סמינריון חברה ובריאות- אידיאל היופי והפרעות אכילה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 12220
מספר מקורות 47

תקציר העבודה

תקציר:
סמינריון חברה ובריאות השפעת אידיאל היופי על הפרעות אכילה.
מדבר בחלקו על החברה- אידיאל היופי של ימינו, תקשורת ההמונים- כיצד משפיעה T.V , מגזינים, ועוד על תפיסת הרזון האולטימטיבי. צפיות החברה, הגדרת הרזון החדש, ברבי- פרופורציות וכיצד נתפסת ועוד.
בחלקו השני- פירוט נרחב על הפרעות האכילה, התהליכים שמביאים למחלה וכיצד הם קשורים לחברה , תקשורת ההמונים ואידיאל היופי. ניתוחים פסיכולוגיים של המחלה, הרחבה על כל אחת מההפרעות ועל כל אחד מהגורמים.
וכן- פרק בנוגע לניתוחים קוסמטיים והקשרם לאידיאל היופי.
תוכן עניינים
מבוא                                                                                                     
3     אידיאל היופי                                                                                         4-6
דימוי גוף                                                                                                           7-9      השפעת תקשורת ההמונים על אידיאל היופי ודימוי הגוף                           10-12
אידיאל היופי בדמותה של ברבי                                                              13-15
הפרעות אכילה- הגדרה וסממנים                                                                        16-18
גישות פסיכולוגיות בנושא הפרעות אכילה                                                            19-21
הקשר בין דאגה למשקל ולמראה החיצוני לבין היווצרות הפרעות אכילה    22-24
 השפעת החברה והאופנה על העלייה בהפרעות אכילה                               
5 -26
ניתוחים פלסטיים                                                                                   27-28
נתונים וסטטיסטיקות                                                                             29-30 סיכום                                                                                                    31-32
ביבליוגרפיה                                                                                           33-36
מבוא
           יופי הוא תכונה של אובייקט (כולל עצמים חיים) או מבנה מסוים: חזותי, ווקאלי, מילולי או רעיוני, שבשל תצורתו וארגונו גורם לאדם לחוויה של נעימות ומשיכה. על פי רוב היופי מוגדר כמאפיין מבנה שיש בו איזון, סימטריה, פרופורציה והרמוניה בין מרכיביו השונים. לתורה הפילוסופית העוסקת ביופי קוראים אסתטיקה (מתוך ויקיפדיה האנציקלופדיה החופשית, 2007).
           בעולם בו אנו חיים, הולך ותופס המראה החיצוני של האדם מקום מרכזי. בהדרגה פולש היופי לכל תחומי החיים שלנו. זה מתחיל בפרסומות שאנו רואים, אשר שופעות דוגמנים ודוגמניות, ונמשך לתוך חיי היומיום, דרך בובות ראווה שניבטות אלינו מבעד לחנויות הבגדים.
סוגיית המראה החיצוני מתחילה בשנים האחרונות לתת אותותיה עלינו כחברה. חלק מהשפעותיה בריאות וחיוביות, אך חלקן האחר הרסני ומשמעותו מוות. אחת התופעות החמורות ביותר, המתעצמת בשנים האחרונות בעולם המערבי היא הפרעות האכילה.
          כאשר רושמים את צמד המילים הפרעות אכילה באתר האינטרנט "גוגל", מתקבלות 437,000 תוצאות, כשרושמים את המילה אנורקסיה- באנגלית באותו אתר מתקבלות 12,000,000 תוצאות. זהו סכום עצום, כמעט בלתי מתקבל על הדעת שמביא אותנו לשתי מסקנות עיקריות, ראשית, תופעת הפרעות האכילה, ועיקרן האנורקסיה היא תופעה ענקית ורחבת מימדים, בייחוד בשנים האחרונות, ושנית, זוהי תופעה בינלאומית, לא רק כאן בישראל.
          מעבר להיקף הרחב של הפרעות האכילה מסביב לעולם, יש לתופעה זו השפעה ישירה גם עלינו ועל כן בחרנו בנושא זה. בחרנו בנושא אידיאל היופי והשפעתו על הפרעות אכילה מאחר ונחשפנו לא מעט לבחורות אשר התמודדו ונאבקו בתוצאות החמורות של אידיאל היופי והשפעתו עליהן. נוכחנו לדעת שגם הקרובות לנו, ובמידה מסוימת גם אנחנו נאבקנו במשקלנו בצורה קיצונית וניסינו באופן נואש להשתוות ולהידמות לצו האופנה ולאידיאל היופי כמו שהוא כיום. בנוסף, תופעה נרחבת ונפוצה היא שכיחות ניתוחי האסתטיקה המבוצעים בעולם בכלל ובארץ בפרט, המספרים עולים והניתוחים הופכים ליותר מגוונים. הרצון להשתנות ולהיראות "מושלמות" הולך וגדל והופך להיות מכני ומלאכותי.
          בעבודתנו נסקור את אידיאל היופי, את הגדרתו, ההיסטוריה שלו וההווה שלו. נבדוק את השפעתו הנרחבת על דימוי עצמי ודימוי הגוף דרך פרסומות, טלוויזיה, מגזינים ודרך ברבי. נביא בהרחבה הגדרות, אפיונים וסטטיסטיקות של הפרעות אכילה, כיצד ובאילו תנאים נוצרות ובעיקר את הקשר בין החברה, אידיאל היופי והפרעות האכילה. נסקור בקצרה גם את תופעת ניתוחי הפלסטיקה ההולכים ומתרבים ולסיכום נביא גם דוגמה ממשית- ראיון שערכנו עם דוגמנית העל לשעבר מעיין קרת, אשר סבלה ממחלת האנורקסיה.