מקומו של חיים נחמן ביאליק בתוכניות הלימודים בספרות לבית הספר היסודי מקום המדינה ועד היום

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 5100
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

מקומו של חיים נחמן ביאליק בתוכניות הלימודים בספרות לבית הספר היסודי מקום המדינה ועד היום תוכן עניינים
מבוא                                                             עמ'
3 רקע תיאורטי                                                   עמ'
4 ח"נ ביאליק בתוכנית הלימודים בספרות               עמ'
1 3
ביאליק האידיאולוג                                           עמ'
2 3
סיכום ומסקנות                                               עמ'
2 5
ביבליוגרפיה                                                    עמ'
2 8
מבוא
כסטודנטית במסלול לבית הספר היסודי החלטתי להתמקד בעבודה זו בתוכניות הלימוד שנכתבו על ביאליק לבית הספר היסודי בלבד (בית הספר הממלכתי והממלכתי דתי), כלומר, כיתות א'- ח'. כשהשאלה העומדת מאחורי עבודה זו היא האם קיימים שינויים בדרכי הלמידה וההוראה של מקצוע הספרות שהונהגו בעבר לעומת היום תוך כדי התמקדות ביוצר בעל חשיבות רבה כמו חיים נחמן ביאליק?
התיאוריה לעבודה מתבססת על מספר מאמרים אשר עוסקים בתוכנית הלימודים בישראל והוראת הספרות בפרט, על פיה קיימים שלושה דורות עיקריים של פיתוח תוכניות לימודים:
1 . מקום המדינה ועד לשנת 1966.
2 . מתחילת פעולתו של האגף לתוכניות לימודים ב – 1966 ועד לשלהי שנות ה – 70.
3. מסוף שנות ה – 70 ועד היום. (הדעה הרווחת היא שמשנות ה – 90 קם דור חדש) במהלך העבודה אציג דוגמאות מתוך ארבע תוכניות לימודים תוך כדי עריכת בדיקה והשוואה בין תוכנית לתוכנית, כלומר היכן ביאליק מצוי בהן, באיזה אופן ומהן ההצדקות להימצאותו בתוכנית הלימודים. להלן רשימת תוכניות הלימוד בהן אתמקד בעבודה זו:
1. תשי"ד (א'-ד')
2 . תשט"ו (ה'-ח')
3 . תשכ"ב (א'-ח')
4 . תשל"ט (ב'-ו')