עבודה בציון A. מחקר חדשני, ביבליוגרפיה עדכנית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3110
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תקציר לפי נתוני משרד החינוך, מועסקים בשנת הלימודים תשס"ו כ – 124,000 עובדי הוראה (נשים וגברים). (http://www.education.gov.il/) בתי ספר כפופים לתכתיבים של משרד החינוך. התכתיבים הללו כופים אחידות על התנהלות המנהלים, המורים והתלמידים במקומות שונים ללא קשר לצרכים המקומיים. אחידות זו, לרוב מבטלת את הכישורים והצרכים של באי הארגון (מנהלים, מורים, תלמידים והוריהם). בתי הספר נושאים אופי ביורוקרטי גם על פי דפוסי התארגנותם הפנימית וגם בגלל היותם כפופים להוראות ההיררכיה הסמכותית הביורוקרטית החיצונית להם. האפיונים הללו כופים אחידות על התנהגות רבבות אנשי הוראה במקומות שונים ללא קשר לצרכים המקומיים. ישנם לא מעט שתומכים באחידות זו כגילוי רצוי של הגינות ושל קביעת סטנדרטים אחידים ואין הם מזהים באילוצים שרירותיים אלה פגיעה בכל באי בתי הספר (מורים, תלמידים והורים), שאין האחידות מתחשבת בהם, בכישוריהם או בצרכיהם המגוונים.
התגמולים בעקרם ניתנים ע"י משרד החינוך, ע"פ דרגה, בעלי תפקידים, השכלה, מקום מגורים ועוד באופן אחיד וללא יוצא מן הכלל דרגות השכר נקבעות ע"י ה"משרד" ע"פ טבלה מובנית. ישנם קריטריונים ונהלים למינוי ותפעול של בעלי תפקידים לתשלום גמולים. עבור השתלמויות המוכרות ע"י משרד החינוך ניתנים גמולים ע"פ קריטריונים מאוד ברורים וע"פ טבלאות מוגדרות. משרד החינוך מעמיד לרשות מנהל בית הספר מספר מצומצם של גמולי  ריכוז, בהתאם למספר הכיתות, אותם הוא רשאי להעניק על סמך שיקול דעתו למספר מצומצם של בעלי תפקידים. המינוי נעשה ע"י מנהל בית הספר באישור מפקח כולל ובהתייעצות עם המפקח המקצועי.  
1 .2 בעיה עסקית כתת מערכת ממערכת העל שנקראת מערכת החינוך מנהלי בתי הספר אינם  יכולים לתגמל מורים, בגמולים שווי ערך כספי. לשם כך, מנהלים צריכים להבין את משמעות המוטיבציה ותפקידה בהנעת עובדים. בארגון כזה תגמוליו מתבססים על תהליכים אמוציונאליים ומשובים. מנהלים בכלל ובמערכת החינוך בפרט, מבינים שעליהם להניע את עובדיהם, ע"פ שיטות ההנעה המניעות אותם כל אחד באופן אינדיבידואלי, מה שמתאים לאחד לאו דווקא יתאים לאחר. בניגוד לתיאוריה של טיילור, שהניחה, שעובד מונע רק ע"י מניעים כלכליים, בית ספר כארגון דומה בתרבות העבודה שבו לארגונים מטיפוס Y, כפי שהציע הפסיכולוג האמריקאי מק'רגור(סמואל,י,1999), כיון שבארגון מטיפוס זה ניתנת הזדמנות למעורבות ולקיחת אחריות, והעובדים יהיו מונעים ע"י העניין שבתפקיד וביחסי העבודה השתפניים. יחד עם זאת, נראה שעובדי הוראה מעידים על שחיקה וכפועל יוצא מכך נראה מורים חסרי מוטיבציה ויתכן ששיטות ההנעה הקיימות אינן מספקות.
לאור מעמדם הירוד של המורים בדעת הקהל הציבורית, ולאור הרפורמות המוצעות והעתידיות, בעקבות מינויי שרה חדשה למשרד החינוך, כדאי לבדוק:
1.       האם תמריצים נתפסים כמעודדים הנעה בקרב המורים?
2.       האם ישנו קשר בין האפיונים השונים לבין סוג התמריץ וערכו כמניע מוטיבציוני?
3.       האם מצפוניות, מבין מאפייני האישיות, נתפס כמאפיין המונע מתמריצים חומריים או שאינם חומריים?
תוכן עניינים

1 . מבוא. 3
1 .1 הצגת הארגון –  מערכת החינוך. 3
1 .2 בעיה עסקית. 3
1 .3  שאלת המחקר. 4
1 .4  מטרות המחקר. 4
א. מטרה תיאורטית. 4
ב. מטרה יישומית. 5
1 .5 דיסציפלינת המחקר. 5

2 . מסגרת תאורתית. 5
2 .1 סוגי משתנים. 5
2 .1.1 משתנה בלתי תלוי 5
2 .1.2 משתנה תלוי 6
2 .2 מודל גראפי של המחקר. 7
2 .3 השערות המחקר. 8

3 . מתודולוגיה – שיטת המחקר. 8
3 .1 גישת המחקר. 8
3 .2 מערך המחקר. 9
3 .3 אוכלוסיית המדגם. 10
3 .4 כלי המחקר. 10
3 .5 הליך המחקר. 12
3 .6 הצעה לעיבוד נתונים. 12
3 .7 מגבלות המחקר. 13

4 . ביבליוגרפיה. 14
5. נספחים – שאלוני המחקר. 15