מערך שיעור בנושא לחץ

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 2489
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

עבודה מס' 2
מערך שיעור השיעור מועבר במקצוע פסיכולוגיה (הגברה), לכיתות יא'. נושא חדש של השיעור – "לחץ". משך השיעור – 90 דקות.
מהו לחץ? – כאן אני מבקשת מהתלמידים שיגדירו לי את המושג הנ"ל ע"מ להכניס אותם לאווירה של הנושא החדש. את ההגדרות של התלמידים אני רושמת על הלוח.
כל אחד מאיתנו חש לעיתים שהוא ב"לחץ" או "לחוץ" – מועד הבחינה מתקרב ולא הספקנו להתכונן, כל החברה יוצאים לדיסקו ואימא לא מרשה לי, גם הרעש הבלתי פוסק של טרקטור העובד מול ביתנו עלול להכניס אותנו ללחץ. אז מהו בעצם לחץ או stress באנגלית.
מאוד קשה להגדיר את המושג והגדרתו תלויה בתפיסתו של המגדיר. מושג לחץ הושאל מתחום פיזיקה, שבו הוא מוגדר ככוח הלוחץ על גוף מסוים. לדוגמא, מכונית אחת לוחצת על מכונית אחרת בעת ההתנגשות ושתיהן נמחצות – זהו לחץ חיצוני. קיים גם לחץ חיצוני כמו לחץ שגורם להתפרצות הר הגעש.
עכשיו איך אפשר לתרגם את הלחץ פנימי וחיצוני לפסיכולוגיה/לחיי אדם? כאן אני עושה הפסקה קצרה ומבקשת מהתלמידים לתת דוגמאות במילים שלהם. יש לי תמיד דוגמאות משלי לחזק את דבריי ובמקרה שלא יהיו לתלמידים דוגמאות, כגון: לאדם לוחצים כוחות חיצוניים (בחינה, רעש). ולחצים נובעים מכוחות פנימיים, כמו קונפליקטים פנימיים או תחושת חוסר אונים.
החוקרים שונים זה מזה בהתייחסות לנושא הלחץ: חלקם מתמקדים בתגובות האדם, כלומר מתייחסים אל לחץ כאל מצב פנימי המאופיין ברגשות, מחשבות ותגובות גופניות. אחרים מתמקדים בגירויים המלחיצים. חלק מהחוקרים מתמקדים בשני גורמים במשולב, כלומר באינטרקציה שבין מצב לבין התגובות שהוא מעורר. בהתאם לכך ניתן לזהות שלושה מודלים שונים לנושא לחץ: מודל תגובה, מודל הגירויים ומודל האינטרקציה.
היום נדבר על מודל תגובה.
תחשבו עכשיו על מצב לחץ שחוותם לאחרונה ותנסו לתאר את תגובתכם, הרגשותיך, ומחשבותיך – אחרי שחושבים דקה אני מבקשת מהמתנדב/ת אחד לספר לכל הכיתה על מצב לחץ שעבר/ה. בהמשך השיעור אני אסתמך על המקרה שאותו תלמיד/תלמידה סיפרו לי, ולכל הסבר מושגים/הגדרות אתמוך בסיפור ספציפי של התלמיד/תלמידה.
לפי מודל תגובה, לחץ הוא מצב פנימי הנחווה במישורים שונים:
פיזיולוגי, רגשי וקוגניטיבי. מודל תגובה מתמקד בזיהוי התגובות האופייניות למצבי לחץ. ההנחה הבסיסית של מודל התגובה היא, כשאנחנו נמצאים בלחץ, אנו מגיבים באופן די דומה אע"פ שלא כולנו מגיבים בתגובת לחץ לאותם גירויים. אדם נכנס ללחץ בגלל המבחן ואחר נכנס ללחץ בגלל הריב עם החבר. במילים אחרות, מודל תגובה מתייחס לתגובות שמתרחשות אצל אדם שנתון כבר בלחץ ולא מתמקד בשאלה מה מכניס אדם ללחץ, שכן גורמי לחץ הם סובייקטיביים.