סמינריון מחקרי בנושא יתרונות וחסרונות של שיטת הסקר באינטרנט

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 9457
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

סמינריון מחקרי בנושא יתרונות וחסרונות של שיטת הסקר באינטרנט פרק א: סקירת ספרות             סקירת הספרות תציג בחלק הראשון את התפתחות האינטרנט, הן מבחינת הנגישות שיש לאנשים לכלי תקשורת זה והן מבחינת המצאותו העכשיווית והפוטנציאל העתידי שלו בידי הפרט. החלק השני יעסוק בספרות הנוגעת לסקרי אינטרנט, ליתרונותיהם וחסרונותיהם של סקרים אלה ובחלק השלישי יובאו השערות המחקר הנובעות מסקירת הספרות.

1 .1. התפתחות האינטרנט ותפוצתו             על הצפי בגידול השימוש באינטרנט ניתן ללמוד מכך ששוק הפירסום באינטרנט עשוי להגיע עד שנת 2004 ל-33 ביליון דולר ומשום כך על סוכנויות הפירסום להיערך למודל תיקצוב עבור מדיה חדשה זו (Li et. al., 1999). פוטנציאל הפרסום אינו רק של הלקוחות השוטפים כי אם גם של הפורטלים היכולים לספק מידע לגבי פורטלים אחרים. ניתן ללמוד מכך על האפשרויות לגבי זימונם של משתמשים להשתתף בסקרי אינטרנט, תוך כניסה קלה לאתר נוסף באמצעות באנרים.
            בסוף 1999 עמד מספרם של משתמשי האינטרנט בישראל על 7
5 ,000 ובשנת 2003 מספרם הצפוי הוא
1 ,750,000. גם זמן השימוש השבועי הממוצע עלה מ-7.6 שעות לגולש ב-1997 ל-9.5 שעות לגולש ב-1999. השכלתם של הגולשים הכבדים היא מעל 12 שנות לימוד, כשמשקלם של סטודנטים, עצמאיים ומנהלים בקרב הגולשים הכבדים גבוה יותר מאשר משקלם בכלל האוכלוסיה. ההצטרפות לרשת הינה בקצב גובר והולך, כאשר בישראל בזקנט מדווחת שממאי
1 998 הצטרפו כ-
5 0,000 לקוחות לשירות ואינטרנט בזק בינלאומי מדווחת על קצב הצטרפות של כ-10,000 גולשים חדשים בחודש  (בי. די.
אי. ביזנס דאטא ישראל, 2000). מכאן ניתן ללמוד על מיצובו של קהל היעד בסקרי אינטרנט.
            תהליך זה בא לידי ביטוי מדי יום ועל כן שוק התקשורת העולמי עובר כיום  תהליך של התלכדות עסקית וטכנולוגית, כשמקור ההתלכדות הטכנולוגית הינו המעבר לדיגיטציה. שידורי טלויזיה, סרטים נתונים, משחקים אינטראקטיביים, מוזיקה ותשדורת קולית יועברו באמצעות כל תשתיות התקשורת. התלכדות עסקית זו ניכרת גם באינטגרציה אנכית הנוצרת בין ספקי התוכן השונים לבין ספקי התקשורת [מוליכים] לאורך שרשרת הערך. קהל היעד ברשת גדל ככל שחברות הכבלים בחברות מסחריות ממזגות את האינטרנט בשרותיהם, כשהדבר תורם להתפתחות החשיפה לאינטרנט, ולכניסות לאתרים בכלל (Price Waterhouse Coopers, 1998). ניתן ללמוד מכך על ההתפתחות הצולבת של השימוש באינטרנט, כאשר האינטרנט, שוב אינו משרת רק תחום מסוים, אקדמי או מסחרי, כי אם מגוון רב של תחומים, העשויים להיות מקושרים אחד לשני ובאופן זה גדל גם מספר המשתמשים, העשוי להוות עבורנו את קהל היעד-
            פרק ב: שיטת המחקר
2 .1. שאלות המחקר
1 .       כיצד משפיע הסקר באינטרנט על איכותו כתוצאה מהמשאבים הנדרשים לסקר?
2.       מה השפעת הסקר באינטרנט על נכונותם של נחקרים לענות?
3.       מה השפעת הסקר באינטרנט על מידת ההטיה של התשובות?

2 .2. המשתנים משתנים בלתי תלויים:
1.       משאבים – הגדרה אופרציונלית: כח האדם, הזמן והתקציב הכספי לצורך בחינת מכלול נושאים שבהם מגלה החוקר עינין בזמן נתון וכן לצורך עיבוד הנתונים ודו"ח המחקר (הורניק, 1988: 19)
2 .       מידת הטירחה של הנחקר – הזמן, המאמץ וההשקעה שעל הנחקר להקדיש למילוי השאלון [עם או בלי קבלת פיצוי על כך] (הורניק ומאיר, 1987: 12-14).
3 .      מספר הנחקרים – הגדרה אופרציונלית:
ככל שמספר הנחקרים בסקר גבוה יותר והעלות היחסית לנחקר נמוכה יותר, ניתן לדגום כמות גדולה של נחקרים ולצמצם את טעות הדגימה (קימן, 1986: 111).
משתנים תלויים:
1.       נכונות הנחקרים לענות – נכונותם של הנחקרים לענות, נובעת בדרך כלל מהשתכנעותם בדבר אנונימיות מוחלטת של הסקר (Sudman,
1 986: 336-337 ), כך שנושאים העלולים להביך את הנחקרים לא יסגירו אותם (הורניק ומאיר, 1987: 12).
2.      מהימנות – הגדרה אופרציונלית: מדד יהיה מהימן יותר, ככל שהפעלות חוזרות שלו תיתנה תוצאות זהות. הדבר עשוי להתבצע בדרך של חזרה על המדד על ידי אותו חוקר, על ידי חוקר אחר, או על ידי השוואה של חציו האחד של המדד – אם הוא מורכב מפריטים רבים – עם חציו השני (קימן,
1 986: 29). על פי הורניק ומאיר (1987: 7) נמדדת הטיית המשיבים באמצעות השוואת המאפיינים הדמוגרפיים והפסיכוגרפיים, בין קבוצות הניסוי לקבוצת הביקורת.
3.       איכות הדגימה – הגדרה אופרציונלית: דגימה על פי נוהל סקרים תקין, תוך בחירה של מדגם אופטימלי שייצג את כלל האוכלוסיה הנחקרת. איכות הדגימה מושפעת משיטות הסקר ומטעויות הדגימה (הורניק, 1988: 23) העבודה כתובה בפונט 14