תנועות אסלאמיות בלבנון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4090
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תקציר העבודה ההטפה לחזרה לאסלאם והראייה בה את המזור לחולי החברה במדינות האסלאם השונות אינה חדשה. היא הועלתה כמעט בכל הזמנים ובכל הקהילות המוסלמיות. המייחד את הגל האסלאמי בשנים האחרונות אינו בתורה ובאידיאל, אלא בעוצמתו, היקפו שיטות פעולותיו, בזיקה בין מרכיביו בחברות המוסלמיות השונות ובמידת הצלחתו להצגת אלטרנטיבה שלטונית אטרקטיבית, במילים אחרות הצבת אתגר ללגיטימיות המשטר הקיים.
                                                      עלייתן של התנועות האסלאמיסטיות כגורם חברתי ופוליטי מוביל במזרח התיכון, וככלי הביטוי העיקרי להתנגדות לסדר החברתי והפוליטי הקיים, היא ציר מרכזי בתולדות האזור ב-30 השנה  האחרונות. ההתעוררות האסלאמית מהווה חלק מתופעה אוניברסלית של עליית הדת, ועיקרה אכזבה מהמודרנה כמערכת של ערכים ופתרונות לבעיות החברה. התנועות האסלאמיות אינן עוסקות רק בשאלות רוח, הן תנועות פוליטיות העוסקות בראש ובראשונה בגיוס חברתי ופוליטי של ההמונים. בהקשר החברתי בולט השימוש בסמלים דתיים, כגון גידול זקן ולבישת גלימה על ידי גברים, ואימוץ הלבוש האסלאמי כמו הצעיף או הרעלה אצל הנשים.
מאז אמצע שנות ה-70 אנו עדים למגמה של "חזרה לאסלאם". תופעה זו קיבלה את ביטויה הנמרץ ביותר במהפכה האסלאמית באיראן ומאז התפשטה בקהילות מוסלמיות רבות.
העלייה התלולה בפעילות האסלאם המיליטנטי במצרים והעימות החריף בין כוחותיו לבין השלטון מציבים את המדינה והחברה בפני אתגר קשה.  במסגרת עבודה זו אסביר כיצד התפתחו תנועות אסלאמיות במזרח התיכון בכלל ומהיכן התפתח הצורך. לאחר מכן אסקור בקצרה את התנועות האסלאמיות בלבנון ונראה האם הן התפתחו מאותם מניעים.
תוכן עניינים
                        עמוד מבוא

3 פרק I תנועות אסלמיות במזרח התיכון
4 -7
פרק II קבוצות אסלאמיות בלבנון א. קבוצות סוניות בלבנון          ב. קבוצות שיעיות בלבנון
8 -9

1 0-12
סיכום
1 3
ביבליוגרפיה
1 4-15