אחריות תאגידית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8752
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

1                                   תקציר מנהלים עבודה זו סוקרת מספר היבטים הנוגעים לאתיקה ומוסר ברשות שדות התעופה בתחומים הבאים: איכות הסביבה, רכש ומסחר ומשאבי אנוש, קבלת החלטות, טכנולוגיה ועוד. מהממצאים עולה כי יש מקום לשיפור כמעט בכל תחום המתואר בעבודה זו ובמיוחד בנושא משאבי אנוש, מינויים, וועדים, קשרי משפחה בין עובדים ועוד. נושא בעבודה שנערך בו דיון מעמיק הינו הנושא של כלכלה רכש ויחסי ספק לקוח, מהמסקנות עולה כי יש מקום לשיפור גם בתחום זה, תוארו מקרים של חשש לשחיתות כגון במכרז "שלג לבן" אם כי לאחר חקירה לא אוששו חשדות אלו. לבסוף נבחנה אפשרות נוספת לשמירת על האתיקה והמוסר והיא בנייתו של קוד אתי ברשות שדות התעופה והשפעתו העתידית על רשות שדות התעופה.
מקווה, שתיהנה מקריאת העבודה  1
1

2                                   תוכן עניינים
1   תקציר מנהלים.. 2
2    תוכן עניינים.. 3
3    מבוא  4
4    רשות שדות התעופה  רקע כללי 5
4 .1   בעלי עניין בארגון 6
5   היבטים בתחום אחריות תאגידית/מוסרית. 8
5.1   מוסר                                                                                                                                                                                8
5.2   כלכלה, רכש ויחסי ספק לקוח. 10 5.3   אחריות חברתית. 10 5.4   הסביבה הפנימית. 13
6    תחום התמקדות- אתיקה באגף הרכש בנתב"ג. 17
7   הצעה למדיניות וקוד אתי 22
8    סיכום  
5 9   ביבליוגרפיה. 26
1 0 נספחים.. 28
1 0.1 נספח 1 – בעלי עניין 28

3          מבוא החברה הדמוקרטית הנאורה שמה דגש רב על טוהר מידותיהם של עובדי הציבור,  ואף דורשת מהם רמה מוסרית גבוהה מזו שהיא דורשת מהפרט. עוצמתם של בעלי המשרות בשרות הציבורי הייתה ידועה  עוד מימי יוון העתיקה. האתונאים נקטו אמצעים מנהלים שונים למניעת צבירת כוח שעשוי להשחית את נושאי המשרות המדיניות לדוגמא: זמן השרות הוגבל לשנה אחת. ומאז ועד עתה משטרים דמוקרטים קבעו חוקים, נורמות, כללים ונהלים המגדירים את האסור והמותר למשרתי ציבור.
המושג "טוהר המידות במינהל הציבורי הוא מושג ייחודי לשפה העברית והוא מהווה חידוש לשוני " (ורנר אתיקה ומוסר המנהל הציבורי). חוק מבקר המדינה  מזכיר את המושג "טוהר המידות" ארבע פעמים, אך למרות זאת לא נעשה בחוק כל ניסיון להגדיר את המושג, אולי בגלל שהוא אינו חד משמעי הגדרתו ותיחומו בעיתיים. למושג  היבטים רבים :חברתיים, תרבותיים, פוליטיים השונים מחברה לחברה החוברים יחדיו ומקשים עלינו במציאת הגדרה כוללנית למושג.
במהלך השנים  האחרונות אנו עדים להתעסקות הולכת וגוברת בבעיות של אתיקה,מוסר ויושרה ) integrity) . בשנת 2004 העלו מספר חברי כנסת הצעת חוק לטיפוח אתיקה בארגונים  (הצעת חוק מס'  פ/2649) ראה נספח 2. תכליתה של הצעה זו היא לעודד ארגונים המספקים שירותים ומוצרים לציבור לבנות קוד אתי, המהווה אוסף ערכים וכללי התנהגות של הארגון קוד זה יבנה ע"י כל ארגון וארגון. הקוד ישמש להגדרת גבולות ואופני התנהגות שעל הארגון לשאוף לקיים, ואף ישמש מדריך לפעולה תקינה של הארגון.
עבודה זו סוקרת מספר היבטים הנוגעים לאתיקה ומוסר ברשות שדות התעופה בתחומים הבאים: איכות הסביבה, רכש ומסחר ומשאבי אנוש ועוד.
יחידה נוספת שנרחיב עליה היא היחידה למניעת עברות בנתב"ג.  זוהי יחידה שאין כמותה בנמלי תעופה אחרים בעולם. יחידה זו הציבה לעצמה אמות מידה גבוהות בנושא המוסר והאתיקה ומהווה אחד מהכלים לשמירת המוסר ברשות שדות התעופה. לבסוף תיבחן אפשרות נוספת לשמירת על האתיקה והמוסר והיא בנייתו של קוד אתי ברש"ת והשפעתו העתידית על מבנה קבלת ההחלטות ברשות שדות התעופה.