תעמולה מסחרית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3359
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

   בעבודתנו נבדוק האם השימוש בילדים בפרסומות "ככלי מוכר" מהווה כוח שיווקי "דוחף" תוצאת רווח ומשפיע על תהליך קבלת ההחלטות של הציבור על גווניו השונים לרכוש את המוצרים המפורסמים. כמו כן נבחן עד כמה ילדים בגילאים שונים הפכו עם השנים להיות צרכנים מרכזיים בתעשיית הפרסום והשיווק.    אלול במאמרו מגדיר תעמולה כתקשורת המופעלת על ידי קבוצה מאורגנת המעוניינת ליצור בפעולותיה שיתוף פעולה, אקטיבי או פסיבי מצד המון של פרטים, שאוחדו פסיכולוגית באמצעות מניפולציה ומאוגדים בארגון מסוים. מטרת התעמולה ואלו שעושים אותה היא להניע ולכוון את האדםההמון בכיוון הרצוי מבלי להתייחס לרצונותיו ולמחשבותיו.(ellul, 1965)    בתעמולה יוצרים אינטנסיבית הקשרים הרלוונטיים לתקופה מסוימת וזאת בכדי להקל על הבנת המסר. למילה תעמולה יש קונוטציה שלילית, אך צריך לשפוט אותה על ידי כוונת התעמלן, אופי השימוש בה ומהן התוצאות (בן אליעזר, 1990).
   התעמולה המסחרית באה לידי ביטוי בפרסומות, יחסי ציבור וקידום מכירות המכוונים אל לקוחות פוטנציאליים ולקוחות בפועל. המגמה לעודד רכישת מוצרים ושירותים ולהבטיח שביעות רצון מן השימוש בהם.
הפרסומאי מחבר את המסר הוויזואלי והמילולי כאחד, מתוך הבנה שמרבית צרכני התקשורת שאליהם מופנים המסרים יפענחו אותם בדרך הקרובה לזו שאליה התכוון בעת חיבורם (בן אליעזר,  1990).    תעמולה יכולה להיעשות באמצעות מסרים הפונים אל הגיון או ברוב המקרים, בדרך של      שלהוב יצרים. (גורן, 1986)    לאורך השנים השינוי הערכי בפרסומות בלט לאור השינויים שחלו בחברה הישראלית. בעבר, הפרסומות היו בעלות דגש על הפרקטיות דהיינו, התמקדות במוצר עצמו, כיום הקשר מטשטש, הפרסומת מוכרת תכנים אחרים ולאו דווקא קשורה למוצר.    ילדים הם כוח צריכה מרכזי ומשפיע על רבדים שונים באוכלוסיה וחלק גדול מהפרסומות פונה אליהם. עם חיזוק מעמדו וזכויותיו של הילד בחברה התרבותית, התקשורת, עולם האופנה, עולם הצעצועים ועוד חשפו את הילד כבר סמכא ברמה מסוימת לקבל החלטות ולהשפיע על סביבתו הבוגרת. דעותיו וטעמו האישי מקבלים חשיבות ונלקחים בשיקול הדעת של המבוגרים והמשווקים המנתבים את פרסומיהם בהתאם. מה גם, שעולם הילדים היום מבוסס על תחרותיות שכובד המשקל שלה זהה לתחרותיות בעולם המבוגרים לדוגמא-רכישת מותגים וכו'.      פרסומות טלוויזיוניות המיועדות לילדים נכתבות, מעוצבות ומתוכננות בקפדנות רבה, על מנת להעצים את השפעתם על הצופה הצעיר שנהנה ואף מושפע מאד מגירויים חזותיים. דרך תוכניות ופרסומות בטלוויזיה מועברים לנו מסרים גלויים וסמויים כאחד. פרסומות לילדים משתמשות בדרך כלל בעולם התוכן, השפה והדימויים של הילדים והמאפיינים האהובים עליהם.
יש שימוש רב בידע פסיכולוגי וסוציולוגי, ניסיון להבין את מערכות התפיסה והשיפוט של ילדים על מנת ליישם זאת בהפקת הפרסומת ולהשפיע על הילד עד כמה שניתן. (למיש, 2002).