סמינריון- הפרטה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 14554
מספר מקורות 75

תקציר העבודה

מנגנונים חלופיים ביישוב סכסוכים הפרטה וזכויות עובדים סמינר:
מנגנונים חלופיים ביישוב סכסוכים תוכן עניינים
מבוא. 3
הפרטה מהי?. 4
הפרטה, על שום מה ולמה. 6
יתרונות ההפרטה. 8
גורמים להאצת תהליך ההפרטה בישראל. 10 דואליות נורמטיבית – המישורים הציבוריים והפרטיים, משמשים בערבוביה. 12
שיטות הפרטה שונות. 15
אפיון הקונפליקט. 17
מקור הקונפליקט. 19
התנעת התהליך. 20 חוק החברות הממשלתיות. 23
ממשלה- ממשלה.
5 בעלים של המפעל- ממשלה. 26
התנגדות ההנהלה. 27
עובדים.. 28
זכויות הממשלה. 28
הזכויות שמגיעות לעובדים מהממשלה. 30 הזכויות שמגיעות לעובדים מהבעלים החדשים.. 31
משפט משווה. 33
ועד עובדים.. 37
אחר ההפרטה, מעמד החברה-  המישורים הציבוריים והפרטיים, משמשים בערבוביה. 39
פתרונות קיימים.. 45
הצעות לשיפורים ולפתרונות. 46
הסדרת חובת היוועצות עם העובדים, טרום תהליך ההפרטה, בחוק. 46
הסדרת זכויות העובדים בחוק. 46
קביעת זכויות עובדים במכרז. 47
רגולציה על החברה המופרטת. 47
זירוז תהליך ההפרטה. 49
סיכום.. 50 ביבליוגרפיה. 52
מבוא
הפרטה זהו תהליך ארוך וממושך,  הנכנס לחיינו במלוא הכוח בתקופה האחרונה. מעטים הם האנשים אשר יודעים באמת מה מתרחש בתוך הליך ההפרטה. ובכל זאת, כשאתה אומר לעובד בחברה ממשלתית שהחברה עומדת בפני "הפרטה" כולו מתמלא בחששות. למה? מהי בעצם הפרטה?
וממה העובדים חוששים כ"כ?
ניתן להתייחס לסוגית ההפרטה מאספקטים רבים, לחיוב ולשלילה. אנו בחרנו להתמקד בעבודה זו בקונפליקט המהותי והחשוב ביותר מבחינתנו- הסכסוך בין העובדים לבין הממשלה תוך שימת דגש על הזכויות הסוציאליות והחברתיות שמגיעות להם. בעבודה זו נחקור לעומק את הליך ההפרטה, מנקודת ראות העובדים. אנו ננסה להיכנס לראש של העובדים, ננסה להבין איך הם חושבים, וממה בדיוק הם מפחדים. נתחיל ונאמר כי, בעשורים אחרונים יש נטייה גוברת והולכת לבצע שינויים במבנה הארגוני של מקום העבודה (או במילים אחרות- הפרטה). דבר זה עלול להפר את ההתאמה שבין המבנה הארגוני של מקום העבודה לבין תנאי העבודה של העובדים המועסקים בו. שינוי המבנה הארגוני של מקום העבודה הוא תהליך אסימטרי כיוון שהוא מתבצע ביוזמת המעביד, ואילו על העובדים הוא נכפה ומצריך את הסתגלותם, שכן יש לו השפעה על ביטחונם התעסוקתי ועל תנאי עבודתם, מכאן עולות השאלות שתידונה בהמשך.
ראשית ננסה לחקור מהי בעצם ההפרטה? כיצד היא מוגדרת בחוק? וכיצד רואים אותה האנשים? בפרקים שלאחר מכן ננסה לעמוד על היתרונות והחסרונות של ההפרטה עצמה כדי לנסות ולהבין מה גורם לממשלה לרצות להפריט את החברות, ומי ולמה המתנגדים? ידוע לכל כי לאחר שהחברה עוברת הפרטה, היא עוברת לידיים פרטיות, אך, לא ידוע מהם הדינים שיש להחיל על החברה כאשר היא בבעלות פרטית. גם לנושא זה החלטנו להקדיש פרק על מנת להבין את התמונה במלואה.
לאחר מכן נעבור להתמודד עם הקונפליקטים. לממשלה בישראל יש קונפליקטים רבים, הן בתוך הממשלה הן עם ההנהלה של החברה והן עם ארגוני העובדים ובכללם העובדים.
הדגש העיקרי בעבודה הושם בניסיון להבין את הקונפליקט בין הממשלה לעובדים, תוך שימת דגש על הזכויות, האינטרסים והעמדות של כל אחד מהצדדים. לאחר מכן ננסה לבחון מהם הפתרונות הקיימים בנושא כיום, ולמה למה לא משתמשים בהם? וננסה להציע פתרונות משלנו על סמך המחקר של הקונפליקט.