סמינריון בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4970
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

גורמים לבעיות משמעת בכיתה ודרכי התמודדות עמם בקורס: פעילות גומלין בכיתה תוכן עניינים:
תקציר                                                                                                      
3
1 . פרק ראשון- מבוא                                                                                 4
א. מטרת העבודה                                                                                      
4 ב. השאלות העולות                                                                                    5
ג. סקירת ספרות                                                                                        5

2 . פרק שני- סקירת ספרות                                                                       
6
2 .1.
משמעת בבית הספר והפרתה                                                             6
2 .1.1. בעיות משמעת ואלימות מילולית בכיתה                                        9
2 .1.2.גורמים המשפיעים על היווצרות בעיות משמעת                              11
2 .2. השפעת תפקוד המורה על האקלים הכיתתי                                      13
2 .3. מעורבות המנהל בהתמודדות עם בעיות משמעת                               14
2 .3.1. מנהל חברתי לעומת מנהל שתפני                                                   
1 5
2 .4. מעורבות הורים                                                                                  16

3 . פרק שלישי- דיון, מסקנות והמלצות                                                    
1 8
3 .1  דיון                                                                                                    
1 8
3 .2 מסקנות והמלצות                                                                               
2 2
ביבליוגרפיה                                                                                              
2 6
תקציר מחקר זה דן בהתמודדות מורים עם בעיות משמעת בכיתות הטרוגניות רגילות. בית הספר נתפס כמקום מרכזי בו מתקיים אקלים חינוכי המסוגל להתמודד עם בעיות משמעת, עם זאת התמורות החברתיות של התקופה האחרונה והשלכותיהן על מערכת החינוך הגבירו את בעיות המשמעת והמורים מעידים על עצמם, כי ההתמודדות עם בעיות המשמעת הופכת להיות קשה יותר ויותר.
בעיות המשמעת מחבלות בהשגת מטרות מערכת החינוך, קרי הקניית ערכים והתמודדות יומיומית עמם שוחקת את המורים וגורמת לנטישת מקצוע ההוראה וירידה ברמת ההוראה.

1 . פרק ראשון- מבוא
מערכת החינוך נמצאת באינטראקציה עם הסביבה וחלה עליה האחריות לספק תפוקות המצופות ממנה מן החברה, ואחת הציפיות היא התמודדות נאותה עם בעיות המשמעת.
בעיות המשמעת הקיימות בבתי הספר מחבלות בהשגת מטרות מערכת החינוך.
לא לחינם מכונה הילד הישראלי "צבר", מבחינת קליפה דוקרנית שבתוכה מתיקות כובשת, אך לפעמים מטשטש הגבול- היכן מסתיים האופי ה"שובב", והיכן מתחילה בעיית התנהגות ומשמעת.
נושא בעיות המשמעת ואופן ההתמודדות עמה מהווה בעיית יסוד בביה"ס ולפעמים נושא זה הופך להיות עיקר עבודת המורה.
ללא סדרי המשמעת לא מתאפשרים בטווח הבינוני והארוך הקניית ידע וערכים ובטווח המיידי קיים כעס, תסכול ושחיקה מהירה של מורים.
א. מטרת העבודה על מערכת החינוך האחריות לספק תפוקות שהחברה מצפה ממנו, כאשר אחת הציפיות היא התמודדות עם בעיות משמעת בכיתה.
עבודה זו מנסה לבחון את אופי ההתמודדות של המורים עם בעיות משמעת ברמות שונות, לנסות לשפוך אור על סיבות שונות לבעיה תוך ניצול הידע הקיים בשטח, על מנת לנסות להביא למסקנות שניתן יהיה ליישמן בהתמודדות עם בעיות המשמעת.
השאלות העולות גורמים  העשויים לשפר את רמת המשמעת בכיתה:
   א. מעורבות המנהל העשויה לשפר את רמת המשמעת   ב. מעורבות הורים עשויה לשפר את רמת המשמעת  ג. כיצד תפקוד המורה עשוי לשפר את רמת המשמעת