סימנריון על הון חברתי בעיר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5929
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

2 .1
מבוא
עבודה זו תעסוק במחקר על העיר קרית אתא. בעזרת שאלונים בדקנו את מידת ההון החברתי בקרית אתא, ואת המדדים להון חברתי . מרבית הקהילות צמחו והתפתחו ללא תכנון מראש,  קרית אתא עברה מהפך בשנת 1969 אשר שינה את יעדיה של העיר ומאז קרית אתא התפתחה וצמחה. כיום הרשתות החברתיות , דפוסי ההתנהגות, האמון שיש בין בני האדם בקהילה משפיעים על היישוב כולו. בין הקהילה למינהל הקהילה מתפתחים יחסים אשר משפיעים על אופי הקהילה. בעבודה זו  חקרנו על המושגים הרלוונטיים כגון: הון חברתי, קהילה ורשתות חברתיות ושילבנו ביניהם על מנת להראות כיצד כל מושג משפיע על המושג האחר ועל הרשתות החברתיות במיוחד שמדובר בהון חברתי.
הון חברתי הוא המרקם המורכב הנוצר בין קבוצות חברתיות, ומעצים את הפרט דרך הקבוצה. לא רק את הפרט שבתוך הקבוצה – גם את הפרט הנוכח פסיבית בסביבה. (2002(Putnam   הדרך הטובה ביותר לפי פטנאם לבדוק הון חברתי היא דרך הרשתות החברתיות שיש באותה קהילה. לכן בעבודה זו בדקנו את אופיים  של  הרשתות החברתיות של התושבים, את האמון שיש בין הפרטים ברשתות אלה, ומחוץ להן.
מדידת ההון החברתי נעשתה באמצעות שאלונים שחולקו באופן אקראי לתושבי קרית אתא. את מקומות חלוקת השאלונים בחרנו על פי ידע קודם שלנו על מצבם השונה של השכונות על מנת שנוכל להשוות את התוצאות של המחקר על פי רקעים כלכליים ודמוגרפים שונים של השכונות והתושבים. מצד התושבים להם חילקנו את השאלונים גילנו הענות גבוהה למילוי השאלונים וסקרנות למטרת המחקר. המינהל הקהילתי של קרית אתא שיתף עימנו פעולה וסיפק לנו את הרקע הדרוש לבניית המחקר על קרית אתא. המחקר, שמטרתו המרכזית היא למדוד את ההון החברתי של הרשתות החברתיות בקרית אתא, בדק את אדיקות הקשרים בין התושבים לפי שכונות ברמות סוציו אקונומיות שונות, ואת הקשרים שבין המדדים השונים. קרית אתא נבחרה למחקרנו דווקא בשל היותנו תושבות בעיר וברצוננו היה ליישם את התיאוריות שנלמדו במשך התואר ולמדוד את ההון וסוגו בקריה.