מאפייני המשפחה המורחבת בצפון אוגנדה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4182
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

תקציר עבודה  זו בחנה את אפיוניה של משפחה מורחבת, כלומר-  בעלת ילדים מאומצים בצפון אוגנדה, תוך השוואה למאפיינים של משפחה רגילה, כלומר- ללא יתומים. אוכלוסיית המחקר כללה 7547 פרטים ממשפחות רגילות ו-338 פרטים ממשפחות מורחבות הנתונים נלקחו ממאגר הנתונים שנמצא במכון לדמוגרפיה ובריאות. הנתונים עובדו על ידי תוכנת SPSS.  הממצאים הוכיחו כי קיים הבדל כמותי כמו גם איכותני בין משפחה מורחבת למשפחה רגילה. משפחה מורחבת נמצאת באופן יחסי במקום גבוה יותר בסולם הרווחה הכלכלית. על פי מדדים של איכות חיים, נמצא כי המשפחה המורחבת, על אף העוול הכלכלי הקיים עליה, נוטה להראות יתרון כלכלי-חברתי על פני המשפחה הרגילה המתבטא ברמת ההיגיינה, מוצרי צריכה, וגישה לתקשורת. תוכן עניינים
  מבוא. 1
1 מסגרת תיאורטית.
.. -.          .                      3                                                                                                                        
1 . 1 HIV מחלה בעלת השלכות סוציולוגיות- הרקע לאחוז יתומות גבוה באוגנדה. 3
1 .2            יתום- מיהו ?. 4
1 .2.1יתומים נשאים איידס. 4
 1.2.2יתומי רחוב  5
1 .2.3  יתומים במשפחות אומנות. 5
1 .3 המשפחה המורחבת. 7
1 .4 רציונל המחקר. 8
2 .מתודולוגיה. 9
2 .1אוכלוסיית המחקר. 9
2 .2 כלי המחקר. 9
2 .3 הליך המחקר. 9
3 .
ממצאים.. 10
4 . דיון 21
סיכום.. 24
ביבליוגרפיה.
5 מבוא מדינות אפריקה הינן בעלות אחוזי יתמות מן הגבוהים בעולם. עד שנת 1999 נדבקו כ-49.7 מיליון אנשים ברחבי העולם בנגיף האיידס. כ-72% מתוכם היו מ-סאב סהראן. 84% ממקרי התמותה מאיידס, 91% מילדים הנדבקים ו-94% מתמותת הילדים בעולם, נמצאים באפריקה (UNAIDS,1999). מחלת האיידס זוהתה לראשונה בשנת 1982 ביבשת ומאז תפוצתה הולכת וגדלה. היא  גובה קורבנות רבים מידי שנה ומובילה לשינויים דמוגרפים, סוציולוגיים ותרבותיים. שינוים אלה הובילו לעניין מחקרי כמו גם ציבורי של חוקרים מתחום הדמוגרפיה ותחומים קרובים לה.  המחקר התרכז בעיקר בשלושה תחומים מרכזיים אשר בחנו את תופעת "יתומי האיידס", את  האוכלוסיות החופשיות מאיידס ואת ההשלכות הסוציו-תרבותיות של יתומי האיידס   (Weinreb, Gerland & Fleming, 2005).
מסגרת מחקרית זו, מבקשת להשתייך לקטגוריה השלישית, הבוחנת את ההשלכות הסוציו-תרבותיות של  השינויים הדמוגרפים שעיקרם בתמותה רבה. על אף כי יבשת אפריקה ככלל, הינה בעלת אחוזי תמותה מן הגבוהים בעולם, ניתן לזהות התפלגות שונה של התמותה ביבשת עצמה. האזור בעל אחוזי התמותה ויתמות הגבוהים ביותר הוא אזור צפון אוגנדה. לפני כ-18 שנים החל קונפליקט אזורי בין פלגים שונים באוכלוסייה, קונפליקט המערב בתוכו  כ- 90% מהאוכלוסייה והוביל להרס כללי של האזור.
ההרס מתבטא הן במונחים כלכליים והן במונחים דמוגרפים וחברתיים. קונפליקט זה, שהוא בבחינת מלחמת אזרחים, מוביל להשמדה עצמית של התושבים בידי עצמם (Ciantia, 2004).
אולם, לא זו בלבד שמתרחשת מלחמה הגובה קורבנות אדם ופוגעת אנושות בכלכלה, מצטרפת למלחמה זו מלחמה נוספת- מלחמה באיידס.
מגיפת האיידס היא בעלת מימדים עצומים כאשר אזור צפון אוגנדה  הוא בעל שכיחות גבוהה יותר  בהשוואה לשאר המדינה. על כן, בבואנו לבחון אפיונים של משפחה מורחבת, לעומת משפחה שאינה מאמצת יתומים, בחרנו להתרכז באזור זה, העולה מעל כולם בשיעורי יתמות ותמותה, זאת בשל השילוב הקטלני בין מלחמה ומחלה.  בעבודתי אבקש לטעון כי יימצאו הבדלים כמותיים ואיכותיים בין משפחה מורחבת (המכילה בתוכה יתומים מאומצים) למשפחה רגילה. לצורך בדיקת השערה זו, אבחן את האוכלוסייה של אזור צפון אוגנדה שתהווה מעין אבטיפוס למשפחות מורחבות ולשינויים החלים בהם כתוצאה מעלייה חדה במספר היתומים.                  המחקר ייבחן מספר קשרים בין המשתנה הבלתי תלוי, משפחה מורחבת, לבין משתנים תלויים שונים כמו: רמת הייגיינה, איכות חיים, מצב כלכלי, גישה למים, חשמל והימצאותם של מכשירים חשמליים. על סמך הקשרים הנ"ל ניתן לשרטט את מצבה הסוציו-אקונומי של המשפחה ואת סטנדרט המחייה שלה. השערת המחקר גורסת כי יימצאו הבדלים בין משפחה מורחבת למשפחה רגילה, כאשר סביר להניח כי עיקר ההבדל יימצא בפיגור מסוים של המשפחה המורחבת לעומת משפחה רגילה. ההשערה זו מתבססת על ההנחה כי גידול במספר הנפשות בבית הוא בבחינת עוול כלכלי ומקטין את ההכנסה לפר נפש. יחד עם זאת, קיימת האפשרות כי יכולתה של משפחה לאמץ ילדים היא פונקציה של מצב כלכלי טוב יותר לעומת משפחה שאינה מאמצת. ההשערה היא כאמור שימצא הבדל באם חיובי או שלילי בין שתי מודלי המשפחות.