הקשר בין עיסוק בספורט, סטאטוס חברתי ודימוי עצמי

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8712
מספר מקורות 55

תקציר העבודה

מבוא
הספורט והפעילות הגופנית, תפסו מראשית ההיסטוריה מקום נכבד בתולדות האנושות ובחיי יחידים, חברות ועמים.
בתקופת יוון ורומי, שימש הספורט מוקד לחיים חברתיים ותרבותיים, ואף ביטוי לעליונות לאומית. הספורטאים בתקופה זו, היו בעלי מעמד אישי כלכלי וחברתי גבוה, כשהצטיינות בספורט שימשה כמסלול הנעתי לרכישת קידום.
מעטים הם הנושאים בחברתנו, שנוגעים לכל כך הרבה בני אדם באופן ישיר או עקיף כמו ספורט. הספורט הוא חלק אינטגראלי של התרבות המערבית, ויש להתייחס אליו כאל תופעה סוציולוגית בעלת עניין מרכזי. שאלת העיסוק בפעילות ספורטיבית במסגרת בית הספר, והקשר שבין פעילות זו לבין רמת הישגי התלמיד בלימודים, הסטטוס החברתי לו הוא זוכה והדימוי העצמי שלו, נבחנה על ידי חוקרים רבים במהלך המאה העשרים. למרות המחקרים הרבים שבוצעו בתחום, הרי שהחוקרים אינם תמימי דעים בנוגע לסוגיה זו. בעוד שישנם חוקרים הטוענים כי קיים קשר בין משתנים אלו, הרי שקיימים חוקרים הטוענים כי קשר כזה אינו קיים. גם בין הטוענים כי קיים קשר בין משתנים אלו, חלוקות הדעות. בעוד שישנם חוקרים הסבורים כי בין המשתנים קיים קשר חיובי, הרי שישנם חוקרים הסבורים כי הקשר הקיים בין המשתנים הנו שלילי.
אין זו מטרתה של עבודה זו לנסות להביא לפתרון את הפולמוס והוויכוח בין החוקרים השונים שערכו מחקרים בתחום זה. על מנת ולנסות לתת מענה לכך, הרי שיש צורך בעריכתו של מחקר מקיף וממצה בתחום, ואין ביכולתה של עבודה זו לערוך מחקר שכזה.
לכן, עבודה זו שמה לה למטרה להציג את מצב העניינים הקיים בתחום הזה. דהיינו, לבחון את טענותיהם השונות של החוקרים בנוגע לקיומו של קשר בין משתני הספורט, ההישגים הלימודיים, הסטטוס החברתי והדימוי העצמי(בין אם מדובר בקשר שלילי או חיובי), לבין העדרו של קשר בין משתנים אלו. עבודה זו תספק תמונה רחבה בנוגע לוויכוח ולפולמוס הקיים בין החוקרים השונים שעסקו בנושא, וזאת על מנת שקורא העבודה יוכל להכיר את מצב המחקר בתחום הזה.
לאור מטרת המחקר הזו, הרי שלעבודה זו לא תהייה שאלת מחקר ספציפית מוגדרת, לה העבודה תנסה לתת תשובה מפורשת.
למרות זאת מחקר זה ינסה לתת מענה לשלוש שאלות בתחום:
1.       מהם נימוקי החוקרים הטוענים כי מתקיים קשר בין מסגרת הספורט בבית הספר לבין ההישגים הלימודיים, הסטטוס החברתי והדימוי העצמי של התלמיד?
2.       מהם נימוקי החוקרים הטוענים כי לא מתקיים קשר בין מסגרת הספורט בבית הספר לבין ההישגים הלימודיים, הסטטוס החברתי והדימוי העצמי של התלמיד?
לאחר הצגת נימוקי החוקרים השונים, לשני הצדדים, העבודה תנסה לבחון כיצד טיעוני החוקרים השונים, באים לידי ביטוי במדינת ישראל, במסגרתן של כיתות הספורט שהחלו לקום במדינה. השאלה שתיבדק בהקשר הזה היא האם כיתות הספורט מביאות לרמת הישגים גבוהה יותר, ולסטטוס חברתי ודימוי עצמי גבוהים יותר, בקרב התלמידים המשתתפים בכיתת הספורט, ביחס לתלמידי הכיתות האחרות? לשם עמידה במטרת העבודה ומתן תשובה לשאלות השונות שהוצגו כאן, העבודה תחולק למספר חלקים עיקריים:
1.       חלק תיאורטי בו יוצגו המושגים העיקריים בהם ייעשה שימוש בעבודה זו: סטטוס חברתי ולכידות קבוצתית ודימוי עצמי.
2.       חלק בו ייבחנו טיעוני החוקרים הסבורים כי לא קיים קשר בין משתני המחקר השונים. בחלק זה יוצגו גם טיעוני החוקרים שסבורים שקשר שכזה אינו מתקיים כלל.
3.       חלק בו ייבחנו טיעוני החוקרים הסבורים כי קיים קשר בין משתני המחקר השונים.
4 .       חלק בו ייבחן מצב כיתות הספורט בישראל, ביחס למשתני המחקר.
לאחר הצגת חלקים אלו, יובא סיכום ובו יוצגו עיקר הממצאים של מחקר זה, לצד מספר מסקנות והצעות לגבי מחקר עתידי בתחום.