עבודה סמינריונית בנושא - האמת היחסית והאינות בתורתו של נגרז'ונה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5170
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

החוג ללימודי מזרח אסיה עבודה סמינריונית בנושא האמת היחסית והאינות בתורתו של נגרז'ונה תוכן העינינים מבוא. 1
פרק א: ההוויה וההכרה. 3
1 .1. רעיון האינות. 3
1 .2. הקשר שבין האינות, תפיסת ההוויה וההכרה. 4
1 .3. תפיסת המדיאמיקה מול התפיסה הדוגמטית. 5
1 .4. לסיכום הפרק. 6
פרק ב': האמת המוחלטת והאמת היחסית. 8
פרק ג: הצגה לוגית ולשונית של גישת נגרז'ונה. 12
3 .1. דרך האמצע של שנקרה במבט לוגי-מתמטי 12
3 .2. הדרך לאמת המוחלטת – ההיבט הלשוני 16
3 .3. לסיכום הפרק. 17
סיכום. 19
ביבליוגרפיה. 21
מבוא
ראשית ההתפתחות של תורת האינות הינה בדיון על ישותו, קיומו ומשמעותו של היקום. ההגות ההודית מתייחסת לקיום הארצי בדרך של הכחשה, כאשר נגרז'ונה, שבתפיסת האינות שלו אעסוק בעבודה זו, רואה את המציאות כמו האחרים, על פי התפיסה הנהיליסטית, אולם בחר בדרך האמצע, המדיאמיקה (Madhyamika), הגורסת כי לצד האמת המוחלטת הקיימת רק לאחר השחרור, בשלב ההתאחדות עם הברהמן, קיימת גם אמת יחסית בעולם הזה, שאין לשלול אותה באופן מוחלט, שכן היא מעין שלב בדרך לשחרור, המשמש ככלי להשגת המטרה. גישתו הניאו-בודהיסטית לא חרגה ממכחישנים אחרים, אך הוספת האמת היחסית, היוותה שוני משמעותי מהעמדה התיאורתית, שלוותה בתביעה מעשית מבני האדם, לשאוף לחידלון, מבלי שיעברו את השלבים שיכשירו אותם לקראתו     (Tola & Dragonetti, 1981: 273).
הוגים אחרים לעומתו, כמו שנקרה למשל, רואים את הקיום בברהמן, כלומר באל, כאשר הברהמן הוא כל יודע וכל יכול וכל הקשור למציאות בעולם הזה נשללת על ידם לחלוטין, כאשר מבחינתם אינה קיימת האמת היחסית. (Taber,
1 983: 30). בעבודה זו ארצה להתייחס למשמעות האינות על פי שיטתו של נגרז'ונה, כאשר במרכז עבודתי אעלה את השאלה, האם ה'אין' יכול להוות קיום מושגי בפני עצמו, מבלי להתיחס לתהליכי קליטתו בהכרה? ניתן להתחיל בשאלה מה קיים? הגישה הכללית רואה בכל מה שקיים ביום יום סוג של אשליה (Crittenden, 1981: 323), כאשר ארצה לטעון שתפיסת האינות הבאה לידי ביטוי בתפיסתו של נגרז'ונה אינה מתייחסת רק לקיומם של האל והחומר, כפי שהדבר בא לידי ביטוי אצל מתנגדיו המכחישנים, אלא קיים לכך ביטוי המשמש מבוא לגישת הנהיליזם וביטוי זה מתיחס להוויה הקיימת בעולם הזה ומובילה אל ההכרה.עם זאת, המטרה הינה שלילת הקיים, כאשר מעבר לברהמן והחומר כל שאר הישויות מצויות בתהליך בלתי פוסק של שינוי, אינן פרמננטיות ועל כן לא ניתן לראותן כישויות בעלות משמעות, מכיוון שההשתנות הבלתי פוסקת, מובילה להיעלמותו של עצם אחד, גם אם במקומו נוצר עצם אחר וכך קיים החומר בלבד, מלבד הברהמן והחומר.
מכיוון שכך, אטען כי ייחודיותו של נגרז'ונה הינה  בהצגת האמת היחסית, בנוסף לאמת המוחלטת שאליה שואפת דוקטרינת ההכחשה הכללית. לצורך תמיכה בטענתי אתיחס בפרק הראשון למושג האינות, לקשר שבין האינות וההוויה, בדרך להכרה. מפרק זה אצא לרעיון האמת המוחלטת והאמת היחסית, כאשר רעיון זה הינו לדעתי המפתח לתפיסתו הייחודית של נגרז'ונה, אשר ניתן להציגה גם בכלים לוגיים ולשוניים, כפי שאעשה בפרק השלישי. את מסקנותי אביא בסיכום.
העבודה כתובה בפונט 14