סמנריון בנושא: הסתגלות עולים מברית המועצות לשעבר לישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8901
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

פרק 1- מבוא
1.1             הסוגיה הנחקרת גלי העלייה ההמוניים מחבר העמים, אשר החלו בשנת 1989
ועודם נמשכים היום, הביאו לישראל כמיליון מהגרים, המכונים בפי הישראלים " העולים מרוסיה" הן כיחידים, או כקבוצה "המגזר הרוסי" ( נטשה שוקין). בחינת התפתחותו של המגזר הרוסי בהשוואה לכל קבוצת מהגרים אחרת שהגיעה לישראל מאז ייסודה מגלה שוני מהותי בגיבושו הקהילתי ובאופי היחסים בינו לבין החברה הישראלית.   עליית שנות ה-90 היא יותר "הגירה" מאשר עלייה. זיקתה של אוכלוסיית העולים הזו ליהדות ולמדינת ישראל הייתה מעורפלת בארץ המוצא, והמניע להגירה היה בעיקרו הרצון לעזוב את ארץ המוצא ופחות מכך להגיע לישראל. רוב המהגרים החדשים הגיעו לישראל בחפשם אחר מקום טוב יותר לחיות בו (לשם-1993: מרגוליס וזינגר- 1993).
הסיבות המרכזיות לתהליך ההגירה היו טמונות בחוסר הביטחון הפיזי, הכלכלי והפוליטי בברית המועצות לשעבר החל מאמצע שנות ה- 80. כיהודים הייתה הכניסה לישראל נוחה לעולים יותר מאשר לארץ מערבית אחרת וקיומם בישראל של קרובי משפחה וידידים הקלה על הניתוק מהמולדת הישנה. ההגירה לא הביאה להתכחשות לתרבות של ארץ המוצא ולדחייתה, להפך, תרבות זו נעשתה מרכיב חיובי ומשמעותי בזהותם של העולים. דווקא בישראל נוצרה בהם ההכרה, כי בה במידה שהם יהודים, כך הם גם רוסים, וזאת על אף שבברית המועצות נשללה מהם הזהות הרשמית הזו ( נטשה שוקין).
במחקרי אתחקה  אחר הקליטה של עולים מברית המועצות לשעבר. אני אבדוק האם העולים הצליחו להיקלט בארץ בתחומים שונים, כגון: השפה המדוברת בארץ שהיא עברית, האם המשפחה הצליחה לקשור קשרים עם הישראלים. בנוסף, אני ארצה לראות האם הילדים של העולים הצליחו להיקלט טוב בארץ או שהם שומרים על ניתוק מוחלט מהחברה הישראלית, למרות שהם למדו בישראל בבתי- ספר, וחלקם הגדול אף עשה צבא.   תוכן ענייניים פרק 1- מבוא
1.1  הסוגיה הנחקרת- הצגת הסוגיה – 1
1 .2  מניעים לבחירת הנושא …2
1 .3   מטרות —
3
1 .4   תרומות -…
4
פרק2- סקירת ספרות
2 .1
הסתגלות –
5-7
2 .2 עליית שנות התשעים מברית המועצות -. 8-10
2 .3 בראי המחקר —
11-13
פרק 3- מתודולוגיה
3 .1 אוכלוסייה- חופית -..
14
3 .2 איסוף נתונים
15
3 .2.1 מקורות ראשוניים –
15
3 .2.2 תצפית משתתפת -..
16
3 .2.3 ראיון אתונוגרפי …
17-18
3 .3 קשיים ודרכי התמודדות
19
פרק 4- הצגת ממצאים
4 .1 רמה תיאורית
20
4 .1.1 תאור מקום
20
4 .1.2
סיטואציות
21
4 .2 ניתוח ראיונות -…
22-26
פרק 5- סיכום 5.1
דיון -..
27-28
5.2
המלצות -.
29
5.3 אחרית דבר .
30 נספחים -…
31-43
ביבליוגרפיה -.
44

1 .2             מניעים לבחירה בנושא ארץ מוצא עליתי לישראל מברית המועצות לשעבר לפני 15 שנה. מסקרן אותי מאד לדעת בתור מישהי, שמשפחתה הקרובה הסתגלה בצורה טובה לחיים בארץ, איך אותם עולים שעלו בשנות ה- 90 חיים כיום בארץ, האם הם כולם עובדים, האם הילדים שלהם הסתגלו לישראל. סיפור משפחתי המשפחה שלי מאד מורחבת, יש לי הרבה דודים משני הצדדים.
בעלה של דודה שלי מצד האבא עלה לישראל בשנות ה- 90 עם כל משפחתו. אך בשנת 1993 הוא החליט שהוא לא מסוגל להיות פועל במפעל והחליט לחזור בחזרה לרוסיה. כיום, יש לו עסק משגשג משל עצמו במוסקבה והוא מגיע לארץ פעם בחודש לבקר את משפחתו. מה שמסקרן אותי בסיפור זה האם ההתנתקות מהמשפחה הקרובה לו, הייתה שווה  בשביל לא להיות פועל במפעל.
רלוונטיות הנושא " הפיגוע בדולפינריום שבו חגגו צעירים וצעירות רוסיות במועדון רוסי בתל אביב, חשף את המגזר הישראלי לנתק שקיים בין 216 אלף הצעירים שעלו מרוסיה, וחיים בישראל, לבין החברה הישראלית" (הדר פרבר, 2005).
מסקרן אותי מאד לדעת מדוע קיים הנתק בין החברה הישראלית לבין העולים, שעלו מברית המועצות לשעבר ומדוע הם לא הצליחו להיקלט אל תוך החברה הישראלית- הצברית.

1 .3             מטרות
1 .3.1          התחקות אחר הסתגלות עולים מברית המועצות לשעבר לישראל.
1 .3.2          נושאים לבדיקה:
·        הגדרת המונח הסתגלות מהזוויות שלהם.
·        התפקיד שממלאת השפה בהסתגלות.
·        השפעת המשפחה המורחבת על ההסתגלות. ·        אני אבדוק במחקרי את תפקיד החברה הישראלית בקבלת העולים הרוסים. ·        השתלבות העולים בשוק העבודה- האם העולים הצליחו להשתלב במקצועות שלהם בשוק העבודה הישראלי.
1 .4             תרומות מהגרים מכל קצוות תבל אנשים שעלו לישראל מכל קצוות תבל ויש להם קשיי הסתגלות יוכלו לראות בעבודה זו איך העולים של שנות ה- 90 הסתגלו לארץ, למרות הקשיים הרבים בהם הם נתקלו. כמו כן, אנשים הסובלים מקשיי הסתגלות יוכלו לראות, שאפשר לחיות בישראל חיים טובים גם אם הם לא מצליחים להסתגל. משפחות העולים לילדי העולים שנולדו בישראל עבודה זו תוכל לעזור בשני תחומים:
ילדי הארץ למשפחות עולות יוכלו להבין מדוע היה קשה להוריהם להסתגל לישראל. אם במקרה יגיע שוב לישראל גל עלייה גדול כמו  בשנות ה- 90, אז ילדי העולים שהם כבר ילדי הארץ  יוכלו להבין טוב יותר את העולים החדשים ולעזור להם להיקלט  הכי טוב שאפשר בישראל.   פוטנציאל של עולים תושבי רוסיה המעוניינים לעלות לישראל יוכלו להבין שבארץ החיים הם לא קלים כמו שהם חושבים. הם יבינו שיש הרבה קשיים בארץ, אבל עם כוח רצון וקצת עזרה הן מקרובי משפחה הנמצאים כבר שנים בארץ, והן ממשרד הקליטה הם יוכלו להתאקלם בדרך טובה ולהתחיל חיים חדשים בישראל.