למידה ארגונית

תקציר העבודה

פרק 1- מבוא:
בעבודה זו לקחנו ארגון בית הספר הדמוקרטי "קשת". ננתח את הארגון על-פי שני מודלים של למידה ארגונית. המודל הראשון הוא המודל הרב-שלבי של פופר, ליפשיץ ופרידמן והמודל השני הוא מודל למידת צוות של אדמונדסון. בהמשך ננסה לעשות אינטגרציה בין שני המודלים ונבדוק האם לפי שני מודלים הנ"ל בית הספר הדמוקרטי "קשת" הוא ארגון לומד.
רקע  קודם כל נאמר שבחרנו בבית הספר הדמוקרטי לצורך הסמינריון, משום שלדעתנו בית-ספר זה הוא ארגון לומד. כעת נציג את בית הספר. כל מידע הנמסר ברקע לקוח ממסמכים פנימיים של בית הספר, אשר נמסרו לנו בידי מוישיק לרנר, אחד ממייסדי בית ספר הדמוקרטי "קשת", המסמכים מצורפים לנספחים.
הדגש בבית הספר הוא על הפרט, ייחודו של האדם.
קהילת בית הספר (מורים, הורים ותלמידים) מאמינה בייחודו של האדם, בזכותו להיות שונה ולהתקבל ככזה באהבה, חירות ושוויון, יש חינוך לאוטונומיה ואחריות אישית, לטובתו של האחר, לסביבה של בית הספר ומחוץ לו. בית הספר שואף לחנך, להקנות כלים, לפתח עולמות ידע, להיות מקום אוהב, תומך ומחזק, לעודד כל אדם לממש את עצמו ולעזור לו להגשים את חלומותיו.
ילדים, צוות והורים – יוצרים מקום בו הצוות וההורים יכולים למלא את שליחותם החינוכית תוך כיבוד עולמם הפרטי של הילדים.  זהו מקום ללא מחיצות המפרידות בין אנשים ומפריעות לחינוך מעמיק ואוהב.
"בית הספר הדמוקרטי הוא קהילה  שמאמינה בערכי הדמוקרטיה כבחירה שעליה תבנה חברה דמוקרטית צודקת, בה לכל אדם זכויות שוות ללא הבדל דת, לאום, גיל או מין.
במקום כזה לומדים מתוך רצון וסקרנות אמיתית. מבית הספר הדמוקרטי יוצאים בוגרים שהפנימו את הדמוקרטיה ויודעים ומחויבים לחיות בה חיים עצמאיים תוך אחריות חברתית."    (מתוך:
"תיאור של בית ספר דמוקרטי" מסמך פנימי) פרק 3- הצגת המודלים:
כעת נציג את המודלים שלפיהם ננתח את הארגון שבחרנו:
מודל למידת הצוות-  A Model of Team Learning – Amy Edmondson- …
המודל הרב-שלבי של למידה ארגונית-  A Multifacet model of Organizational learning -רענן ליפשיץ, מיכה פופר, ויקטור פרידמן- …
פרק 4- ניתוח הארגון לפי מודלים שבחרנו:
ניתוח לפי המודל הרב-שלבי של למידה ארגונית-  A Multifacet model of Organizational learning –