סמינריון-השוואת מאפייני הדיבור ההורי באינטרקציות של אמהות ואבות עם פעוטותיהם בשלב החד-מילי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 9376
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מספר עמוד
1 .
מבוא …
1
2 . רקע
תאורטי -..  3
   
2 .1  הגישות התאורטיות המובילות לגבי טיב הדיבור ההורי של אבות ..  4
   
2 .2  מחקרי שפה השוואתיים בנושא דיבור אמהות ואבות לפעוטות – קווי דמיון לעומת קווי            שוני –…  5
          
2 .2.1 מחקרים התומכים בהיפותזת הגשר –  5
          
2 .2.2 מחקרים התומכים בהיפותזת הקונטקסט –.  6
    2.3  מטרת המחקר –…  9
    2.4  שאלות והשערות —  10           
2 .4.1  שאלות המחקר .  10           
2 .4.2  השערות המחקר   11
3 .
השיטה
12
    3.1  המשתתפים ..
12
    3.2  הליך המחקר   13
          
3 .2.1 העברת שאלוני מעורבות הורית —  13
          
3 .2.2 הקלטת תצפיות שימוש הורי בשפה –  13
           
3 .2.3 תעתוק התצפיות   14
          
3 .2.4 אומדן הפרמטרים השפתיים   14
          
3 .2.5 פירוש התוצאות .   16
    3.3  ניתוח המדגמים —  16
4 .
תוצאות –…  19
5. דיון וסיכום -…
21
6 . רשימת מקורות ..
24
7.
נספחים –…
לפני עשרים וחמש שנה, פסיכולוג הילדים Michael Lamb תיאר אבות בתור התורמים הנשכחים להתפתחות הילד. אכן, מעניין לגלות שחלק כ"כ אינטגרלי בחיי אדם בתחילת חייו כמו נוכחות האב, כמעט ולא קיבל מקום בדפי הספרות ההתפתחותית. אמנם בחודשי החיים הראשונים נוצר קשר מאוד הדוק בין האם לתינוק, אך לא ניתן לנתק את ההקשר של נוכחותו ותרומתו של האב לכל תחומי ההתפתחות, כשהתפתחות  השפה נכללת בתוכם.      מעורבות של אבות חשובה. תרומתם של אבות להתפתחות ילדים מעבר לתרומת האמהות לא תועדה עד כה, כיוון שהיו מעט מדי מחקרים ובגלל שישנן דרכים רבות בהן אבות יכולים להשפיע על ההתפתחות הקוגנטיבית של ילדים. בעוד שחוקרים עדיין מנסים לזהות מה בדיוק אבות עושים באופן ייחודי להם, יש קונצזוס שהולך וגדל בקרב מדענים חברתיים שאבות כן תורמים תרומה ייחודית לחיי ילדיהם בטיפוח והדרכת התפתחותם. הרבה מומחים מאמינים כיום שאבות יכולים להיות רגישים עם פעוטות כמו אמהות, ושכאשר הילדים גדלים האבות מקבלים עוד תפקידים בהדרכת ילדיהם בתחומי האינטלקט וההתפתחות החברתית. עבודה זו תתעכב על נוכחותו של הדיבור האבהי בתהליך רכישת השפה של הפעוט. העבודה תעסוק, באמצעות ניתוח תצפיות ווידאו, בסגנונות האינטרקציה הווקליים של שני אבות עם בניהם שגילם מעל לשנה, זאת תוך כדי התייחסות לסגנונות האינטרקציה של האמהות עם הבנים. ההשוואה בין דפוסי הדיבור האמהיים והאבהיים מיושמת בכדי שניתן יהיה לבחון ולאפיין את תרומתה של האינטרקציה הווקלית עם האב להתפתחות הלקסיקון (אפיונים שיכולים לעודד התפתחות שפה או לעכבה).
הפרק הראשון בעבודה יציג סקירה ספרותית, המתמקדת ונותנת את תשומת הלב הראויה לאבות. תחילה תיסקר התפתחות מוקדי המחקר בנושא אבות, ולאחר מכן ייבחנו מחקרים אשר השוו את שימושי השפה של אבות ואמהות עם פעוטותיהם, זאת בהקשר של שתי תאוריות מרכזיות הדנות בדיבור של אמהות ואבות אל פעוטותיהם. בהמשך יוצגו המחקר וממצאיו. לאחר מכן יופיע דיון בתוצאות – ניתוח של תוצאות המחקר אשר מתייחס לדמיון ולשוני בין אמהות ואבות בדברם אל ילדיהם ולתועלת שהפעוטות יכולים להפיק מהשפה שאבותיהם מפנים כלפיהם. בסיכום העבודה ייבחנו תוצאות המחקר בהקשר למחקרים קודמים תוך כדי בחינת קווי דמיון ושוני ויוצגו המסקנות המרכזיות של המחקר הנוכחי.