גורמי המשיכה של ילדים הלוקים בהפרעת ADHD למחשב

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4970
מספר מקורות 75

תקציר העבודה

גורמי המשיכה של ילדים הלוקים בהפרעת ADHD למחשב  עבודה סמינריונית יולי 2007
תקציר הפרעת קשב וריכוז ADHD (ADHD =Attention Deficit Hyperactive) = הינה הפרעה התנהגותית השכיחה ביותר בקרב ילדים ומאופיינת על ידי קשיים בריכוז, אימפולסיביות ובהיפראקטיביות ולפי הערכות שונות התופעות נצפות בכ- 3-5% מילדי בית הספר, ושכיחה פי 4-9 בקרב בנים מאשר בקרב בנות. הטיפול בהפרעת קשב וריכוז הוא פסיכולוגי – חינוכי, אך במקרים רבים יש צורך במתן טיפול תרופתי (גרוס – צור, 1994), ישנם מקרים שהילדים סובלים גם מבעיות אחרות.
סימניה העיקריים של הלקות הינם ליקויים ביכולת הקשב והריכוז, אי שקט, מוסחות מוגזמת ואימפולסיביות, לעיתים ניתן אף לראות כי ללקות מתלווה בעייה פסיכיאטרית נוספת כגון:  חרדות, מצבי רוח משתנים, הפרעות בהתנהגות וכן לקות למידה (Mrug et al, 2001).
הפרק שיפתח את העבודה יתאר מהי הפרעת ADHD וכן פירוט של הקריטריונים לאבחונה של ההפרעה, כאשר מטרת האבחון היא התאמת טיפול ללקות הספציפית של האדם שאובחן. לאחר מכן אציין את סוגי הטיפולים המוצעים כיום, חלקם תרופתיים וחלקם אלטרנטיביים וזאת משום שכחלק מדרכי הטיפול לצמצום הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים נבחנות דרכי טיפול נוספות המשלבות גם משחק וגם מחשב,  ולבסוף אתאר את ההשפעה שיש ללמידה באמצעות מחשב על תפקודם של ילדים הלוקים ב- ADHD. כיום ישנם מחקרים רבים ועדכניים שעליהם אכתוב בעבודתי זאת, אשר הסיקו כי ניתן לצמצם הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים בעזרת חוויות מיהנות וביניהן שימוש במחשב. המחשב הינו כלי אשר ביכולתו לשמש כאמצעי עזר לשיפור הלמידה והשליטה העצמית, המחשב משמש לטיפול תומך ומעצב התנהגות בקרב ילדים הסובלים מ- ADHD ולכן נמצא המחשב כגורם משיכה חיובי לילדים עם הפרעת ADHD ועל כך אתמקד בעבודתי זאת, ולבסוף אציג מסקנות ואדון בהן. תוכן העניינים
מבוא -.        4
1 .  מהי הפרעת ADHD? —           5
    1.1  קריטריונים להגדרת הלקות -…        7
2 .  אבחון         11
    2.1  הערכה קלינית –..        11
    2.2  הערכה סובייקטיבית …        12
    2.3  אבחון פסיכולוגי —
        12
          2.3.1  אבחון קוגנטיבי .
        12
          2.3.2  הערכה רפואית ופסיכיאטרית –..        13 
3 .  אופן הטיפול בילדים הלוקים ב- ADHD –..       14      3.1  טיפול תרופתי         14
    3.2  טיפול התנהגותי –.        16
    3.3  טיפול קוגנטיבי –…       18
    3.4  טיפול משולב .       19
    3.5  גישות נוספות לטיפול בילדים הלוקים ב- ADHD —      21            3.5.1  טיפול בעזרת משחק –..       21
          3.5.2  טיפול בעזרת מחשב –…      22
4 . ההשפעה שיש למחשב על ילדים באוכלוסייה הרגילה –.      23
    4.1  ההשפעה שיש למחשב על ילדים הלוקים ב- ADHD -..     28
5.  גורמי המשיכה של ילדים עם ADHD לעבודה עם מחשב -.     31
    5.1  הסבר גורמי המשיכה לעבודה במחשב באמצעות מודל המוטיבציה של ברקלי     32
    5.2  המרכיבים הדומיננטיים המעודדים את המוטיבציה של הילד לשחק במחשב.      35
6 .  עמדת המורים כלפי שילוב מחשב בהוראה —       38
דיון וסיכום –..       40 ביביליוגרפיה —       41