התנהגות ארגונית וקבלת החלטות

תקציר העבודה

המחלקה למדעי המדינה נושא העבודה:  "המעבר משמים סגורים לשמים פתוחים" – השפעת חברת התעופה ""ישראייר" " על תהליך שבירת מונופול התעופה בישראל שנה"ל:                         ת             ש           ס        "           ו תאריך הגשה:                2006          /        11         /            1
תוכן עניינים
מבוא …………………………………..………………………………………         2
פרק 1:  רקע תיאורטי
1 .1.    תרבות ארגונית ……………………………….…………………        3         
1 .2.    מדרג המטרות הארגוניות …………………………………………       4 – 3
1 .3.    הארגון הממשלתי אל מול הארגון העסקי………………………..…       5 – 4
1 .4.    מדיניות המונופול …………….………………..…………………        6 – 5
1 .5.    ממדי ההפרטה ויישומה בישראל ………………………….………       6
1 .6.    דינאמיקה תחרותית …………………………….…………….…        7 – 6
1 .7.    חסמי הכניסה לשוק ……………………………..….……………       9 – 7
1 .8.    תפקידם של אמצעי התקשורת ……………………… -.       10 פרק 2: רקע – מערכת התעופה בישראל……………………………..…………….      11
פרק 3: שיטת המחקר ……….….………………………….…………………….      12
פרק 4: ממצאים…………..……………………………………..……………..…     20 – 13
פרק 5: דיון ומסקנות………….………………………………………..………….      27 – 21              ביבליוגרפיה………………………………………………………………..……      29 – 28
 נספחים …………………………………………………………………………..    52
– 31
מבוא
ממשלת ישראל החליטה לאמץ את מדיניות "שמים פתוחים" כבר בשנת 1996, כאשר בפועל רק בחודש מאי שנת 2006 המליצה ועדת התעופה התיירותית לאמץ את המדיניות אשר תעודד תחרות חופשית בתעופה לישראל. הוועדה קבעה כי מדיניות התעופה הנוכחית יוצרת "פקק אווירי" ומונעת את הגעתם ארצה של כ – 350 אלף תיירים לשנה.
בדו"ח יש שתי המלצות חשובות: לאשר את התיקון לחוק שירותי תעופה הכלול בחוק ההסדרים ולחתום עם האיחוד האירופי על הסכם תעופה. התיקון נוגע לסמכות שר התחבורה.
לפי התיקון לחוק, שר התחבורה לא יוכל עוד למנוע את הגדלת מספר הטיסות, אלא אם יהיו מעורבים שיקולי בטיחות והדדיות (שטרסלר, 2006). ממשלת ישראל ניצבת בפני הדילמה האם לאפשר את מדיניות "שמים פתוחים", על ידי הפרטת המונופול התעופתי "אל-על נתיבי אוויר לישראל בע"מ" (להלן: "אל-על"), ובכך להיטיב עם הצרכנים, או להגן על חברת התעופה הלאומית "אל-על" בעיקר בשל הצורך הביטחוני של ישראל, כמדינה החיה תחת איום מתמיד, ולשמור בכך על יכולת תעופה עצמאית במצבי חירום. בעקבות דילמה זו בחרתי לחקור את השפעתה של חברת התעופה "ישראייר תיירות ותעופה בע"מ" (להלן: "ישראייר") על תהליך שבירת מונופול התעופה הישראלי ועל קידום מדיניות "שמים פתוחים" בישראל. לאור הישגיה של החברה מסתמן תהליך לפיו חברת התעופה "ישראייר" נאבקה במחסומים ובקשיים אשר נערמו בפניה, ובכך השפיעה הן על שבירת מונופול התעופה הישראלי והן על קידום מדיניות ה"שמים הפתוחים" בישראל. הפרק הראשון בעבודה זו יעסוק בסקירה ספרותית של תרבות ארגונית, של מאפייני הארגון הממשלתי אל מול הארגון העסקי ושל שלבי שבירת מונופול. בפרק השני יינתן רקע קצר אודות מערכת התעופה בישראל בשנים האחרונות. הפרק השלישי יעסוק בשיטת המחקר אשר הנחתה את עבודה זו. בפרק הרביעי ינותחו הממצאים בדבר דרכי התנהלותה של חברת התעופה "ישראייר" החל מהקמתה  ועד ינואר 2006, תוך שימת דגש על ארבע השנים האחרונות. הפרק הרביעי יוקדש לדיון בממצאים ובמסקנות.