אסטרטגיה של חדשנות - היא התנאי ההכרחי לשיפור רווחיות הארגון לאורך זמן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 14296
מספר מקורות 40

תקציר העבודה

על מנת להצליח בשוק התחרותי של ימינו, לא מספיק לספק מוצרים איכותיים במחיר סביר. צריך להעלות את הרף שוב ושוב, להפתיע את הלקוחות, לרגש, ובקיצור… לחדש. וכשרוצים להוביל את השוק – לא ניתן להסתפק בחידוש אחד או שניים – שהמתחרים ימהרו לחקות. חייבים לחדש שוב ושוב,  באופן עקבי ולאורך תקופות ארוכות. ארגון שיצליח בכך, יכתיב את כללי המשחק, יהנה מתדמית של מנהיג שוק אמיתי, מעלייה בהכנסות ומרווחיות גבוהה יותר לאורך זמן. כך, החדשנות נועדה לשפר את התחרותיות האסטרטגית ואת הביצועים הפיננסים.
מחקרים שונים שנערכו בארה"ב ובמערב אירופה, הוכיחו קשר ברור בין הצלחה עסקית לבין חדשנות. חברה המפתחת ומשווקת מוצרים חדשים בולטים בקצב גבוה מהותית משל מתחרותיה, תופסת לעתים קרובות מעמד כמנהיגת הענף העסקי. המנהיגות מתבטאת בקביעת אופנות ונורמות, בחוזק המותג, בנתח השוק, במחירים הגבוהים מהממוצע וברווחיות. יתר על כן – הלא חדשנים "נעלמים" (אלא אם כן, התעשתו וחזרו לחדש) ומשאירים את החדשן חזק יותר. חדשנות אינה נטולת סיכונים, אך יחד עם זאת, הימנעות מחיפוש אחר חדשנות באמצעות יזמות עלולה להיות מסוכנת יותר מהפעולות שנועדו לתאם בין יכולות הליבה של החברה להזדמהויות בסביבה החיצונית כדי להנהיג חידושים.
מה הגורמים המאיצים חדשנות? האים חדשנות מתמדת היא מפתח להצלחה שיווקית? איך ניתן להפתיע את השוק שוב ושוב? איך מנהלים חדשנות? מאיפה יבואו כל הזמן רעיונות? איך ניתן לדעת ולקדם רק את המוצלחים שביניהם? איך מודדים חדשנות? איך אפשר להצליח ביישום של רעיונות מורכבים? מה הסיכונים הכרוכים באסטרטגית חדשנות? האים אסטרטגית חדשנות משתלמת בכל מחיר? איך ניתן לצמוח בקצב מהיר בהרבה מהמתחרים? איך בונים את העתיד של החברה? האים קיים קשר בין רמה של מחקר ופיתוח של חברה לבין ההצלחה הכלכלית שלה? השאלות האלו ואחרות אני עומדת לחקור בעבודה הנוחכית הזאת על מנת לאשר או להפריך הטענה העיקרית של המחקר – "אסטרטגיה של דגש על חדשנות מובילה לשיפור רווחיות הארגון לאורך זמן".
תוכן ענינים:
מבוא                                                                                                                                                       3-4
1 .       שינויים בסביבה העסקית                                                                                                         4
1 .1      שם המשחק הוא חדשנות ויזמות                                                                                    4-5        
1 .2      גורמים עיקריים המאיצים יצירת דרכי פעולה חדשות                                                              5-7
2 .       המצאות וחדשנות                                                                                                                        7
2 .1 המצאות משפיעים על העתיד                                                                                             7-8
2 .2 רעיונות טובים לא יםפיקו                                                                                                 8
2 .3 הדרך הנכונה לפתח מוצרים מנצחים                                                                                                8-9

3 .       ניהול של חדשנות                                                                                                                        9
3 .1 גארי האמל: אין אסטרטגיה שיווקית יעילה ללא חדשנות                                         9-10
3 .2 חדשנות שיטתית על-פי אורי מנור                                                                                    10         3.2.1 תשתית אסטרטגית – אסטרטגיה שיווקית                                                         11
        3.2.2 תשתית אסטרטגית – אסטרטגיה של חדשנות                                                    11-12
        3.2.3 תשתית ארגונית                                                                                                        12-13
        3.2.4 צנרת הרעיונות                                                                                                          13-14
3 .3 "Making innovation work" – הספר החדש של טוני דוילה,    מרק אפסטיין ורוברט שלטון                                                                                           14-15
3 .4 עידוד רעיונות יצירתיים                                                                                                     15-17
4 .       יישום חדשנות בתחומי ניהול שונים                                                                                        17
4 .1 פיתוח חדשנות בשיווק על-פי גישה SOS                                                                       17-18   
4 .2 ניהול קשרי לקוחות בראיה מקורית תוך שימת דגש על חדשנות                                               18-20
4 .3 חדשנות בתחום הטכנולוגיה מול חדשנות בתחום השירות                                          20-22
5.       חדשנות. האים תמיד כדאי?                                                                                                      22
5.1
"נגד הזרם"                                                                                                                            22-23    5.2
המכשולים שבדרך לחדשנות                                                                                                              23-24   
6 .       הקשר בין מחקר ופיתוח של ארגון לבין רווחיותו                                                                   24-32
       סקירה סיפרותית                                         7.       כלי מדידה למחקר ופיתוח, חדשנות ורווח                                                                              32-34   
8 .       החשיבות האסטרטגית של מחקר ופיתוח בישראל                                                               35
9.       סיכום ומסקנות                                                                                                                           35
1 0.   ביבליוגרפיה                                                                                                                                 36