עבודה אישית במודול התנהגות אירגונית ציון A

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4689
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תוכן עניינים
             עמוד                                                                                          נושא     תקציר מנהלים –.3
   מבוא
לארגון 4
   התרבות הארגונית -.5
   מבנה ארגוני 13        השינוי בארגון –…17        סיכום –22
   ביבליוגרפיה 23
תקציר מנהלים בבסיסו של כל ארגון מונחים מושגים הנחות יסוד ואוסף של אמונות. התרבות הארגונית הינה חלק מורכב ומתפשט בכל סביבת עבודה. בשעה שלא קיימת הסכמה בנוגע למהי תרבות ועד כמה  היא מתפשטת בארגון, קיימת הסכמה כללית כי התרבות הינה מרכיב  חשוב  המשפיע  על  הביצוע  וההתנהגות. התרבות היא כלי ניהולי, שבאה לידי ביטוי  בתהליכי  קבלת החלטות  ופתרון  בעיות  המתקבלות  בארגון. היא משפיעה על היעדים הסטנדרטיים ודרכי הפעולה.
ככל שארגונים משקיעים זמן בעיצוב האסטרטגיות היסודיות שלהם,  כך הולכת וגדלה החשיבות לארגונים לפענח לפתח ולייעל  את התרבויות שלהם.
התרבות מהווה בנוסף מקור להנעה ושביעות רצון או להיעדרם. בהתאם למידת ההתאמה בין דרישות הארגון והאמונות, העמדות והערכים  האישיים, תוצאתה במחויבות ותחושת שביעות רצון או להבדיל התנגדות, אי שביעות רצון, חרדה ומתח.
מטלה זו תעסוק בהתנהגות הארגונית של בנק הפועלים כיצד מבנה הבנק משפיע על "התרבות הארגונית" בארגון ,ניתוח "המבנה הארגוני" בבנק ובנוסף השפעת התרבות הארגונית על ההתנגדות ל"שינוי" אשר מחייב כל ארגון השואף להתייעלות תמידית.
מבוא
לארגון – בנק הפועלים הבנק נוסד בשנת 1921 על ידי המוסדות המרכזיים של היישוב באותה עת – ההסתדרות הציונית וההסתדרות הכללית של העובדים העבריים בא"י. ב- 80 שנות קיומו, פיתח הבנק רשת סניפים ופעילות בנקאית מסחרית ענפה בכל תחומי הבנקאות. הוא מונה כ- 10,000 עובדים. קבוצת הבנק היא הגדולה בענף הבנקאות בארץ לפי אמות מידה של היקף האשראי, היקף הנכסים וההון העצמי. פעילותה של קבוצת הבנק מתרחבת למרבית תחומי העסקים. הקבוצה פעילה גם בחו"ל באמצעות סניפים, נציגויות וחברות בנות.    הבנק הוא בנק אוניברסלי, הפועל באמצעות שלוש בנקאויות נפרדות: בתחום החברות הגדולות פועל הבנק באמצעות סקטורי התמחות ענפיים המשתייכים להנהלה הראשית. בתחום החברות הבינוניות פועל הבנק באמצעות 8 מרכזי עסקים ייעודיים, ובתחום הבנקאות הקמעונאית פועל הבנק באמצעות 248 סניפים ושלוחות עסקיות המאוגדים ב- 8 מינהלות אזוריות והסניף המרכזי. במסגרת קבוצת הבנק בארץ, פועלים שני בנקים מסחריים נוספים בנק יהב ובנק מסד.  התרבות הארגונית למושג "תרבות ארגוני" ישנן מספר הגדרות:
Organization culture is the collection of relatively uniform and enduring values, beliefs, customs, traditions and practices that are shared by organization members, learned by new recruits and transmitted from one generation of employees to the next.
(Buchanan.d & Huczynski A.A 2001/2004) "מכלול נתון של הנחות, ערכים, אמונות ומוסכמות חברתיות שמשתתפי ארגון מסוים שותפים להם" (סמואל, 1990 ).
האמונות מעצבות את השקפת העולם שלנו, הן הקובעות מה נגדיר כהצלחה ומה נזהה כהזדמנות, משפיעות על הרגשות של הפרט והצוות ובאות לידי ביטוי בערכי הליבה של הארגון ובנורמות ההתנהגות הנגזרות מהם.
ההסכמה בין האנשים היא התרבות בארגון.
חוקרים אחרים Deal @ Kennedy  (1982), מוסיפים להגדרה זו גם "סמלים, טקסים, גיבורים ומיתוסים המועברים מדור לדור של משתתפים בתוך הארגון".
התרבות הארגונית היא התשתית הערכית שעליה נשען הארגון, היא זו הקובעת את ציפיות חברי הארגון ואת דפוסי ההתנהגות שלהם בכל מיני מצבים. בנוסף, הוא מרכיב המפתח למימוש שליחות הארגון והאסטרטגיות שלו לשיפור האפקטיביות וניהול השינוי.
ישנן מספר גישות למושג תרבות ארגונית והשוני בתפיסות הללו מעורר שאלות תיאורטיות ומעשיות שונות. האחת רואה במושג הנ"ל כלי עבודה המשמש לניתוח מעמיק של התופעה הארגונית וכאמצעי להבנתם של ארגונים חברתיים (שיין). גישה שנייה מתייחסת לתרבות ארגונית כאל מכשיר ניהולי, אשר בעזרתו אפשר לעצב דפוסי התנהגות של חברי הארגון  (Deal @ Kennedy ). גישה נוספת רואה בתרבות הארגונית, כמנגנון שינוי המניע תהליכי התפתחות בארגון.