מה משפיע על עמדות מורים כלפי שלוב

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 14678
מספר מקורות 54

תקציר העבודה

מה משפיע על עמדות מורים כלפי שלוב  תלמידים  בעלי לקות למידה מבוא
מערכת החינוך בישראל בדומה למערכות חינוך ברחבי העולם עוברת תהליכי שינוי מקיפים שאחד המרכזיים שבהם הוא שילובם של תלמידים עם לקויות למידה במערכת החינוך הרגילה .
אחד הגורמים המרכזיים בחשיבותם הם העמדות , הכישורים  והמיומנויות של מורים העוסקים יום יום במלאכת ההוראה בכיתות הלימוד (כהן , לייזר 2004) התפתחות מסגרות השילוב בארץ בעת האחרונה, מחייבת מעקב ומחקר אחר קבוצות מורים ומורות ,צוות בית הספר המסייע והנהלת בית הספר  הפועלות במסגרת השילוב, משום שהצלחת השילוב כרוכה בעבודת צוות רב-מערכתית. מטרת המעקב והמחקר נועדה לבחון כיצד מתנהלת העבודה החינוכית בכיתות השילוב ומה תרומתו של כל מחנך ומי מהם זקוק לסיוע והדרכה רבה יותר. כל זאת במטרה להגדיל את אחוז ההצלחה בתוכניות השילוב. הצלחה זו תסייע לצמצם את מספרם של הלומדים במסגרות נפרדות ותתרום לשילובם החינוכי והחברתי של התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים במסגרות הרגילות.
מזה כשלושים שנה ניתנת הדעת במחקר החינוכי על מה שקורה בתוך חדר הכיתה .
המורה נתפס יותר יותר כמוביל תהליכים בכיתה וביית הספר .אבישר ,(2002).המחקר החינוכי העכשוי מבקש לשמוע  את המורים באופן בלתי אמצעי ,(אבישר ,2002) על מנת להבין מה הם חשים כלפי השלוב  ,מה משפיע על דעותיהם החיוביות והשליליות כלפי שלוב תלמידים עם לקויות בכיתתם.
מטרת העבודה עבודתי זו  נבחרה מתוך מגמה להבהיר עמדות מורות ומה עומד מאחוריהן, לנסות ולהשפיע בחשיבות עמדות חיוביות ובכך לנסות לתרום תרומה כלשהי בתהליכי החדרת תהליכי השילוב.
מתוצאות מחקרים נראה כי עמדות המורים ואופן התייחסותם וציפיותיהם מהתלמידים משפיעים ישירות על התנהגותם של התלמידים.( Esposito,2003) ׁ לכן חשוב מאוד לבדוק מהם הגורמים המשפיעים על עמדות חיוביות ומהם הגורמים המשפיעים על עמדות שליליות למשל נמצא שרמת שחיקה גבוהה אצל מורים משפיע על תחושת מסוגלות נמוכה ולכן עמדות שליליות כלפי שלוב תלמידים עם לקויות בכיתתם (טלמור ,רייטר ,פייגין ,2004).
במחקרים אחרים נראה שיש קשר חזק בין בתי ספר שבהם מנהיגות תומכת ,אקלים ארגוני שמעודד יחסים של שתוף פעולה לבין עמדות חיוביות כלפי שלוב .(דרור,ויזל,2003).
גם לכישורי המורים והידע שלהם בתחום לקויות למידה ושלוב יש השפעה על רצונם לכלול בכיתתם תלמידים עם לקויות .נמצא שככל שיש למורה התנסות רבה יותר בשלוב ובהוראת תלמידים עם צרכים מיוחדים כך עמדותיו כלפי שלוב חיוביות יותר .(כהן ,לייזר ,2004).
תוכן –ראשי פרקים מבוא  :
הצגת הנושא , השערות מחקר פרק  1
–  מיהם התלמידים לקויי למידה
1 .1 הגדרת ע"פ משרד החינוך
1 .2  הגדרות ע"פ הd.s.m-
1 .3
מאפיינים קוגניטיבים  ללקוית למידה  
1 .4 תת סוגים של מאפייני  למידה
2 .רקע
לשלוב  ,מקורות ,התפתחות חוק השלוב בישראל
2 .1 – רקע  – השלבים  בהתפתחות המושג  שלוב .
2.2 מגמות השלוב בארץ פרק 3 – שלוב התלמידים ל"ל בכיתות הרגילות
3 .1 הגדרת התלמיד המשולב
3 .2 מסגרות החינוך הנכללות בשלוב
3 .3 תוכנית השלוב ע"פ חוזר מנכ"ל  פרק 4 – תפקיד המורה בכיתה המשלבת
4 .1 איך המורה רואה את תפקידו
4 .2 המורה בכיתה המשלבת  מול כיתה רגילה –פיסי ,הוראתי , חברתי
4 .3 ההכשרות הניתנות במסגרת השלוב פרק 5- עמדות מורים כלפי  שלוב 5.1 מה המורים חושבים עקרונית על שלוב תלמידים עם לקוית בכיתתם.
5.2 אפיונים מבלבלים של הסינדרום הקרוי "ליקוי למידה".
5.3   מה אומרים  המורים על שלוב של ילדים עם לקויות בכיתתם.
פרק 
6   גורמים המשפיעים על עמדות מורים כלפי שלוב
6 .1 השפעת ידע מורים בנושאי חינוך מיוחד כגורם להצלחתו של ה"שילוב"
6 .2 השפעת אישיות  מורה ותפיסתו החינוכית כגורם להצלחתו של השילוב
6 .2.1- תהליך השינוי עבור המורים ואיך הוא משפיע עליהם
6 .2.2.שחיקת מורים והשפעתם על עמדות בתחום השלוב
6 .2.3 תחושת מסוגלות  בקרב המורים
6 .3. השפעת המסגרת הארגונית של בית הספר על התייחסות המורה פרק 7 –דיון ומסקנות