השפעתו של שינוי ארגוני על מחויבות ארגונית

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 17596
מספר מקורות 105

תקציר העבודה

תקציר עבודת המחקר עבור קבלת תואר "מוסמך למנהל עסקים" עוסקת בנושא של מחויבות ארגונית כפונקציה של סטאטוס תעסוקתי. המחקר נערך בארגון הממשלתי רפא"ל שם מתרחשים שינויים ארגונים. החברה עוברת מהעסקה בתנאי קביעות להעסקה בחוזים אישים. במהלך המחקר ביקשתי לבדוק כיצד ישפיע השינוי הארגוני והשינוי בסטאטוס העובד למחויבותו לארגון. על מנת לענות על שאלה זו ערכתי מחקר כמותי על ידי חלוקה של שני שאלונים שונים שבדקו את הקשר בין סטאטוס למחויבות ארגונית. המחקר כלל 72 משתתפים מקרב עובדי רפא"ל, קבועים ולא קבועים כאחד.  השערת המחקר הניחה, בהסתמך על הספרות, כי רמת מחויבותו של עובד קבוע תהיה גדולה יותר מזו של המועסק בחוזה זמני. ממצאי המחקר הוכיחו כי השערה זו אינה בהכרח נכונה. על פי רוב, העובדים ברפא"ל הינם בעלי מחויבות ארגונית גבוהה לא קשר מובהק לסטאטוס העסקתם. ממצאים אלו מוכיחים כי בניגוד לנהוג לחשוב, סטאטוס העסקה זמני אינו בהכרח עומד בעוכריו של הארגון ואינו פוגע ביעילותו של העובד לארגון. ככל הנראה, ישנם גורמים נוספים שמעלים את המחויבות הארגונית ואף עולים על הגורם הידוע כסטאטוס תעסוקתי. ממצאים אלו מעידים כי החלטתו שלל ארגון רפא"ל ליצור שינוי ארגוני ועבור לחוזים אישיים, אינה החלטה שגויה מדובר בצעד שחוסך משאבים לארגון ועם זאת, העובדים הזמניים אינם נופלים מעמיתיהם לארגון הן ברמת המחויבות והן ברמת הדאגה לגורלו של הארגון. על אף ממצאי המחקר והעובדה כי  לא נמצאו הבדלים במחויבות של שני סוגי העובדים, יש לקחת בחשבון שייתכן ולפחות חלק מהעובדים הזמניים חששו לגורלם ולא הביעו את עמדתם הכנה כלפי הארגון. לפיכך, מומלץ לשקול צורות נוספות של העסקה חלופית. למשל, עובדים קבועים אשר יעבדו מהבית ויחסכו לארגון עלויות של נסיעות, מזון וביגוד. בנוסף,  על הארגון לנקוט באמצעים על מנת לגרום לעובד לחוש מחויבות ארגונית. ביניהם בניית ביטחון ותקווה על ידי הגדרת מטרות ואסטרטגיה, תשומת לב מודגשת לפרט, בניית מערכת יחסים של נאמנות, מחויבות וביטחון הדדי, ביסוס מערכות יחסים אישיות עם העובדים על מנת להקשות עליהם נפשית את העזיבה, בניית מערכת תקשורת ברורה על מנת למנוע שמועות, רכילויות וכו' בערוצים לא פורמאליים. על  אמצעים אלה  להיות מאומצים ללא הבחנה בסטאטוס ההעסקה, על מנת לשמר או ליצור רמה גבוהה של מחויבות ארגונית. תוכן העניינים
פרק 1- מבוא  1
1 .1 הצגת הארגון 1
1 .2 הבעיה העסקית  2
1 .3 שאלת המחקר 2
1 .4 מטרות המחקר 2
פרק 2- סקירת ספרות  3
2 .1 שינוי ארגוני 3
2 .2 סטאטוס העסקה  6
2 .3 מחויבות ארגונית  7
פרק 3 -שיטת מחקר 10
3 .1
רציונל  10
3 .2 המודל  10
3 .3 השערת המחקר 11
3 .4 מתודולוגיה  11
3 .5 גישת המחקר 12
3 .6 מערך המחקר 13
3 .7 כלי המחקר  14
3 .8 הליך המחקר  15
3 .9  מגבלות המחקר 22
פרק 4- ממצאים  16
פרק 5- דיון וניתוח הממצאים  21
פרק 6- מסקנות המלצות וסיכום  23
6 .1 מסקנות  23
6 .2 סיכום   23
6 .3 המלצות  24
ביבליוגרפיה 
5 נספחים  27