירכשו צרכנים שונים יהיה שונה לגבי כל פרט. הכמות המבוקשת על ידי הצרכן ממוצר מסוים תלויה במספר גורמים:
·        מחיר המוצר ·        מחירי מוצרים אחרים (משלימים או תחליפיים) ·        הכנסת הצרכן ·        מערכת הטעמים של הצרכן (העדפות אישיות)