ניהול ומנהיגות-סוגי מנהיגות-ביל גייטס מנהיג או מנהל? עבודה בציון A-

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6312
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

עבודה במודול:
ניהול ומנהיגות – 2075
Management and Leadership – 6BM008
ביל גייטס – מנהיג או מנהל?
  עבודה המוגשת כחלק מן הדרישות לקבלת תואר B.A במנהל עסקים                                                                                                            ינואר 2008
תקציר מנהלים  ארגון אפקטיבי, הוא ארגון בו המנהל מוביל ומנהיג את הארגון וקובע את האסטרטגיה שלו . המנהיג עושה זאת על ידי יצירת והובלת תרבות ארגונית מתאימה- בו תרבות מאפשרת שיתוף, אמון, יצירת ידע חדש, למידה מהצלחות, שיש תרומה משמעותית לכך שעשיית החלטות תהיה אפקטיבית ונכונה יותר, משום שהתמונה לעיני המנהיג היא מדויקת יותר. בעידן אי הוודאות הנוכחי, בו יש משבר מנהיגות עמוק והיעדר בטחון אישי וכלכלי, לצד משאבי ידע רבים בארגונים הדורשים ניהול והכוונה, העובדים בארגונים מביטים אל המנהל, המנהיג ומצפים לכיוון, לדרך.
בתקופה זו יש צורך במיומנויות ניהול 'חדשות'. בעידן שכזה למנהיגות יש תפקיד מרכזי.
על המנהיג/מנהל הארגון להניע את הארגון שלו לפעולה בעת משבר ארגוני או עסקי, תחרות עזה, שינוי ארגוני משמעותי, קיטון ארגוני ועוד. במצבים אלו, הארגון חווה "אירועי ניהול " רבים: אובדן ידע, צורך בידע חדש, גישור על פערי ידע.
'אירועים' אלו מתלווים לתופעות ארגוניות מוכרות גם בימים רגילים, אלא שבעתות משבר תופעות אלו מועצמות עוד בסדרי-גודל: חוסר בשיתוף בידע, אי-אמון ארגוני, היעדר רוח-צוות ועוד (תרבות). עבודה זו  בחנה בצורה ביקורתית מגוון גישות למנהיגות וניהול בהקשר ארגוני. נבחן  ההבדל בין מנהל ומנהיג על פי תיאוריות שונות ואישיותו של ביל גייטס נבחן כדי לקבוע  האם הוא מנהיג או מנהל. הוצגו שתי תיאוריות למנהיגות-מנהיגות הטווח הרחב ומנהיגות כריזמטית, השוואה בין מנהיגות מעצבת לכריזמטית וביל גייטס נותח על פי התיאוריות שהוצגו.
על-פי המסקנות נמצא שביל גייטס הוא שילוב של מנהל מוכשר יחד עם מנהיגות מעצבת במרכיבי איתגור אינטלקטואלי ותגמול בונה . ביל גייטס יצר סטנדרטים חדשים בעולם הטכנולוגיה, הוא הביא לאנושות את הבייסיק, הדוס,המחשב האישי ותכנת ההפעלה.מייקרוסופט צצה עם פתיחת מהפכת המחשב האישי ומאז ידעה עליות.גייטס הבין שבתעשיית המחשבים אין לתפוס נתח שוק-אלא- להיות דומיננטי ומספר אחד או למות.-ניתן לאמר שגייטס הוא איש טכנולוגיה,איש נהול ושיווק מבריק שידע לדחוף טכנולוגיות לקדמת הבמה- אך לא היה מצליח בכך ללא כישורי מנהיגות מעצבת וההון האנושי המונהג על ידו ,לאורך כל כך הרבה זמן.
הוא הדריך את מיקרוסופט בהצלחה רבה בתוך המערך העסקי הדינאמי באמצעות חשיבה עתידית מתמדת, שמבטיחה כי החברה תצעד צעד אחד קדימה לפני דרישת השוק. הוא החשיב מאוד את ההתקדמות ואת "העתיד" כדבר שיש לאמץ ולא לדחות -רוח החדשנות.
השפעת גייטס על מיקרוסופט היא משמעותית מאוד כשתרבות החברה משקפת את אישיותו-לאורך כל חיי מייקרוסופט.התנהגות אנשי הארגון בשגרה ובתנאי לחץ היא בבואה של רוח המנהיג והארגון ואנשי הארגון ידעו והרגישו את הרוח של המנהיג והארגון, ובכך יוכלו לתפקד ולקבל החלטות איכותיות גם כשהם לבד.
 מנהיגות הוא מרכיב חשוב בניהול משימות. מנהל לא יכול להיות רק מנהיג – הוא צריך גם סמכות רשמית כדי להיות אפקטיבי, אך מנהיג לא חייב להיות מנהל. במקרים מסוימים לא נחוצה מנהיגות כמו למשל בצוותים מקצועיים ובעלי מוטיבציה. מנהיג בארגון אשר יבין שתפקידו הניהולי כולל גם פיתוח אישי של כל אחד מאנשיו, וגם הטבעה של חותם אישי בכל עובד – יפתח גם את עצמו ובכך גם את ארגונו.
כיום ,כל מנהל חייב להיות לו מרכיב באישיות ובהתנהגות של מנהיג כדי להניע את העובדים לחתור מתוך רצון חופשי ומוטיבציה לעבר השגת מטרות הארגון ומעבר להם תוך כדי יצירת אווירת WIN-WIN לכל הצדדים, למרות יש הטוענים שברמות עובדים נמוכה כמו פועלי ייצור ובקבוצות איכותיות יותר שמונעות מעצמן (כמו עובדי ידע) אין צורך  במנהיג ומספיק הניהול , האתיקה והמוסר הגלובלי מחייבים גם להיות מנהיגים.
ביל גייטס הוא שילוב של מנהל מוכשר יחד עם מנהיגות מעצבת במרכיבי איתגור אינטלקטואלי ותגמול בונה . לא כל מנהל יבלע את המתחרים כמו ביל גייטס. עם זאת בהחלט יכול להיות שהארגון שלו ינהל את הידע הארגוני וינצל את האינטלקט של כל עובד, על פי מנהיגותו וניהולו של גייטס.
אם נבחן את גייטס כמנהל כריזמטי ,נגלה שרוב תכונותיו אינן במתאם עם ההגדרה. הוא לא הלהיב את הציבור בדבריו,מנהיג כריזמטי מבקש ציות מיידי ולא מעודד גמישות, גייטס לא צמח מתוך משבר אלא מתוך ראיית הזדמנויות (פופר,וובר). מנהיג כריזמטי מעורר חיבה מתוך הפעלת רגשות וצרכים רגשיים אצל מונהגיו בעוד גייטס רכש את הזדהות מונהגיו עם מטרות הארגון על ידי דוגמא אישית ולא בשימוש בדימויים מילוליים מעוררי רגשות.
מנהיגים כריזמטיים רבים מחפשים לשמור על מונהגיהם חלשים ותלויים ולהחדיר נאמנות אישית ולא מחויבות לאידיאלים. ביל גייטס העצים את מונהגיו על ידי מתן חופש רעיוני,תגמול הוגן ואיתגור אינטלקטואלי.
מעבר למאפייני המנהיג המובחנים באישיותו ובהתנהגותו כלפי מונהגיו , יש צורך לבחון את ההנעה הבסיסית של המנהיג.  מוטיבציה להנהיג מהווה את אחד מהגורמים ההכרחיים להופעה של התנהגות מנהיגות.
בעבודה זו ,על ידי ניתוח ביל גייטס כדוגמא, הוערכו בצורה ביקורתית מגוון גישות למנהיגות וניהול בהקשר ארגוני והביאו אותי לתובנות על ההבדל בין מנהל ומנהיג, על סוגים שונים של מנהיגים ועל החשיבות בימינו בשימוש במנהיגות ככלי ניהולי בארגונים.
  תוכן עניינים
1 .         מבוא – מטרת המטלה. 5
2 .         הבדל בין מנהיג ומנהל. 6
3 .         ניתוח ביל גייטס על פי מאפייני מנהל ומנהיג שהוצגו ומסקנה. 11
4 .         הצגת שתי תיאוריות למנהיגות. 13
1 . מודל הטוח המלא של המנהיגות – Bass & Avolio. 13
מנהיגות מעצבת. 13
מנהיגות מתגמלת. 14
2 . מנהיגות כריזמטית. 15
5.         השוואה בין שתי התיאוריות- טבלת דמיון ושוני 17
6 .         ניתוח ,הערכה ביקורתית ומסקנות על ביל גייטס לפי התיאוריות שהוצגו. 19
7.         סיכום ומסקנות. 21
8 .         ביבליוגרפיה. 22
9.         נספחים.. 24