פרויקט גמר בשיווק - תכנון שיווקי למוצר חדש השכרת מכוניות ספורט - אלדן

תקציר העבודה

מבוא
פיתוח החשיבה האסטרטגית והשיווקית היא אולי ההתפתחות החשובה ביותר במדעי הניהול בעשור האחרון. כיום מוסכם כי האסטרטגיה השיווקית מבטיחה התאמה בין הארגון לסביבתו והנה חיונית להמשך קיומו של הארגון. ברור היום כי פירמות שלהם תיכנון אסטרטגי שיווקי משיגות הישגים טובים יותר מאלה שאין להם תיכנון כזה. אסטרטגיה שיווקית היא אלמנט מרכזי במלחמת הקיום של הפירמה ואילו אסטרטגיה שיווקית טובה מאפשרת לפירמה להוביל "בקרב" נגד מתחרותיה.
המונח אסטרטגיה נגזר מהמלה היוונית Strategos ועיקר שימושו היה בשטח הצבאי. במובנה הצבאי מתייחסת האסטרטגיה למערכת הכללים והשיטות להצבת כוחות וצורת ניצולם בשדה הקרב על מנת להשיג את המטרות המדיניות שהוצבו ע"י מנהיגי האומה. אסטרטגיה עסקית לעומת זאת היא מושג רחב יותר מזה הנהוג בצבא. בתחום העסקי האסטרטגיה כוללת לא רק מערכת כללים להקצאת משאבים ובחירת המוצרים והשווקים על מנת להשיג מטרות שנקבעו מראש ואינה מתייחסת רק לפעולות ההתקפה נגד המתחרים. אסטרטגיה כוללת גם את קביעת המטרות לטווח הארוך, הצבת יעדים, בחירה בקווי מדיניות עיקריים ובהגדרתה הכוללנית מוגדרת כמארג של החלטות ופעולות חשובות של הפירמה והסביבה וניהול התלות ההדדית הפנימית של גורמי המפתח.(אהרוני 1997).
תעשיית התיירות כיום הנה התעשייה המתפתחת ביותר בעולם ונחשבת לגורם מרכזי וחשוב בכלכלתן של מדינות רבות. כל מדינה מתקדמת בעולם מכירה במהרה ביתרונותיה הכלכליים, התרבותיים והסביבתיים של תעשיית התיירות ופועלת רבות כדי ליזום, לתכנן, לארגן ולתקצב תוכניות פיתוח הקשורות בתעשייה זו.   פז טל (1998), טוען כי הערכה הקיימת היא כי התיירות תלך ותחזק את מעמדה כתעשיית המפתח בעולם, במדינות מתפתחות ומפותחות כאחד. זאת ועוד, העולם יהפוך לזירה תחרותית יותר, דבר אשר יחייב חברות וממשלות להקדיש מאמצים גדולים מבעבר בתחומי תכנון, שיווק, ניהול תיירות ובחירת אסטרטגיות שיבדלו אותם מן המתחרים.
ממשלת ישראל ועסקי תיירות בישראל יצטרכו להשקיע הרבה יותר לא רק בתשתיות פיזיות אלא בתשתיות שיווקיות שיבוצעו ע"י גורמים מקצועיים.
כמו כן הביקוש לתיירות ימשיך לעלות ותתרחש תנופה בכל סוגי התיירות הקשורים לתרבות, להיסטוריה ולהשכלה.
ענף התחבורה בכלל וענף השכרת הרכב בפרט הנם חלק בלתי נפרד מענפיה של תעשיה זו ומהווים גורם קריטי לביצוע או אי ביצוע התיור עצמו.
מנתונים שעולים בסקר שנערך בארה"ב מתגלה כי המחזור העיסקי של חברות ההשכרה מסתכם ב – 14 ביליון דולר בשנה, כאשר 32 מיליון איש (17% מהאוכלוסייה) דיווחו שהשתמשו במהלך השנה ברכב שכור.
חברת 'אלדן' המוצגת בעבודה זו הנה חברה ישראלית שהוקמה בשנת 1967 ע"י מר יוסי דהן שהצליחה להתרומם ולהפוך עם השנים לאחת החברות המצליחות ביותר במשק הישראלי וצברה לעצמה מוניטין רב גם בשוק הבינלאומי, ומציעה כיום עשרות כלי רכב לקהלי יעד שונים המגיעים מכל רחבי העולם.
יעדי הארגון ארוכי טווח ומתמקדים בעיקר בשיפור מתמיד של נושא איכות השירות ללקוחות החברה שכן עיקר העבודה הנה שירותית (במקביל למכירות) ושמירה על מוניטין הארגון. בעבודה זו בפרק הראשון והשני יוצגו בתחילה פרופיל הארגון המתאר את החזון, היעדים והמטרות שהציבה לעצמה הנהלת החברה, האמונות והערכים שעל פיהם פועלים העובדים, הליבה העסקית המשמשת לב ליבו של הארגון ואת ענף התחבורה והשכרת הרכב בארץ ובעולם. בפרק השלישי נבצע ניתוח סביבה חיצוני הכולל את ניתוח ה – PEST  המאפשר לקבל תמונה ברורה יותר על הסביבה החיצונית בה פועל הארגון ומהם הכוחות החיצוניים הפועלים עליו כמו הכלכלה המקומית, מגמות חברתיות וטכנולוגיות עימם אמור הארגון להתמודד.
כמו כן נשתמש במודל פורטר להבחין מהן הכוחות הפועלים בשוק ומשפיעים על הפירמה וכן נבדוק מיהן מתחרותיה.
בפרק הרביעי תנותח הסביבה הפנימית באמצעות ניתוח  SWOTהמגדיר את יכולותיו הפנימיות של הארגון, חוזקותיו וחולשותיו והן ההזדמנויות והאיומים העומדים לפניו.
וכן יבדקו אסטרטגיות תמהיל השיווק והאסטרטגיות השיווקיות של הפירמה.
בפרק זה יוצג גם מודל BCG, הממפה את מוצרי החברה ותועלתן השיווקית לפירמה.
בפרק החמישי נציג מטרות ויעדים שיווקיות חדשים, נציג את מודל KSF ומודל ANSOFF ונציג תכנון שיווקי חדש לרכבי ספורט המיועדים לאלפיון העליון במדינת ישראל מאחר ועלות השכרתן גבוהה מאוד.
בפרק השישי נציג את תוכנית השיווק המלאה להכנסת מותג "אלדן אקסקלוסיב" לשוק תוך כדי הצגת ארגון וביצוע התוכנית והתקציב המיועד לתוכנית שיווקית זו.
בפרק השביעי נבצע הערכה ובקרת התוכנית תוך השוואת יעדים מול ביצועים.
ובפרק השמיני והאחרון נציע כיווני התפתחות נוספים לחברה תוך התחשבות במגמות הסביבתיות המשפיעות על הפירמה.
קריאה נעימה! תוכן עינינים מבוא .עמוד
1 פרק 1 – הצגת פרופיל חברת אלדן -עמוד
2 פרק 2 – ענף התחבורה והשכרת הרכב בארץ ובעולם –עמוד 3
פרק 3 – ניתוח הסביבה החיצונית -.עמוד
4 פרק 4 – ניתוח הסביבה הפנימית -..עמוד 5
פרק 5 – מטרות ויעדים שיווקים (כיוון חדש) -עמוד 6
פרק 6 – תוכנית השיווק למותג "אלדן אקסקלוסיב", ארגון, ביצוע ותקציב -..עמוד 7
פרק 7 – בקרה …עמוד
8 פרק 8 – סיכום, מה צופן העתיד לאלדן? –..עמוד 9