הקשר בין לחץ ושחיקה לבין צדק ארגוני והתנהגות לא נאותה בקרב שוטרים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 17283
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

תקציר העבודה מכילה
1 7,346 מילים (ללא נספחים) ולוותה ע"י 2 מנחים דוקטורנטים למנהל עסקים בעלי שם בתחום המחקר.לעבודה מס' רב של מקורות ביבליוגרפים (100) אשר רובם משלוש שנים האחרונות.עבודה מושקעת ואיכותית כאשר כותב העבודה הינו בעל תואר שני בתחום מנהל עסקים .
עבודת המחקר עסקה בבדיקת הקשר בין לחץ ושחיקה לבין צדק ארגוני והתנהגות לא נאותה בקרב שוטרים.
חציית קווים והתנהגות לא נאותה בקרב שוטרים מביאה לפגיעה קשה בתדמית הארגון הן כלפי חוץ(ציבור האזרחים) והן כלפי פנים (שוטרים). העלאת תדמית המשטרה  תביא ליצירת מודעות חיובית לעבודת המשטרה, להגברת שיתוף הפעולה בין האזרחים למשטרה בסיוע במניעת פשיעה, להעלאת התדמית של המשטרה בעיני הציבור, לשיפור היכולת לגייס כוח אדם איכותי ולמיצוב המשטרה כגוף, השואף לאיכות ולמצוינות כמו בסקטור הפרטי  מתוך הבנה כי אלה יביאו להגדלת אפקטיביות הטיפול בתופעות פשיעה, ולהשגת יעדי המשטרה.
המחקר נערך בעקבות הבעיה העיסקית הקיימת במשטרה, בעיה המציינת כי לאחרונה, בשנים 2006-2007 ומתוך הסקר שנערך ע"י לשכת המדען הראשי במשרד לביטחון פנים, נמצא כי כ-13% מהשוטרים עושים שימוש לא נאות בציוד המשטרה לצורכיהם הפרטיים, משתמשים ברכבי במשטרה לצרכים אישיים בניגוד לנהלים וכן נוהגים לבצע את הסידורים האישיים בזמן העבודה.
הספרות המחקרית הציגה את הספרות הרלוונטית לבדיקת משתני המחקר, באמצעות מאמרים, גישות, מודלים ומחקרים של חוקרים מהארץ ומהעולם.
המחקר נערך בקרב 60 שוטרים מסניף משטרת ראשון לציון, כאשר החוקר אישית הפיץ את שאלוני המחקר בקרב הנדגמים.
שאלת המחקר הייתה:  מהם הגורמים המניעים איש משטרה להתנהגות לא נאותה?
טוהר מידות בשירות הציבור הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה ויסוד לחוסן הלאומי של המדינה ולאמון הציבור במוסדות השלטון.התנהגויות בלתי ראויות של שוטרים ובמיוחד התנהגויות הגובלות בשחיתות מציבות בעיה של ממש למשטרה. זאת, לא רק משום שהן מפירות את הנורמות האתיות שמנחות את עבודת המשטרה אלא גם משום שהן פוגעות באמינות המשטרה ובשל כך מערערות את אמון הציבור בשלטון החוק,  ופוגמות ביכולתה של המשטרה לבצע את משימותיה בהצלחה. מדינת ישראל נמצאת בשנים האחרונות תחת אילוצים וכוחות המאיימים להחריף התנהגויות בלתי ראויות במערכת הפוליטית שלה ובמוסדות השלטון הציבורי ובכללם גם במערכות אכיפת החוק ( שמחה ומינה,  2006 )..
במהלך הסקר נבחנה גם תדמית המשטרה בהיבטים ספציפיים ונמצא כי רוב ההערכות כלפי המשטרה הינן בינוניות עד נמוכות.ממצאי הסקר הביאו את מפכ"ל המשטרה רב ניצב דודי כהן להכריז כי משטרת ישראל עתידה להסיט את פעילותה במהלך 2008 ממשימות סיכול הטרור, למאבק בפשיעה וחיזוק בטחונו של האזרח,בין היתר הפעילות המשטרתית תתמקד גם בשיקום תדמיתה של המשטרה. ("מראות המשטרה", 30/12/07) חציית קווים והתנהגות לא נאותה בקרב שוטרים מביאה לפגיעה קשה בתדמית הארגון הן כלפי חוץ(ציבור האזרחים) והן כלפי פנים (שוטרים). העלאת תדמית המשטרה  תביא ליצירת מודעות חיובית לעבודת המשטרה, להגברת שיתוף הפעולה בין האזרחים למשטרה בסיוע במניעת פשיעה, להעלאת התדמית של המשטרה בעיני הציבור, לשיפור היכולת לגייס כוח אדם איכותי ולמיצוב המשטרה כגוף, השואף לאיכות ולמצוינות כמו בסקטור הפרטי  מתוך הבנה כי אלה יביאו להגדלת אפקטיביות הטיפול בתופעות פשיעה, ולהשגת יעדי המשטרה.
תוכן העניינים
עמוד Abstract                                                                                                          A-B תקציר                                                                                                                  I פרק 1 – מבוא
1.1 הצגת הארגון                                                                                       1
1.2 הבעיה העיסקית
2 -3
1.3 שאלת המחקר                                                                                     3
1.4 מטרות המחקר                         1.4.1 מטרה מחקרית                                                                     3
1.4.2 מטרה יישומית                                                                     3
1.5 דיסציפלינה                                                                                         4
פרק 2 – סקירת ספרות             2.1 מבוא לסקירת הספרות                                                                          5-6
2.2 התנהגות לא נאותה                                                                             7-10             2.3 צדק ארגוני                                                                                                    10-13              2.4
לחץ                                                                                                                 14-17
2.5 שחיקה                                                                                             17-20                2.6 רציונל המחקר
2 1-22
2.7 מודל המחקר                                                                                        22
2.8 הגדרת משתני המחקר                                                                          23-24
2.9 השערות המחקר                                                                                  24
פרק 3 – שיטת המחקר             3.1 גישת ומערך המחקר                                     3.1.1 גישת המחקר
5                         3.1.2 מערך המחקר
5             3.2 אוכלוסיית ודגימה                         3.2.1 אוכלוסיית המחקר
5                            3.2.2 מדגם ושיטת דגימה
5                         3.2.3 מאפייני המדגם
5             3.3 כלי המחקר
2 6-27
3.4 הליך המחקר                                                                                      28
3.5 שיטת עיבוד הנתונים                                                                                       29
פרק 4 – ממצאים             4.1 נתונים דמוגרפיים                                                                               30             4.2 סטטיסטיקה תיאורית
3 1-32
4.3 סטטיסטיקה היסקית
3 2-36
4.4 ממצאים נוספים
3 7-40 פרק 5 – ניתוח ודיון
4 1-45
פרק 6 – סיכום, מסקנות והמלצות             6.1 סיכום                                                                                                46
6.2 מסקנות                                                                                              47
6.3 המלצות
4 7-50             6.4 מגבלות המחקר                                                                                   50 שיקוף – Reflection                                                                                             51
עמוד פרק 7 – ביבליוגרפיה                                                                                         52-60 נספחים:
נספח א – מבנה ארגוני             נספח ב – דוגמת שאלון רשימת לוחות                                                                                                                         עמוד לוח 1 – התפלגות הנתונים הדמוגרפיים של הנדגמים                                               29
לוח 2 – מימדי מרכז ופיזור של ציוני משתנה לחץ ומימדיו                                                  30 לוח 3 – מימדי מרכז ופיזור של ציוני משתנה שחיקה ומימדיו                                  30 לוח 4 – מימדי מרכז ופיזור של ציוני משתנה צדק ארגוני ומימדיו                            31
לוח 5 – מימדי מרכז ופיזור של ציוני משתנה התנהגות לא נאותה ומימדיו                31
לוח 6 – מטריצת קורלציות בין  לחץ לבין שחיקה                                                    32
לוח 8 – מטריצת קורלציות בין  לחץ לבין התנהגות לא נאותה                                  33
לוח 10 – מטריצת קורלציות בין  שחיקה לבין התנהגות לא נאותה                            34
לוח 11 – מבחן Z – השוואה בין לחץ לבין שחיקה באמצעות הצדק הארגוני                          35
לוח 12 – מבחן Z – השוואה בין לחץ לבין התנהגות לא נאותה                                 באמצעות הצדק הארגוני                                                      35
לוח 13 – מבחן Z – השוואה בין שחיקה לבין התנהגות לא נאותה                                 באמצעות הצדק הארגוני                                                      36
לוח 14 – השוואה בין רווקים לבין נשואים ברמת הלחץ                                           37
לוח 15 – השוואה בין בעלי השכלה תיכונית לבין בעלי השכלה אקדמאית               ברמת הלחץ                                                                                           37
לוח 16 – השוואה בין גברים לבין נשים ברמת הלחץ                                                37
לוח 17 – השוואה בין רווקים לבין נשואים ברמת השחיקה                                                  38
לוח 18 – השוואה בין בעלי השכלה תיכונית לבין בעלי השכלה אקדמאית               ברמת השחיקה                                                                                                  38
לוח 19 – השוואה בין גברים לבין נשים ברמת שחיקה                                             38
לוח 20 – השוואה בין רווקים לבין נשואים ברמת הצדק הארגוני                              39
לוח 21 – השוואה בין בעלי השכלה תיכונית לבין בעלי השכלה אקדמאית               ברמת הצדק הארגוני                                                                              39
לוח 22 – השוואה בין גברים לבין נשים ברמת הצדק הארגוני                                   39
לוח 23 – השוואה בין רווקים לבין נשואים ברמת ההתנהגות הלא נאותה                  40 לוח 24 – השוואה בין בעלי השכלה תיכונית לבין בעלי השכלה אקדמאית               ברמת ההתנהגות הלא נאותה                                                                  40 לוח
5 – השוואה בין גברים לבין נשים ברמת ההתנהגות הלא נאותה                       40