ניתוח אמצעי המבע הקולנועיים ברט אינלגנציה מלאכותית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3689
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

מבוא
מהי Artificial Intelligence (בינה מלאכותית)?
לפי ההגדרה רשמית אחת זהו "ענף במדעי המחשב שמטרתו לגרום למחשבים להתנהג כבני אדם".
השימוש של בינה מלאכותית נפוץ במשחקי מחשב כמו שח, או משחקי יריות עקובי דם, בהם המחשב מצליח ללמוד את השחקן שמולו ולהציב לו אסטרטגיה נגדית מתאימה. שימוש נוסף לבינה מלאכותית הוא בפיתוח מחשבים שיכולים להשתמש בשפה טבעית- לקבל הוראות ולתת מענה בשפת בני אדם.
  הסרט אינטליגנציה מלאכותית (Artificial Intelligence ) מתרחש אי שם בעתיד, הבנייה של רובוטים התקדמה בצורה מרשימה כך שבכל בית ישנו"super toy" "צעצוע על", אשר מסוגל לספק לילד חבר אינטראקטיבי שמגיב ומשוחח. ישנו פס יצור שלם של רובוט- אומנת ושל רובוט משרת. אחת החברות המובילות בתחום, מחליטה ללכת על פרויקט חדש ושאפתני, פיתוח רובוט ילד בעל יכולת לאהוב. ה"ילד"  יוכל להימכר לזוגות שאינם מצליחים להביא ילד לעולם, כתחליף, לפחות זמני, לילד הנכסף. התהליך של  "הטבעה" (imprinting) מכוונים את הטבעתו של הרובוט- ילד כלפי "הוריו" כאשר הטבעה כזו היא בלתי ניתנת לשינוי…
דייויד הוא ילד רובוט כזה, והוא מגיע למשפחה שבנה שרוי בתרדמת מזה מס' שנים. בהתחלה נוכחותו בבית קשה לאם שאינה יודעת כיצד להגיב לדייויד שנראה כל כך אמיתי, אך כעבור מספר ימים היא מחליטה לאמץ אותו, ולערוך את טקס ההטבעה. החלטה זו הינה הגורלית ביותר עבור דייויד, שכל חייו יאהב את מוניקה, "אמו", ויחוש כמיהה לקבל ממנה בחזרה את אהבה. הסיקוונס שבחרתי לנתח  מתחיל כאשר לראשונה בעלה של מוניקה מביא לה את דייויד הביתה, את כניסתו לחייהם וההסתגלות שלו ושלהם למצב החדש.
בסיקוונס ניתן להבחין בתהליך הלמידה של דייויד. אך דרך ניתוח המבע בסרט אפשר להבחין שיש משהו מעבר ליכולת הלמידה שלו- משהו יותר פנימי שעל הרובד העלילתי הרגיל לא תמיד אפשר להבחין בכך. זהו פן נוסף שגורם לו להתעלות ולהיות "אדם אמיתי" ולנו כצופים לחוש בכל פעם ולחשוב האם הוא מרגיש? האם הוא בעל יכולת מעבר למה שיוצר?
וישנו כמובן הסוף ("השפילברגי" יש לומר..) שמאשר לנו את המחשבה כי הנה הוא חולם.. וזה מעבר ליכולת של רובוט גם אם הוא בעל אינטליגנציה מלאכותית. הנה יש פה מעבר…
בעבודה זאת התייחסתי תחילה לאמצעי המבע בסיקוונס וניתוחם, כמו כן לאפיון הדמויות, ודרך זה הגעתי לתמה בסרט  (לסמליות הסרט)ולשאלות ונושאים שהסרט עוסק בהם,.
הסרט הינו עמוס בתכנים , רעיונות, מסרים, והתרחשויות. מה שמעניק לסרט משקל ,רוחב יריעה, ותחושה של מסע ארוך… אני בטוחה כי הסרט יעורר מחשבה ורגשות עליהם יהיה ניתן לדון עם התלמידים ולשוחח.  אין ספק שגם ההבנה שלנו וגם הדעה שלנו משתנה אחרי הסרט כאשר משוחחים עליו ובכך אנו גם כן מבצעים תהליך של לימוד מ.. תהליך של עיצוב בינה.