פוליטיקה ארגונית: הקשר בינה לבין שביעות רצון נותני שירות ושביעות רצון הלקוחות
מקצוע | סוציולוגיה |
מילות מפתח | נותני שירות, פוליטיקה ארגונית, שביעות רצון |
שנת הגשה | 2006 |
מספר מילים | 5240 |
מספר מקורות | 15 |
תקציר העבודה
תקציר מחקר זה מעמיד במוקד הדיון את ההבטים הפוליטיים של התנהגות הפרט בעולם העבודה. ההבטים הפוליטיים של התנהגות הפרט במקום עבודתו, מבטאים התמודדות על אינטרסים שונים בסביבת העבודה ובאים לידי ביטוי ביחסים שבין הההנהלה לעובדים ובין העובדים ללקוחות הארגון. מטרת מחקר זה היא לבדוק את השפעת הפוליטיקה הארגונית על שביעות רצון נותן השירות, וכפועל יוצא מזה על מקבל השירות. הפוליטיקה הארגונית נבחנה באמצעות 4 טקטיקות השפעה בין-אישיות: טקטיקת התיידדות, הפעלת סנקציות, טקטיקת תמרון, טקטיקת רציונליות.
ממטרת המחקר נגזרו שתי שאלת המחקר: הראשונה, שבאה לבחון את מידת ההשפעה של הפוליטיקה הארגונית (באמצעות כל אחת מ-4 טקטיקות ההשפעה) על שביעות רצון העובד, והשניה שבאה לבחון את מידת השפעת שביעות רצון העובד, על שביעות רצון הלקוח. ההשערות היו כי השפעה גבוהה של פוליטיקה ארגונית תביא לשביעות רצון נמוכה יותר של העובד, וששביעות רצון גבוהה יותר של העובד תביא לשביעות רצון גבוהה יותר של הלקוח. לשם בחינת ההשערות הופץ שאלון אשר הועבר במסגרתם של ארגוני מתן שירות שונים, בקרב 222 נשאלים, אשר נותנים שירות ללקוחות במסגרת אותם ארגונים. התוצאות שהתקבלו לימדו כי השערת המחקר הראשונה לא נשמרה בעוד שהשערת המחקר השניה אוששה. דהיינו, שביעות רצון הלקוח מושפעת משביעות רצון נותן השירות, אך זו אינה קשורה למידת ההשפעה של הפוליטיקה הארגונית.