עבודת גמר- פרוייקט לתואר ראשון "חגי ישראל דרך למידה רב חושית".

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 14280

תקציר העבודה

רקע תיאורטי.
שאלת הפרויקט: מהי התרומה של התנסות רב-חושית ללמידת נושא החג בגיל הרך ?
                                                        "לו היו חושי כפרחי בר פתוחים תמיד לרוחות, למרחב…"                                                                                                                                                                                                                               לו היו, זלדה.
 הקדמה:
המושג "חג " מזכיר ומעלה אסוציאציות שונות  בקרב מרבית בני האדם.
לפיכך אוכל להעיד על חווית החג בביתי שלי. אני בת למשפחה מסורתית והזיכרון שלי מחגי ישראל מלווה בהמון רגשות נעימים. אני זוכרת עוד כאשר הייתי ילדה קטנה את אימי ודודתי מטגנות סופגניות, הריח של השמן והבצק, הרעש של פצפוצי השמן שבא במגע עם הבצק הלח, הטעם של המאכלים השונים המסודרים על שולחן חג מלא בכל טוב, מקושט בנרות, ירק ופרי מאפיין של אותו חג, השירה והשמחה שמלווה בצחוק ושעשוע. הבית מלא באורחים ומשפחה, חברים ומכרים. גורמים אלו ונוספים בהוויית החג  הם אלו שגרמו לי לבחור בנושא אהוב זה. אני מאמינה שמרבית בני האדם חשים קירוב וזיקה לחגי עמם ונושאים את זיכרונות החג בליבם ובמוחם מגיל ילדות ועד סוף ימיהם ולכן אני משערת שרוב התלמידים ייהנו לשתף פעולה בשיעורי הפרויקט.
חלק ב' –  מבוא:  עבודה זו תעסוק בהוראת נושא החגים לילדים בגיל הרך . מטרתה היא לבדוק האם ניתן להרחיב את ההבנה להעמיק את הזיקה אל החג ואל מאפייניו השונים באמצעות למידה המזמנת התנסות רב חושית. בעבודתי אבחן את ההשפעה שיש להתנסות רב חושית – על תהליך למידת נושא החג.
להלן אתמקד בשני מושגים מרכזיים :
1 . החג ותפקידו בתרבות האנושית בכלל ובמסורת היהודית בפרט.
2. למידה רב-חושית.
***כפתיחה אשאל מהו בעצם החג ? חגים הם בבחינת פסק זמן מיוחד במהלך חיי החולין. פסק זמן ציבורי ופרטי. המונח "חג" או "מועד" הוא בעל משמעות של יום טוב או יום של שמחה, לכן נכללים בהגדרה זו ימים רבים: חלקם נובעים מההלכה והמסורת היהודית, וחלק אחר השתרש בעקבות הקמת המדינה. חלקם ימי שמחה, וחלקם ימי אבל וזיכרון. מקורו של המונח בתקופה המקראית; המילה "חג" מבטאת הקרבת קרבן חגיגה בימים אותם קבעה התורה, ולעתים התורה מכנה את הקרבן בשם המקוצר "חג" (שמ' כג,יח).
כמו לכל עם, גם המסורת היהודית שזורה בחגים המייחדים אותנו מעמים אחרים-.
האמונה באלוהים, קיום המצוות, שמירת המסורת – קיום החגים, כל אלה שמרו על קיומנו כעם…
החג הוא הקשר שלנו למסורת היהודית, החג הוא החלק המקשר והמחבר לעצם היותנו יהודים וממשיכי מסורת היהדות.
בכל אחד מהחגים היהודיים מתרחשים אירועים ייחודיים ובכולם גם יחד באה לידי ביטוי השותפות התרבותית של היהודים במהלך ההסטוריה בארץ ובתפוצות.
בכל חג באים לידי ביטוי מנהגים, מסורות ויצירה תרבותית וכל אלה מכילים שפע של רעיונות, דעות, ערכים, טקסים וחגיגות. החג הינו חוויה חושית, רגשית ואינטלקטואלית ובתור שכזה ראוי לעסוק בו בדרכים ייחודיות, כגון:
למידה פעילה והתנסותית המתבססת על חשיפת המשמעויות הגלומות בו; פעילויות המפגישות את משמעויות החג עם עולמו הרוחני של כל ילד בסמלים, ביצירה לסוגיה: פלסטית, דרמטית, מילולית ומוזיקלית.
במדינת ישראל מתנהלים החיים הן ע"פ הלוח הכללי והן ע"פ הלוח העברי אשר חגי-ישראל הם הציר המרכזי בו.
ביה"ס הוא סוכן תרבות המופקד על הקניית המורשת התרבותית-לאומית. במורשת זו החגים הם התמצית והם תזכורת וסמל לתפיסות ולעקרונות.על כן חשוב שיהיה לחגים מקום בתכנית הלימודים בביה"ס.
הערה: מכיוון שעבודת הפרויקט שלי מתרחשת בחודשי סמסטר ב' של שנת 2005, החגים עליהם אדווח בפרויקט זה יהיו חגים המתנהלים בחודשים אלו, וזאת בעקבות גורם מזמן שמחייב אותי ללמד את החגים במועדם המקורי. החגים והמועדים אותם אלמד יהיו אלה שמתקיימים בחודשים: פברואר- יוני 2005.