מעשה דינה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4869
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

פרשת  וישלח מעשה שכם (בראשית  ל"ד, א-לא)         א.        התהיות העולות בסיפור.          ב.         המושב בחיים.          ג.         פרשנות  מילולית.          ד.         תיחום הסיפור ומבנהו הכללי.         ה.        משמעות הסיפור.
א.
התהיות העולות  בסיפור.
כמו בכל סיפור מקראי בספר בראשית, העומד בבחינת "מעשה אבות סימן לבנים", סיפור מעשה דינה, מעלה מספר תהיות בלב הקורא או הלומד.  בחלק זה של  המאמר נתמודד עם שתי  תהיות עיקריות העולות מהכתוב:
1 . כיצד יש  להסביר את מעשה דינה שיצאה להפקרות שכזו ?
2. כיצד יש  להעריך את התגובה של שמעון ולוי למעשה שכם באחותם  ?
תהיה ראשונה:
התהייה המוסרית במעשה דינה עולה, בראשית הסיפור, כאשר  המקרא מדגיש את היותה  "בת  יעקב". יש לתמוה כיצד ביתו של צדיק, נהגה בחוסר צניעות שהובילה לאונסה, לפגיעה בכבוד משפחתה ובסופו של דבר לסכנת נפשות, כדבר הכתוב: "ותצא לראות בבנות הארץ". כבר הזהיר אברהם אבינו את אליעזר עבדו: "לא תיקח אישה לבני מבנות הכנעני".
(כ"ד) כי  ידועות היו בנות  כנען בפריצותן. אמנם, בספרנו עניין זה מקבל מימד נוסף, מהצד הנשי שבדמויות המקרא. מה שמעניק חיזוק  נוסף, לאיסור התחברות חברתית עם בנות כנען. ד"ר שמואל רפאל  כותב  במאמרו,  כי הצגת דינה היפה, כמי שנענשה בגין  שוטטות חוצות  מיותרת  יש לה אחיזה בספרות הפרשנית,  המובאים בספר  "מעם לועז" לרבי יעקב כולי  על פרק  ל"ד  בבראשית  שנפתחים בהבהרת  חשיבות  הלימוד  והשינון  של סיפור מעשה דינה.  רבי יעקב כולי, בהסתמכו  על הזוהר  חדש  שיר השירים  דף נה, אומר  בזו הלשון:
"הפרשה הזו חייב אדם  ללמד תמיד לאנשי  ביתו כי יש בה מוסר  השכל  ולקח  טוב  לנשים החייבות להיות בביתן  ולא להתייצב על יד חלונות כשעוברים אנשים וכשניצבות ליד החלונות  הן גורמות  לכך  שאותו עובר  אורח  או נוסע  בספינה  מסתכל  בהן ויצרו  מתעורר" .
  רבי יעקב כולי  מוסיף ואומר באותו  עניין: "ומכאן  מוכח  שהבתולות צריכות  להיות  סגורות בביתן  שאיש  לא יראה  אותן  וכל שכן  הנשואות והארוסות".  דינה נתפסת  אפוא  כחוטאת, שנענשה על מעשיה  וכמי  ששוטטה בעיר נוכריה בין אנשים חוטאים, ועל כן ראויות בנות ישראל להוכחה ולאזהרה.
במסורת היהודים בכלל והספרדים בפרט, הפכה דינה לדמות דידקטית  מרכזית, אשר  לצד  מקומה בסיפור המקראי  היא ממלאת  גם  תפקיד חשוב  ביותר,  ובמיוחד פעיל, בחיי  הבית ביהודי ערכיו תפיסותיו ומנהגיו.  פרשה זו הועלתה בהרבה מצבים חברתיים, כפרשה שניתן להפיק ממנה לקח חשוב בשמירה על צניעות ונקיטת משנה של זהירות ביציאתן של הבנות מחוץ לבית ואופן יציאתן. דוגמא דומה לסיפור דינה אך קרובה לימינו היא  סיפור  מפורסם אודות נערה המרוקאית יפה בשם סוליקה, אשר  יצאה מביתה לשוק  ונחטפה בידי הפחה ונעלמה לתמיד.  בעקבות מקרים רבים כאלו, בארצות אפריקה ובמזרח היו מקפידים על שמירת הבנות וכצעד נוסף  היו משיאים את הבנות בגיל צעיר.          להלן המקורות הפרשניים: