הקשר בין שחיקת עובדים ושביעות רצון העובד לבין כוונות עזיבה בחברת "סלקום"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 12729
מספר מקורות 44

תקציר העבודה

הקשר בין שחיקת עובדים  ושביעות רצון העובד  לבין כוונות עזיבה בחברת "סלקום" תקציר:
הארגון הנחקר הנו החברה הסלולרית הגדולה במשק. כמו בארגונים רבים המעניקים שירות, בארגון זה קיימת בעיה של תחלופת עובדים גבוהה. בחלק ממחלקות החברה, מתחלפים מרבית העובדים תוך שלוש שנים או אפילו פחות. תחלופת העובדים הגבוהה אינה רצויה לחברה, משום שגיוס, הכשרה וקליטת העובדים החדשים אלו תהליכים, שדרושים השקעה כספית רבה מצד החברה, והם אף עלולים להיות כרוכים בבזבוז משאבים שלא ניתנים להערכה מדויקת (למשל, כמות הטעויות שמבצע עובד לא מיומן, או העזרה הבלתי פורמלית שהעובדים המיומנים נאלצים להעניק לו במהלך העבודה על פי בקשתו). עורך המחקר ביקש לבחון גורמים, המסבירים את המצב בו הזיקה בין העובדים לארגון רופפת, והעובדים תמיד נכונים לעזוב את הארגון לטובת הזדמנויות תעסוקתיות אלטרנטיביות. עורך המחקר הגיע למסקנה, כי המשתנה: שחיקת עובדים מתאר בצורה הטובה ביותר את הקשר בין העובד לארגון, משום שהוא מכיל בתוכו הן היבטים התנהגותיים, המבוססים על שיקולי כדאיות, והן היבט של הזדהות ערכית. לאחר מכן, הוא החליט לבדוק את הקשר בין שחיקת עובדים לבין שביעות רצון העובדים וכוונות עזיבה, זאת משום שבמהלך עבודתו בחברה הוא נחשף לעתים תכופות לטענות העובדים, כי עבודתם אינה משביעת רצון ואין אפשרות להתקדם בארגון. ההשערות נבחנו במסגרת מחקר שדה המבוסס על מערך מתאמי מסוג סקר שאלונים. משתני המחקר נמדדו באמצעות שאלונים מובנים, המכילים בתוכם פריטים סגורים, כאשר הנבדקים התבקשו לבחור את תשובותיהם לפריטים מתוך 5 תשובות אופציונליות, הממוקמות על גבי רצף. כל המידע המופק באמצעות שאלון זה היה מידע ראשוני. חלוקת השאלונים בוצעה בקרב כל עובדי מרכזי השירות של סלקום בצפון הארץ. מניין העובדים כ- 650 עובדים. 10% בקירוב מכלל העובדים הינם סטודנטים.
  ממצאי המחקר אוששו  .מסקנת המחקר המרכזית מתייחסת לחשיבותם של מרכיבים רגשיים של עמדות העובדים ביחס למרכיבים מחושבים, אי לכך ממליץ עורך המחקר לארגון ולמחלקה להשקיע משאבים בבניית מערכת יחסים בין העובד וארגון, שמבוססת על הזדהות ערכית וסיפוק רגשי, ולא בהכרח על שיקולי תועלת.
 מבוא
1.1 הצגת הארגון סלקום ישראל בע"מ הינה החברה המובילה בענף התקשורת הסלולארית בישראל ומהווה כ 34% מנתח השוק ובו כ 2,500,000 לקוחות.
החברה מחזיקה תחתיה כ 2,900 עובדים וייעודה הוא להמשיך להיות החברה המובילה בישראל לשירותי תקשורת מתקדמת ואיכותית אשר תבטיח את מילוי צרכי לקוחותיה.
סלקום רוצה שעובדיה יהיו מתוחכמים, מפתיעים, יצירתיים, מלהיבים, נכונים לקחת סיכונים ולעשות הכול בדרך פשוטה, קלה וישירה תוך העצמת כוחם של העובדים הבאים במגע עם הלקוחות.

1 .1.1 הצגת הבעיה בארגון על אף שחברת סלקום הנה החברה המובילה בשוק בתחום הטלפונים הסלולאריים, מסתמנת בעיה בעלייה של כמות העובדים העוזבים את החברה.
גורמים רבים משפיעים על כוונות עזיבה של עובדים, כגון: שכר, חוסר האצלת סמכויות, חוסר קידום, יחס מהממונים, חוסר הדרכות. מתוך ניסיוני כעובד בחברה זו, נבחרו שני משתנים עיקריים העשויים להיות קשורים לכוונות עזיבה: שביעות רצון עובדים ושחיקת עובדים. החוקר בחר בעיה זו, על מנת לנסות ולהתאים אסטרטגיה נכונה להצלחת הארגון בטווח הארוך.
איתור סיבות עזיבת עובדים עשויות לאפשר לחברה להתמקד ולשפר את אותם ההיבטים המניעים את עובדיה לעזוב.

1 .1.2 הבעיה העסקית עזיבת עובדים פוגעת ברווחיות החברה. הנזק בשל כך, לחברה, הנו גדול מאוד מכיוון שהחברה נאלצת להשקיע משאבים כספיים רבים לגיוס עובדים חדשים והכשרתם כתחליף לאלו שעזבו.
עלויות הגיוס הם רבות: מיון המועמדים ובחירתם ע"י חברת השמה חיצונית, הכשרתם לתפקיד שכוללת הדרכות ע"י מדריכים חיצוניים, הסעות והסעדה.
בנוסף, תפקודו של עובד חדש אינו עולה בקנה אחד עם תפקודו של עובד מנוסה בשל חוסר ניסיונו המקצועי, דבר המשפיע ישירות על תפקודה ושירותה של חברת סלקום.