פרו"ס עקבים גבוהים של אלמודובר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3558
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

עבודה זו מציגה ניתוח מקיף של יחסיהן של רבקה ובקי, גיבורות הסרט עקבים גבוהים של אלמודובר הסרט מציג רקמה סבוכה ומורכבת של מערכות יחסים שונות בין דמויות צבעוניות ואקסצנטריות אשר מהוות לא פעם ייצוג למשהו אחר. החלק הראשון עוסק בניתוח הסרט תוך התבססות על הגישה הפסיכואנליטית דרך התיאוריות של פרוייד ולאקאן כמו כן הוא חושף את האופן בו אלמודובר עיצב את דמותה של רבקה כסובלת מהתסביך האדיפאלי ואת מקור התסביך. הפרק השני בעבודה מדגים כיצד מהווה רבקה סימולכרה לאמה תוך התבססות על התיאוריה של בודריאר  בנוגע לשעתוק חסר המקור.
שאלת מחקר:
מה תפקיד הסימולכרה בתסביך האדיפאלי של רבקה כלפי אמה וכיצד הוא בא לידי ביטוי במהלך הסרט עקבים גבוהים של אלמודובר. תשובה:
רבקה לא יכולה לקבל את היעדר האם ומתוך ההכחשה נוצרת הסימולכרה .
טענות מרכזיות:
1 . רבקה כסובלת מהתסביך האדיפאלי ומקור התסביך שלה ( היעדר אם)
2 . רבקה כייצוג סימולכרי של אמה על פי בודריאר.
3. השימוש בסימולכרה  כפתרון לתסביך האדיפאלי ושינוי בנקודת המבט של רבקה כתוצאה מכך.
מבוא
בעבודה זאת אנתח את היחסים בין דמותן של רבקה ובקי, גיבורות הסרט עקבים גבוהים  High Heels) )   של אלמודובר  (Almodovar). הסרט מציג רקמה סבוכה ומורכבת של מערכות יחסים שונות בין דמויות צבעוניות ואקסצנטריות אשר מהוות לא פעם ייצוג למשהו אחר. בחלק הראשון של עבודתי, אנתח את הסרט תוך כדי התבססות על הגישה הפסיכואנליטית דרך התיאוריות של פרוייד ולאקאן. אדגים כיצד אלמודובר עיצב את דמותה של רבקה כסובלת מהתסביך האדיפאלי ואחשוף את מקור התסביך שלה (היעדר אם). בפרק השני בעבודה אדגים כיצד מהווה רבקה סימולכרה לאמה ואתבסס על התיאוריה של בודריאר ((Baudrillard  בנוגע לשעתוק חסר המקור.  ברצוני להוכיח כיצד הסימולכרה משמשת את רבקה כפתרון לתסביך האדיפאלי ממנו היא סובלת, וכיצד בעקבות הפתרון, תשתנה נקודת מבטה בסוף הסרט. בחרתי לנתח את הסרט על פי שתי הגישות הללו מפני שהחיבור ביניהן מעניין בעיני – האופן בו התופעה של הסימולכרה על פי בודריאר נובעת מתוך התסביך האדיפאלי על פי פרוייד. כמו כן ברצוני  לבחון האם וכיצד תפיסת הזהות העצמית שבה עסק לאקאן (Lacan) במחקריו, משפיעה ומשנה את  המבט של הגיבורה לאורך הסרט.