עבדאללה בן חסין ורעיון "סוריה בגדולה"

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6460
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבוא
"סוריה הגדולה" היא תוכנית רעיונית שבמרכזה עומד הרעיון לאחד שורה של מדינות במזרח-התיכון, כשביניהן סוריה, לבנון, עבר-הירדן, ארץ-ישראל ומדינות אחרות, תחת מסגרת שלטונית אחת. תוכנית זו מעוניינת להשיב אל כנו מצב עתיק שהיה קיים קודם לכן בעבר, במסגרתו הייתה קיימת סוריה מאוחדת, שהשתרעה על פני חלקי ארץ ניכרים.
עבדאללה בן חסין, מלך עבר הירדן, הכיר את רעיון סוריה הגדולה ושאף להביאו לידי מימוש, לאחר מלחמת העולם הראשונה, וביתר שאת במהלכה של מלחמת העולם השנייה, שיצרה נסיבות פוליטיות חדשות באזור המזרח התיכון, לעניות דעתו של עבדאללה. עבדאללה היה מעוניין להגשים את רעיון סוריה הגדולה ולהביא לאיחודה, כשלב ביניים לפני איחוד כל העולם הערבי, תחת הנהגתו.
עבדאללה האמין כי הוא שליחה האמיתי של משפחת האשם. בתור שכזה, עבדאללה ראה בעצמו כמגשים החזון ההאשמי להנהגת העולם הערבי ואיחודו. בלטה אצלו תחושת ההזדהות המוחלטת בין מעשיו לבין המאוויים ההאשמים. לא פעם עבדאללה העמיד את עצמו כדוברו ומנהיגו של הבית ההאשמי וכנושא דברו לערבים. לאחר המרד הערבי ומות אביו ואחיו פיצל, עבדאללה האמין כי הזכות להנהיג את האומה הערבית ולממש את ייעודה בעולם הערבי, הוענקה לו בתור אחרון בניה של השושלת ההאשמית. זכות זו, שעבדאללה האמין בה בלב שלם, מצאה ביטוי מעשי בתוכניתו להביא לידי מימוש את רעיון סוריה הגדולה, בה הוא ייעד את תפקיד ההנהגה לעצמו.
רעיון סוריה הגדולה היה רעיון ששיקף מבחינתו של עבדאללה את הפיתרון המדיני הריאלי לשאלת עתידו של העולם הערבי, הסהר הפורה והבית ההאשמי. סוריה הגדולה היוותה את זירת הביצוע שנועדה ליישם את מכלול הרעיונות והתפיסות של עבדאללה, ולתרגמן ללשון ההגשמה המדינית. רעיון זה נותן ביטוי בהיר ביותר למטרותיו המעשיות של עבדאללה בדבר מקומו ומקום בית האשם, המונהג על ידיו, במסגרת הכלל-ערבית.
לאור זאת מטרתה של עבודה זו היא לבחון ולהציג את רעיון סוריה הגדולה, בעיקר דרכו של עבדאללה בן חסין. העבודה תנסה לבדוק ולהראות מהו רעיון סוריה הגדולה, מהו מקורו, כיצד עבדאללה ראה אותו, מה הניע אותו לנסות ולממש אותו, ומה היה מקומו של עבדאללה במסגרתו של רעיון סוריה הגדולה, דהיינו, מדוע עבדאללה היה אמור להיות זה שיעמוד בראשות סוריה הגדולה.
על מנת לבחון את כל הנקודות הנ"ל, להציג אותן לעומקן ולעמוד במסגרתה של מטרת עבודה זו, העבודה תחולק למספר חלקים עיקריים. חלקה הראשון של העבודה יתמקד בעבדאללה עצמו. החלק יסקור קצת את חייו, אמונותיו, תפיסותיו, האידיאולוגיה שלו, גורמים ודברים שהשפיעו עליו וכו'. החלק השני ימשיך ויתמקד בעבדאללה, רק שהפעם בהקשר של הבית ההאשמי שהוא בעל חשיבות רבה בכל הנוגע לעבדאללה, חייו, תפיסת עולמו, וגם על רעיון סוריה הגדולה.
החלקים הבאים של עבודה זו יתמקדו כבר ברעיון סוריה הגדולה. החלק השלישי של עבודה זו יציג את השתלשלות הרעיון של סוריה הגדולה וגבולותיה, באופן כרונולוגי, החל מימי בית אומיה ועד למותו של המלך עבדאללה. החלק הרביעי של העבודה ייבחן את רעיון סוריה הגדולה מנקודת מבטו של עבדאללה. החלק ייבחן כיצד עבדאללה ראה רעיון זה, כיצד הוא הבין אותו, וכיצד הוא שאף להביא אותו לידי מימוש. החלק החמישי של העבודה יציג את הסיבות והגורמים שבעטיין אמור היה עבדאללה להיות זה שינהיג את סוריה הגדולה, אם וכאשר היא תקום. היבט מרכזי בהקשר לחלקים הנ"ל, שיוצג גם כן, הוא הדרך בה העולם הערבי והזירה הבינלאומית ראתה והתייחסה לרעיון סוריה הגדולה, ולניסיונותיו של עבדאללה לממש אותו. לסיום יוצגו עיקרי הממצאים של עבודה זו בהקשר של עבדאללה ורעיון סוריה הגדולה, והאינטגרציה ביניהם.