פרוייקט אסטרטגיות לשיפור זיכרון שמיעתי וחזותי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4970
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

העבודה הנה פרוייקט – 52 עמודים.
כולל רקע תיאורטי, מהלך הפרוייקט, אבחונים, מערכים. הזיכרון מלווה אותנו בכל מקום- אנו נדרשים לזכור דרך על- מנת לדעת להגיע לכל מקום, אנו נדרשים לזכור שמות על- מנת ליצור קשר עם אנשים, וכן אנו נדרשים לזכור דברים שמעבירים בגן או בלימודים על- מנת להבין את המתרחש ולהיות חלק מהחברה.
  לדעתי זיכרון טוב יותר יכול להשפיע על הילדים רק לטובה. הם ירגישו שהם חלק  מהעולם הגדול הסובב אותם בצורה טובה יותר. הם יוכלו להשתתף במשחקים וסיכוייהם לנצח יעלו, הם יצליחו יותר מבחינה לימודית וכך לעיתים יעריכו אותם טוב יותר. כך יוכל זיכרון טוב יותר להפוך ילדים לאזרחים שיכולים לתרום יותר, רק אם ירצו בכך.   לדעתי, בימיינו זיכרון טוב חיוני על- מנת להתקדם בחיים.  כיום התחום הלימודי הנו חשוב מאוד על- מנת לקבל בהמשך חינוך טוב והשכלה גבוהה. לכן יש לפתחו מגיל צעיר, כבר מהגן. שם מתחילה דרכם של הילדים לכיוון עולם המבוגרים.
תוכן עניינים
חלק א'
1 . הקדמה                                                                                                                 עמ' 1
2 . תוכן עניינים                                                                                                         עמ' 2
חלק ב'
3 . מבוא                                                                                                                     עמ' 3
4 . תקציר הפרויקט                                                                                                   עמ' 4
חלק ג': 5. רקע תיאורטי                                                                                                       עמ'  5-12
5.1 הגדרת הזיכרון_____________________________________________עמ' 5-7
5.2 מאגרי הזיכרון ____________________________________________ עמ' 7-10 5.3 שיכחה __________________________________________________עמ' 10- 12
 5.4 הזיכרון בגיל הרך _________________________________________  עמ' 12- 13
 5.5 שיפור הזכירה ____________________________________________ עמ' 13- 14
חלק ד':
6 . תיאור הגן ודרך העבודה                                                                                            עמ'  14
7. המבחן התחילי____                                                                                                 עמ'  15
8 . פרישה כללית של הוראת הרצף הלימודי                                                            ___ עמ' 18
9. מערכי שיעור מנותחים                                                             _____                 עמ' 
1 9- 44
9.1 פעילות 
1 ________________________________________________ עמ' 19- 24
9.2 פעילות  2
________________________________________________ עמ' 24- 28
9.3 פעילות   4
_______________________________________________ עמ' 28- 32
9.4 פעילות  6
________________________________________________ עמ' 32- 36
9.5 פעילות  11
_______________________________________________ עמ' 36- 40 9.6 פעילות  13 _______________________________________________ עמ' 40- 44
1 0.מבחן סופי והשוואה עם המבחן התחילי                                                           _ עמ'  44- 49
חלק ה' :
1 1. דיון ___________________________________________________עמ'  49-50 חלק ו' :
1 2.  סיכום ומסקנות אישיות                                                                                  עמ' 50- 52
חלק ז ':
13. רשימה ביבליוגרפית_______________________________________עמ' 52-53
נספחים____________________________________________מעמ' 53
חלק ב'- מבוא
מטרות העבודה:
פיתוח מודעות ליכולת הזכירה.
פיתוח יכולת הזכירה החזותית והשמיעתית באמצעות אסטרטגיות זכירה שונות ומגוונות.
שאלת הפרויקט-  האם ישפרו אסטרטגיות למידה מכוונות את יכולת הזכירה השמיעתית והחזותית של קבוצת ילדי הגן?
  הזיכרון מתפתח ונבנה בצורה טבעית במהלך השנים  השנים. ישנם ילדים שמסיבה כלשהי יכולת הזכירה שלהם איננה מתפתחת מספיק, ולכן הם מתקשים לעיתים במשימות יומיומיות בגן כמו השתתפות פעילה בפעילות, השתתפות במשחקים וכן מתקשים במציאת חפצים הדרושים לפעילות זו או אחרת.
על- מנת  לאפשר לילדים אלו  להתפתח ולהתקדם בלימודים , החלטתי לנסות ולהקנות לילדים כלים אשר יעזרו להם לזכור טוב יותר ולהתמודד עם בעיית הזיכרון או לעקוף בעיה זו.  ההעלאה למודעות יכולה  לגרום לילדים להבין שישנם דרכים נוספות להתמודד עם קשיי הזכירה ובכך להקל על משימות הזכירה השונות. המודעות לבעיה קיימת תגביר את ההבנה של הילד בכך שישנו צורך למצוא פתרון לבעיה, ובכך תגרום לו לנסות יותר, וכן למצוא תחלופות לזיכרון.    הכלים אשר יקבלו לשם התמודדות עם משימת הזכירה נועדו לפתח בעיקר את התחום הקוגניטיבי. אך כמובן שישנה השפעה על שאר התחומים גם כן, הרי שילד אשר אינו מצליח במשימות יסבול מתסכול וכן ייתכן כי הדבר ישפיע על חיי החברה שלו. על- ידי שיפור יכולת הזכירה יוכל הילד להצליח יותר, ובכך יעלה את בטחונו העצמי אשר משפיע הן על התחום הרגשי והן על התחום החברתי.    זיכרון טוב משמעותו הצלחה בתחומים רבים  .  אין אנו צריכים לחזק ולפתח את "כח הזיכרון", אלא לשפר את דרכי הלמידה, דבר שיסיע לזכור את אשר למדנו (דובניקוב, 1964). ולכן בדעתי למשך הפרוייקט להקנות לילדים כלים אשר יסייעו להם בתהליך הזכירה ויהפכו את הזכירה לפשוטה ומהנה יותר. הכלים שאותם אני עומדת להקנות לילדים הנם כלים שבהם קל יחסית להשתמש. כך לדוגמא אחד הכלים הנו המצאת סיפור, אשר יתרום לזכירת פריטים או חפצים. כמו כן  במהלך הפרוייקט בדעתי להדגיש את חשיבות החזרה, השימוש בתמונות וכן העלאת הצגה- כאשר כל אלו הנם דרכים אשר ישלבו כמה שיותר חושים בתהליך הזכירה.